Vi har låtit lägga om taket men noterade att läkten blir blöt längst ner när det regnat lite. Verkar som att det droppar på pappen trots att plåten sticker ut en bit utanför och då sugs upp i läkten.

Har lagt om tak på friggen själv och då med pappremsa längst ner, sedan plåt och sedan papp över. Men då var det papptak så vet inte om det är såhär man oftast lägger när det är plåttak. Eller om det finns olika skolor. Är det för kort plåt ner i hängrännan?

Synpunkter?

• Blött tak med röd plåt och hängränna, vatten syns på plåtytan och läkten. Droppläkt och hängränna under diskussion om takläggning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på ett blött rött plåttak med synlig läkt och detalj av en hand som pekar.
    Skapa konto
Dubbla takfotsplåtar, en på takduken och en på läkten hade löst problemet

F fribygg skrev:
Dubbla takfotsplåtar, en på takduken och en på läkten hade löst problemet
Yes. