11 747 läst ·
59 svar
12k läst
59 svar
För stor anläggning?
Låter inte så farligt om du för det priset har en bra fungerande anläggning, misstänker att el och isolering tillkommer?
Se till att du får en innetempstyrd shuntreglering, typ Termomatic
Sen är det av största vikt att rörmokaren förstår luft/ångproblematiken som finns vid vedeldning. Annars får vi höra mer av dig här
Se till att du får en innetempstyrd shuntreglering, typ Termomatic
Sen är det av största vikt att rörmokaren förstår luft/ångproblematiken som finns vid vedeldning. Annars får vi höra mer av dig här
Hmmm skulle verkligen vilja syna det i verkligheten, Då skulle en 6 m3 tank sjunka från 95-45° på 50 dygn men då det lär gå saktare ju lägre tempen blir så bör det ta 65 dygn innan den når 45°.. Med maxvarm tank så blir förlusten bara 2555 kWh/år..Matss skrev:Nu va du jobbigOch det här har jag egentligen inte tid med, men det är ju kul med lite mothugg...
Jag skulle ha skrivit MINST 2 veckor. Sen har alla större system jag hållit på med golvvärme på året runt och det tar ju lite grann...
Om vi antar delta T = 70 grader (frikostigt av mig) och ovan nämda tank isolerad 400 topp och 200 sidor botten ej medräknad. Blir förlusteffekten i toppen 1,8*1,8*0,04*70/0,4 = 22,7 W
Med halva isolertjockleken på sidorna blir förlusteeffekten det dubbla per sida dvs 45,4W Summa förlusteffekt blir alltså 4*45 + 23 = 204W.
Det ger en förlustenergi på 24 * 204 = 7 kWh/dygn när tanken är maxvarm.
Vem har en 6 m3 tank o har liknande isolering o ska åka bort över sommaren som kan kolla??
Kommentar 1: Kolla vad 2 kbm till kostar. -Pannan orkar, tro mig!Mohha skrev:
Kommentar 2: Varför inte en tank?
Kommentar 3: Varför två tryckkärl? Det finns 400liters.
Kommentar 4: 150.000 SEK låter mycket. Kan ju bero på ingående varumärken. Huskvarna Tanksvets var mest prisvärd när jag valde. De var mycket tillmötesgående när det gällde placering av muffar och slingor också.
Jo det skulle vara intressant att göra ett test i praktiken. Men jag vet ingen som ställer upp 
Men sen tillkommer förluster från anslutna rör och för att vatten cirkulerar bakvägen pga icke idealt laddpaket. Men det är ju oberoende av tankvolym.
Man får se räknexemplet mer som ett bevis för att förlusterna inte ökar så mycket med tankvolymen.
Men sen tillkommer förluster från anslutna rör och för att vatten cirkulerar bakvägen pga icke idealt laddpaket. Men det är ju oberoende av tankvolym.
Man får se räknexemplet mer som ett bevis för att förlusterna inte ökar så mycket med tankvolymen.
Jag tycker att 400l i expansion är väl lite. Rekomendationen på 10% är väl lite tycker jag, 15% av total volymen funkar bättre att gå efter. Sen tar ju ett kärl mindre plats än två. Kan ske ett stort på 600l? Då klarar du även en ev utbyggnad av systemet.
Stort, fult och dyrt kanske, men ballt
Stort, fult och dyrt kanske, men ballt
roke: pratade med rörisen som hastigast i dag... han sa att det var ca 40 timmars arbet med på offerten, övriga kostnader är matreal och frakt...
Matss: Det stämmer isolering och el ska jag göra själv. Det är med en reglerutrustning från Evr samt rumstermostat EVR-ET bra eller dåligt?
Karkulla:
svar 1: Han trodde ca 20 000 för 2 m3 till
svar 2: Vi har tjocka kalkstensväggar i källaren, så för att göra det smidigt så har vi kollat på tankar som går in genom ytterdörren, men det har funnnits vilda planer på att öppna upp och sätta dubbeldörr m,m
svar 3: Vet inte... men ska förhöra röris lite mer om det...
svar 4: Jag gjorde en varukorg på Rinkaby Rör med det som var med på offerten (inte samma märken men, men) och hamnade på ca 97.000 SEK men sen kostar ju rör, ventiler m,m en del också.... bli iof inte klokare av det. Huskvarna tanksvets har jag inte helt slagit ur tankarna än... kanske värt att knacka lite sten för att få in en tank från dom...
gadeberg: Ingen dum idé... med lite extra expantion... kanske blir mer motiverad att sätta i mer tank då...
_ap_: Vårat hus är nog lite högre, kan det spela någon roll i expantionen?
Matss och 2an: Om ni sponsrar med ett par kubik tank så kan vi testa i sommar hehehe...
Matss: Det stämmer isolering och el ska jag göra själv. Det är med en reglerutrustning från Evr samt rumstermostat EVR-ET bra eller dåligt?
Karkulla:
svar 1: Han trodde ca 20 000 för 2 m3 till
svar 2: Vi har tjocka kalkstensväggar i källaren, så för att göra det smidigt så har vi kollat på tankar som går in genom ytterdörren, men det har funnnits vilda planer på att öppna upp och sätta dubbeldörr m,m
svar 3: Vet inte... men ska förhöra röris lite mer om det...
svar 4: Jag gjorde en varukorg på Rinkaby Rör med det som var med på offerten (inte samma märken men, men) och hamnade på ca 97.000 SEK men sen kostar ju rör, ventiler m,m en del också.... bli iof inte klokare av det. Huskvarna tanksvets har jag inte helt slagit ur tankarna än... kanske värt att knacka lite sten för att få in en tank från dom...
gadeberg: Ingen dum idé... med lite extra expantion... kanske blir mer motiverad att sätta i mer tank då...
_ap_: Vårat hus är nog lite högre, kan det spela någon roll i expantionen?
Matss och 2an: Om ni sponsrar med ett par kubik tank så kan vi testa i sommar hehehe...
mohha Ang shunt styrning så verkar det här vara en bra en
http://www.termoventiler.se/default.asp?webb_ID=170&webbsida_ID=2&u1_ID=14&u2_ID=156
Jag gjorde ett hål för att få in panna och tankar i mitt hus.Det var inte inte så jobbigt,dyrt.
http://picasaweb.google.se/725hansson/Panrumsbilder/photo#5020655568114107858
Gör du det så kanske du kan köpa en mer standard tank som kanske är billigare?
Jag tror muraren tog 1000kr för att mura igen hålet som jag rev.
http://www.termoventiler.se/default.asp?webb_ID=170&webbsida_ID=2&u1_ID=14&u2_ID=156
Jag gjorde ett hål för att få in panna och tankar i mitt hus.Det var inte inte så jobbigt,dyrt.
http://picasaweb.google.se/725hansson/Panrumsbilder/photo#5020655568114107858
Gör du det så kanske du kan köpa en mer standard tank som kanske är billigare?
Jag tror muraren tog 1000kr för att mura igen hålet som jag rev.
pellefant: Har källare i suteräng, med en vanlig ytterdörr.
Andreas_Hansson: Måste säga att du har ett snygt pannrum... har haft funderingar kring att ta upp ett större hål kring dörren, men som med allt annat så blir det beslutsångest...
Andreas_Hansson: Måste säga att du har ett snygt pannrum... har haft funderingar kring att ta upp ett större hål kring dörren, men som med allt annat så blir det beslutsångest...