11 747 läst ·
59 svar
12k läst
59 svar
För stor anläggning?
När jag snackar om dygnseldning menar jag dygnseldning när det är kallt ute.Mohha skrev:
Men du kan ju börja med att uppskatta vad huset drar ett kallt vinterdygn.
Hur körs systemet idag när det är kallt ute?
Körs radiator pumpen på fullt?
Hur varmt måste du mata fram till dina radiatorer? 40? 50? 60? 70?
Hur ser ert behov av vv ut?
Det bästa man kan göra för att få värmen att räcka länge är att se till att flödet till radiatorerna är lågt och returtempen från radiatorerna är så låga som det går.
Jag tycker bara det verkar dumt med onödigt stor volym om det samtidigt stjäl plats och kostar pengar.
Huvudsaken är ju att man får ett system man är nöjd med.
Jag säger inte att det är fel med stora volymer. tvärtom.
Det måste till enorma volymer om pumpar går för fullt samtidigt som lägsta tempen i systemet är hög.
140 m2, 1929...kör på, du kommer inte att ångra dig.
Jag skulle rekommendera EN tank och försöka få plats med 6 m3 vilket är optimalt till den pannan (och jag sätter en månadslön på att du i efterhand aldrig skulle byta merkostnaden mot en mindre tank och pengar i handen). Om vi antar att du har 2,05 i takhöjd kan du isolera 50 under och 200 över. Det ger en måttbeställd tank på tex 1,8x1,8x1,8 bottenarean får du anpassa efter egna mått. Viktigt att tänka på är att priset beror på plåtåtgång och meter svets. Därför är det bra att föra en dialog med tillverkaren så att man inte väljer mått som gör att man tex behöver skarva på en 50 mm remsa för att få ett visst mått. Hör med tex Extuna.Mohha skrev:Angående isolering... läste någonstans att man skulle ha min 200mm på sidorna och 400mm på toppen. Jag har bara lite drygt 2 meter i takhöjd där jag har tänkt ställa tankarna och dom tankar jag har kollat på är 1780mm höga... borde gå att öka takhöjden lite om man tar bort innertaket över tankarna så får man kanske 200mm till räcker det med knappt 400mm på toppen eller kommer jag få golvvärme över tankarna...?![]()
Får du dit 200 mm isolering till är ju det bra men bara bjälklaget är vindtätt så kan du ju räkna med den isoleringen också.
En sån tank isolerad med mineralull, 200 mm på sidorna ochh 400 mm på toppen håller värmen i två veckor med normalt varmvattenuttag.
Sen frågan: varför tryckkärl? Förutom att det inte hör hemma med vedeldning så kräver det en trycktåligare och därmed dyrare tank.
roke:
sen en liten fråga...
du skrev
Som det är så eldar vi på kvällarna ca 4-6 timmar, glömde skriva i det första inlägget att vi eldar mot en gammal ombygd oljetank på 1,5 m3 och den brukar vi kunna elda upp till 60-70 grader och det räcker (nästan) till kvällen efter.
Japp, bara en hastiget full fart...
Under eldning såkan det nog bli runt 60 för att sedan sjunka till runt 25.
Vi är två vuxna, med med normala dusch och disk vanor skulle jag tro.
sen en liten fråga...
du skrev
fattar inte vad du menar... skulle du vilja förklara?
Matss: Anledningen till tryckkärl är att jag inte vill ha öppet kärl på vinden (får nog inte upp ett så stor i varje fall...), läste en tråd om öppet kärl i pannrummet (var inte du "förfataren" till den?) men tror inte jag får platts med ett kärl över tankarna i källaren häller... om du förstår vad jag menar
Låter lovande tycker jag.Mohha skrev:
Du har 1,5m3 60-70gradigt vatten idag, och det räcker nästan.
Vad tror du händer om du får tex 3m3 90gradigt vatten att leka med istället?
Okej.
Du skaffar en shuntautomatik som reglerar din framledningstemperatur för bättre komfort och längre hållbarhet på ackvattnet.
okej.
Säg att du har vedpanna och du värmer en ackumulatortank på 1,5 m3.
Säg att tanken är 60-70 grader när du har eldat klart.
Säg att du har en cirkulationspump till radiatorerna som går på fullfart utan strypningar eller injusteringar.
Pumpen kommer att piska runt ditt stackars 60-70 gradiga vatten ut i radiatorerna. ditt 60-70 gradiga vatten har knappast hunnit svalna ute i radiatorerna innan det piskas tillbaka till acktanken.
Allt ditt vatten blandas runt och svalnar "typ samtidigt".
När det har svalnat till 50 så kan du knappt bereda vv och du måste elda igen.
Du har en hög lägsta temperatur i systemet (Typ 50 gr)
(lösningen för att bli nöjd är större tankar och hysterisk volym)
Säg istället att du har 90 grader i din 1,5 m3 tank. (det får du med en bra laddkoppling)
Säg att du har ett radiatorsystem som är instrypt för att gå med låga lugna flöden.
