2 968 läst ·
6 svar
3k läst
6 svar
Större expansionskärl alt 2st parallelt??
Hej
Idag har jag en total sytem volym på ca 1500liter inkl panna, accar, element o rörledningar till detta har jag idag ett expansionskärl på 110liter.
Om jag skall in med 1000 liter acc volym extra (2500lit x 0,05=125liter expvolym min) hur gör jag. Kan jag sätta ett 100 liters öppet expansionskärl till på vinden paralellt med det som finns idag? Eller måste jag byta ut det befintliga. Behöver man tänka på ngt speciellt om det nu går att paralell koppa expansionskärlen?
/Mikael
Holmsund
Idag har jag en total sytem volym på ca 1500liter inkl panna, accar, element o rörledningar till detta har jag idag ett expansionskärl på 110liter.
Om jag skall in med 1000 liter acc volym extra (2500lit x 0,05=125liter expvolym min) hur gör jag. Kan jag sätta ett 100 liters öppet expansionskärl till på vinden paralellt med det som finns idag? Eller måste jag byta ut det befintliga. Behöver man tänka på ngt speciellt om det nu går att paralell koppa expansionskärlen?
/Mikael
Holmsund
Under förutsättning att det som redan finns är öppet går det att ansluta ett till öppet. De måste då sitta på samma höjd så att lägsta och högsta nivå ligger på motsvarande höjd i båda kärlen. Vattennivån kommer nämligen att bli samma i båda kärlen.
Däremot går det inte att kombinera slutna och öppna kärl, men det går att ha flera slutna eller flera öppna.
Däremot går det inte att kombinera slutna och öppna kärl, men det går att ha flera slutna eller flera öppna.
Det där var intressant. Varför kan man inte ha flera slutna med olika volym? Vad händer då?[/quote]Mau skrev:
Skulle gissa att det blir obalans mellan de två luftvolymerna i de slutna expkärlen, om de har olika volym.
Det där var intressant. Varför kan man inte ha flera slutna med olika volym? Vad händer då?[/quote]roli skrev:
Skulle gissa att det blir obalans mellan de två luftvolymerna i de slutna expkärlen, om de har olika volym.[/quote]
Det blir inget problem. Trycket blir samma i båda expansionskärlen (om de inte sitter på olika höjd förstås) och om det ena är större tar det upp mer vatten. När man når maxtrycket i systemet är båda vattenfyllda till ungefär hälften om de är dimensionerade enligt tumregeln att deras sammanlagda volym är 10% av systemets vattenvolym och har rätt förtryck. Slutna kärl kan man alltså kombinera som man vill, medan öppna måste ha samma expansionshöjd och sitta på samma nivå, men inte de heller behöver ha samma volym.
Det där var intressant. Varför kan man inte ha flera slutna med olika volym? Vad händer då?[/quote]Mau skrev:
Det kan jag inte svara på för det har jag inte funderat på så mycket. Däremot fick jag den uppgiften från två oberoende tillverkare av expkärl (den ena var TA, den andra minns jag inte). Dom borde veta och har ingen anledning att ljuga.
Klicka här för att svara