Jag har läst mig till att man ska ha max cirka 35 meter 1,5 mm2 kabel räknat från säkringen/elcentralen i huset. Detta ska vara för att en (C)10 Ampere säkring inte vill lösa ut pga för högt motstånd i kabeln om kabeln blir längre än totalt ~35 meter(?).

Vad exakt kommer haverera om jag kopplar ihop t.ex. 4 stycken 25 meters 1,5mm2 skarvsladdar i serie från ett eluttag i vardagsrummet (som i sin tur har 10 meter 1,5 mm2 kabel draget genom vägg/tak till säkringen i elcentralen) och därefter kortsluter längst bort i kabeln dvs kortsluter 10+4x25 = 110 meter bort från säkringen?

Finns det risk för brand i husets vägg för att säkringen inte löser ut? Smälter kabeln? (och i så fall var börjar den smälta?)

(Eller är problemet med för långa sladdar ”bara” risk för personskada(!) pga att säkringen inte löser ut tillräckligt snabbt?)

Det är säkerheten som är främsta orsaken. När allt fungerar som det skall så löser säkringen för överbelastning innan något går varmt. Men med för hög resistans i kabeln tar det längre tid än reglerna kräver innan säkringen löser för kortslutning. I ett extremfall löser den inte alls. Närmare bestämt om det inte går mer än 10 A.

Skarvsladd genom vägg och tak AJABAJA det får inte förekomma, en skarvsladd ska man kunna ta i ena änden och gå iväg och den andra ändan ska då följa med i hela sin längd. Det ska då vara ett uttag på utsidan eller på annat ställa, så den funktionen blir. Har set många som borrar ett hål i fönsterkarmen och drar ut en skarvsladd, det är enligt regelverket för EL förbjudet, men görs av kreti och pleti som dom tycker är lättast. Men åter igen AJABAJA. Sen det med en längd av den sorten kan det gå med 2,5 mm2 , men inget att rekommendera.

Purre
Säkringen löser inte ut, kabeln brinner av eller annan del av anläggningen går sönder vid överbelastning till sist.

• Gilla
krusty_the_clown
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Skarvsladd genom vägg och tak AJABAJA det får inte förekomma,
TS refererar till de 10 meter kabel som går från elcentralen till vägguttaget inne i huset (troligen i vp-rör).

• Gilla
Kardan79 och 2 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Det är säkerheten som är främsta orsaken. När allt fungerar som det skall så löser säkringen för överbelastning innan något går varmt. Men med för hög resistans i kabeln tar det längre tid än reglerna kräver innan säkringen löser för kortslutning. I ett extremfall löser den inte alls. Närmare bestämt om det inte går mer än 10 A.
Men om resistansen i kabeln är så hög att 230 volt inte räcker till att få ut mer än 9,5 Ampere så ska väl inte kabeln överhetta varken i väggen eller förlängningssladdarna ute på gräsmattan. Då blir det väl bara hög elräkning? (Och en 110 meter lång livsfarlig och ljummen kabel )

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
A
Om du bygger på för mycket motstånd med långa kablar sänker du strömmen i kretsen.

Ett vanligt exempel är en dvärgbrytare 10A typ C behöver 100A för att lösa momentant vid kortslutning.

Det maximala motståndet i kretsen kan då enkelt beräknas med R=(0,95*230/100)=2185 Mohm
Där 0,95 är en faktor för att motsvara att spänningen inte alltid är 230V.

En kabel 3g1,5 har 29,6 mOhm resistans per meter.

Om man vet motståndet i punkten man kommer förlägga kabel från kan man då subtrahera detta från 2185 och räkna ut hur lång kabel det går att dra ut.

Om man inte har nog med ström för att lösa ut skyddet momentant vid kortslutning (för långa kablar) kan kabelns sluttemperatur överstigas.

En 3g1,5 tål 77A i 5 sekunder tex. Om inte bimetallerna i skyddet har löst ut den inom den tiden kommer kabeln bli körd.

