Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det är en tumregel, lite dragen från höften, och tar inte hänsyn till en JFB.

Om vi pratar dvärgbrytare så har de odefinierade egenskaper vid måttliga kortslutningsströmmar, strömmar som man får vid kabellängder i denna härad. Vid personskydd finns kravet på att säkringen (eller JFBn) löser inom 0.4 s vid ett jordfel. Om man inte har en JFB så är det säkringen/dvärgen som ska uppfylla detta, och då hamnar man vanligen runt 35 meter. Med en JFB så pratar vi mil istället för meter.

Men för skydd av kabeln kan man tillåta en frånkopplingstid på flera sekunder innan kabel tar skada. Jag tror att man alltid får ett skydd av kabeln vid dessa strömmar, även med dvärgbrytare. En JFB skyddar inte kabeln vid fel mellan L-N.

En mer praktisk faktor är spänningsfallet. Visst, du kan driva en LED-lampa med 1 km lång skarvsladd. Men det går inte med en häcksax som drar kanske 1 kW. Den blir svag och kanske inte ens startar. 35 meter skarvsladd håller i normala fall spänningsfallet nere på några procent, kanske upp till 10 % i värsta fall, och det klarar de flesta förbrukare.

Så det beror på vad man vill belasta ledningen med. Modern elektronik kan må riktigt dåligt av för låg spänning och kanske t.o.m ge ifrån sig sina vita rök och lägga sig på rygg. Det är dock sällan en fara för säkerheten.

Du kan mao prova. Går det att klippa häcken med grannskapets samling av skarvsladdar utan att det ryker från häcksaxen så är det ok, fast bara med JFB.
Imponerande kunskap och tack igen för ytterligare ett mycket bra svar!

Nu förstår jag resonemanget bakom och därmed tror jag att alla funderingar är helt utredda. 👍😊

• Gilla
avh67f och 5 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.