Du kommer då att kanske köra ut ganska hett vatten på dina radiatorer, men det gör inget, för du är riktig vedeldare som ackumulerar, och har därför fattat att det är viktigt med låga flöden så att vattnet får tid på sig att svalna i dina radiatorer.
Du har lyckats strypa in ditt radiatorsystem så bra att du får kanske 40 grader tillbaka (i stället för 50)
Du har sänkt din lägsta temperatur i systemet.
Du har även sänkt flödet så att ditt 90 gradiga vatten inte blandas upp av en hysterisk pump som går för fullt.
När det börjar bli dags att elda nästa gång så har du fortfarande typ 85-90 grader i tanktoppen (och kan bereda vv) medans resten av tanken är 40.
Du har en bra skiktad tank.
En skiktad tank som kan utnyttjas från 90 till 40 rymmer mer nyttig energi än samma tank som oskiktad utnyttjas från 70 till 50.
Matss skrev:
Jag känner ingen som har mer än 12-13 kWh/dygn för vv i borö 500 l tank som är kända för dålig isolering så med en tank på 6 m3 blir det 25-30 kWh/dygn, Dubbelt så mycket förluster med andra ord som i en 500 l tank med 60 mm mineralull..
Med en bra isolerad elberedare samt inkopplad elmätare brukar inte förbrukningen va mer än 8-10 kWh/dygn..
Roke resonerar sunt då han rekomenderar volym som klarar 24 tim då det är som kallast vilket gör att det räcker 3 dygn vid 0°
Nu va du jobbig
Och det här har jag egentligen inte tid med, men det är ju kul med lite mothugg...
Jag skulle ha skrivit MINST 2 veckor. Sen har alla större system jag hållit på med golvvärme på året runt och det tar ju lite grann...
Om vi antar delta T = 70 grader (frikostigt av mig) och ovan nämda tank isolerad 400 topp och 200 sidor botten ej medräknad. Blir förlusteffekten i toppen 1,8*1,8*0,04*70/0,4 = 22,7 W
Med halva isolertjockleken på sidorna blir förlusteeffekten det dubbla per sida dvs 45,4W Summa förlusteffekt blir alltså 4*45 + 23 = 204W.
Det ger en förlustenergi på 24 * 204 = 7 kWh/dygn när tanken är maxvarm.
Man kan anta att förlusteffekten avtar linjärt med temperaturen i tanken. När bara toppen är varm är förlusten 22,7 * 24 = 0,54 kWh/dygn.
Min slutsats är att man inte ska snåla med tankvolymen för att minska förlusteffekten. Det är bättre att isolera ALLA rör riktigt, något som sällan blir riktigt klart.
Jag skulle ha skrivit MINST 2 veckor. Sen har alla större system jag hållit på med golvvärme på året runt och det tar ju lite grann...
Om vi antar delta T = 70 grader (frikostigt av mig) och ovan nämda tank isolerad 400 topp och 200 sidor botten ej medräknad. Blir förlusteffekten i toppen 1,8*1,8*0,04*70/0,4 = 22,7 W
Med halva isolertjockleken på sidorna blir förlusteeffekten det dubbla per sida dvs 45,4W Summa förlusteffekt blir alltså 4*45 + 23 = 204W.
Det ger en förlustenergi på 24 * 204 = 7 kWh/dygn när tanken är maxvarm.
Man kan anta att förlusteffekten avtar linjärt med temperaturen i tanken. När bara toppen är varm är förlusten 22,7 * 24 = 0,54 kWh/dygn.
Min slutsats är att man inte ska snåla med tankvolymen för att minska förlusteffekten. Det är bättre att isolera ALLA rör riktigt, något som sällan blir riktigt klart.
ska jag försöka hitta andra tankar än dom jag hade tänkt? för att kunna isolera bättre eller bygga ett övertrycksfritt system...
Kan man plattsbygga tankar för tryckkärl? är det dyrt med platsbygda tankar?
Kan man plattsbygga tankar för tryckkärl? är det dyrt med platsbygda tankar?
Nog kan jag det. Börja med att hitta Värmekonduktivitet tex 0,036 W/(m*grader). Kolla http://www.isover.seMohha skrev:
Sen är det bara att multiplicera arean med värmekonduktiviteten och skillnaden i temp mellan in och utsida på isoleringen, samt dela det hela med isolertjockleken.
Nedan är arean 1,8 * 1,8, tjockleken 0,4 m.
Värmekonduktiviteten har jag ökat lite därför att den ökar vid större tempskillnad och satt den till 0,04
Temperaturskillnaden är tankens temp (90) minus omgivningen (20) => 70
1,8*1,8*0,04*70/0,4 = 22,7 W
Fick en offert i dag på en anläggning med:
Baxi inova 50kw
4m3 tankar (2 st 200 liter 1med sligor)
2st 200l tryckkärl
el beredare
shuntstyrning
+ rör, ventiler, mm och installation
summan var 150 000
Någon som vet om detta pris är bra eller dåligt?
Baxi inova 50kw
4m3 tankar (2 st 200 liter 1med sligor)
2st 200l tryckkärl
el beredare
shuntstyrning
+ rör, ventiler, mm och installation
summan var 150 000
Någon som vet om detta pris är bra eller dåligt?