Sedan blir spänningsfallet alldeles för högt med långa kablar.

10A/1,5mm2 och 16A/2,5mm2 klarar max 50m vid 5% spänningsfall.

• Gilla
krusty_the_clown
  • Laddar…
A avh67f skrev:
Om du bygger på för mycket motstånd med långa kablar sänker du strömmen i kretsen.

Ett vanligt exempel är en dvärgbrytare 10A typ C behöver 100A för att lösa momentant vid kortslutning.

Det maximala motståndet i kretsen kan då enkelt beräknas med R=(0,95*230/100)=2185 Mohm
Där 0,95 är en faktor för att motsvara att spänningen inte alltid är 230V.

En kabel 3g1,5 har 29,6 mOhm resistans per meter.

Om man vet motståndet i punkten man kommer förlägga kabel från kan man då subtrahera detta från 2185 och räkna ut hur lång kabel det går att dra ut.

Om man inte har nog med ström för att lösa ut skyddet momentant vid kortslutning (för långa kablar) kan kabelns sluttemperatur överstigas.

En 3g1,5 tål 77A i 5 sekunder tex. Om inte bimetallerna i skyddet har löst ut den inom den tiden kommer kabeln bli körd.

Sedan blir spänningsfallet alldeles för högt med långa kablar.

10A/1,5mm2 och 16A/2,5mm2 klarar max 50m vid 5% spänningsfall.
Betyder det på gammelsvenska att
”-Ja, huset kommer brinna upp!” ?

K krusty_the_clown skrev:
Betyder det på gammelsvenska att
”-Ja, huset kommer brinna upp!” ?
Tror inte det. mycket ska till innan det sker, proppen går nog före, resten är lite av skrämskott från andra.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vad exakt kommer haverera om jag kopplar ihop t.ex. 4 stycken 25 meters 1,5mm2 skarvsladdar i serie från ett eluttag i vardagsrummet (som i sin tur har 10 meter 1,5 mm2 kabel draget genom vägg/tak till säkringen i elcentralen) och därefter kortsluter längst bort i kabeln dvs kortsluter 10+4x25 = 110 meter bort från säkringen?
  1. Se till att du har en JordFelsBrytare.
  2. JFB!
  3. JFB alla dar i veckan
  4. JFB räddar livet på dig oberoende av hur lång skarvsladden är
  5. nja inte riktigt, är den (1.5 mm²) längre än ca 300 km då blir strömmen så låg att den är ofarlig vid ett jordfel.
  6. Vid ca 600 km kan du ta i en naken fasledare.
  7. ...
  8. ...
  9. ...
  10. Efter JFB (personskyddet vid jordfel, L-PE) kommer skydd av kabeln i sig. Vid tumregeln 10 A / 1.5 mm² ser jag det som omöjligt att överbelasta kabeln så att den tar skada. Den kommer inte att brinna, även om jag bildligt påstått det förr.
    1. Om kabeln är 1 km lång och kortsluts (L-N) så kommer den att bära ca 10 A utan att säkringen löser. Det är ju vad både säkring och kabel klarar med marginal. Men elräkningen blir dyr.
    2. Vid 500 m blir det en ström på 18 A. Detta tål kabeln kontinuerligt om den har normal kylning. Men en 10 A dvärg kommer att lösa inom en timme.
    3. Vid dina 110 m blir det en ström på 85 A vilket troligen kommer att lösa en C10 A dvärg inom 0.1 s, men senast efter några hundra ms. En B10 A dvärg löser direkt (0.1 s). Det krävs mao ingen JFB här.
Så det är lugnt. Detta trots att jag inte beaktat förimpedansen i ovanstående beräkningar, men den bidrar ju inte till en högre ström, tvärtom kan den bidra till att säkringen löser lite långsammare. För överström L-N har det dock marginell betydelse.

Redigerat:
  • Gilla
David__11 och 5 till
  • Laddar…
Kopplar in en automatik på jobbet ibland som kräver mer än 10A vid uppstart, en frekvensstyrning till en motor, 1 fas matning.
Lösningen om jag vill driftsätta/programmera/provköra innan permanent matning finns framme, är att dra fram 2 st 25 meters skarvsladdar från byggcentralen, då löser inte 10A.

• Gilla
jeppe42
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
  1. Se till att du har en JordFelsBrytare.
  2. JFB!
  3. JFB alla dar i veckan
  4. JFB räddar livet på dig oberoende av hur lång skarvsladden är
  5. nja inte riktigt, är den (1.5 mm²) längre än ca 300 km då blir strömmen så låg att den är ofarlig vid ett jordfel.
  6. Vid ca 600 km kan du ta i en naken fasledare.
  7. ...
  8. ...
  9. ...
  10. Efter JFB (personskyddet vid jordfel, L-PE) kommer skydd av kabeln i sig. Vid tumregeln 10 A / 1.5 mm² ser jag det som omöjligt att överbelasta kabeln så att den tar skada. Den kommer inte att brinna, även om jag bildligt påstått det förr.
    1. Om kabeln är 1 km lång och kortsluts (L-N) så kommer den att bära ca 10 A utan att säkringen löser. Det är ju vad både säkring och kabel klarar med marginal. Men elräkningen blir dyr.
    2. Vid 500 m blir det en ström på 18 A. Detta tål kabeln kontinuerligt om den har normal kylning. Men en 10 A dvärg kommer att lösa inom en timme.
    3. Vid dina 110 m blir det en ström på 85 A vilket troligen kommer att lösa en C10 A dvärg inom 0.1 s, men senast efter några hundra ms. En B10 A dvärg löser direkt (0.1 s). Det krävs mao ingen JFB här.
Så det är lugnt. Detta trots att jag inte beaktat förimpedansen i ovanstående beräkningar, men den bidrar ju inte till en högre ström, tvärtom kan den bidra till att säkringen löser lite långsammare. För överström L-N har det dock marginell betydelse.
Det där svaret innehöll mycket intressant information på ett lättförståeligt sätt, tack!

Dock så förstår jag fortfarande inte varför folk i så fall skriver att man inte får dra 50 meter kabel till fasadlampa på verktygsboden i så fall? Den drar ju max 100 watt, tål säkert att förses med knappa 200 Volt. Tränger det in regn i armaturen så borde ju i så fall säkring och/eller jordfelsbrytare lösa ut även om det bara är draget 1,5mm2…!?
Eller gäller resonemanget ”max 35 meter 1,5mm2” enbart för spänningsfall som i sin tur kan skada känsliga apparater/maskiner?

A
Det där svaret innehöll mycket intressant information på ett lättförståeligt sätt, tack!

Dock så förstår jag fortfarande inte varför folk i så fall skriver att man inte får dra 50 meter kabel till fasadlampa på verktygsboden i så fall? Den drar ju max 100 watt, tål säkert att förses med knappa 200 Volt. Tränger det in regn i armaturen så borde ju i så fall säkring och/eller jordfelsbrytare lösa ut även om det bara är draget 1,5mm2…!?
Eller gäller resonemanget ”max 35 meter 1,5mm2” enbart för spänningsfall som i sin tur kan skada känsliga apparater/maskiner?
Du blandar nog ihop lite begrepp. Skydd mot överström innefattar både överlastström och kortslutningström.

När det gäller kabellängd har det nästan uteslutande med kortslutningsström att göra som vi beskrivit i inlägg ovan. Du kan helt enkelt inte bygga på mer motstånd än vad skyddet behöver för att lösa ut. Och motståndet är kabellängden. I så fall måste du byta till en grövre kabel eller byta till en säkring som kräver lägre ström.
Jag känner inte till resonemanget max 35 meter 1.5mm2. Men det låter som en tumregel någon hittat på som verkar ganska vettig. Man brukar dimensionera utifrån max 5% spänningsfall förutom för belysning där man bör hålla sig under 3% och precis som du skriver har det med kabellängd att göra också och strömmen genom den.

• Gilla
krusty_the_clown
  • Laddar…
A avh67f skrev:
Du blandar nog ihop lite begrepp. Skydd mot överström innefattar både överlastström och kortslutningström.

När det gäller kabellängd har det nästan uteslutande med kortslutningsström att göra som vi beskrivit i inlägg ovan. Du kan helt enkelt inte bygga på mer motstånd än vad skyddet behöver för att lösa ut. Och motståndet är kabellängden. I så fall måste du byta till en grövre kabel eller byta till en säkring som kräver lägre ström.
Jag känner inte till resonemanget max 35 meter 1.5mm2. Men det låter som en tumregel någon hittat på som verkar ganska vettig. Man brukar dimensionera utifrån max 5% spänningsfall förutom för belysning där man bör hålla sig under 3% och precis som du skriver har det med kabellängd att göra också och strömmen genom den.
Tack för bra svar!

Som icke-elektriker som är uppväxt med, typ, att man lånar ihop hela grannskapets förlängningssladdar för att kunna köra häcksax på områdets lekplats, så är detta mycket svårt att förstå att det fanns/finns en max-gräns på hur mycket man fick/får skarva…!

På enkel Svenska, vad blir det praktiska problemet med spänningsfallet för mig som ”konsument”? Är det bara att häcksaxen inte blir fullt lika stark etc? Och om man pratar lampor: Blir det att en LED-lampa inte lyser eller går den sönder om jag har t.ex. 10% spänningsfall (istället för 5%) pga lång skarvsladd?

Är det bara dyrt (=att saker går sönder i förtid), vissa grejjer inte startar alls eller är det även farligt (=brandrisk etc)?

Jag är kanske lite trög gällande detta, så jag ber om lite tålamod…! :-)

Bästa svaret

Dock så förstår jag fortfarande inte varför folk i så fall skriver att man inte får dra 50 meter kabel till fasadlampa på verktygsboden i så fall?
Det är en tumregel, lite dragen från höften, och tar inte hänsyn till en JFB.

Om vi pratar dvärgbrytare så har de odefinierade egenskaper vid måttliga kortslutningsströmmar, strömmar som man får vid kabellängder i denna härad. Vid personskydd finns kravet på att säkringen (eller JFBn) löser inom 0.4 s vid ett jordfel. Om man inte har en JFB så är det säkringen/dvärgen som ska uppfylla detta, och då hamnar man vanligen runt 35 meter. Med en JFB så pratar vi mil istället för meter.

Men för skydd av kabeln kan man tillåta en frånkopplingstid på flera sekunder innan kabel tar skada. Jag tror att man alltid får ett skydd av kabeln vid dessa strömmar, även med dvärgbrytare. En JFB skyddar inte kabeln vid fel mellan L-N.

En mer praktisk faktor är spänningsfallet. Visst, du kan driva en LED-lampa med 1 km lång skarvsladd. Men det går inte med en häcksax som drar kanske 1 kW. Den blir svag och kanske inte ens startar. 35 meter skarvsladd håller i normala fall spänningsfallet nere på några procent, kanske upp till 10 % i värsta fall, och det klarar de flesta förbrukare.

Så det beror på vad man vill belasta ledningen med. Modern elektronik kan må riktigt dåligt av för låg spänning och kanske t.o.m ge ifrån sig sina vita rök och lägga sig på rygg. Det är dock sällan en fara för säkerheten.

Du kan mao prova. Går det att klippa häcken med grannskapets samling av skarvsladdar utan att det ryker från häcksaxen så är det ok, fast bara med JFB.

• Gilla
Rob1000 och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.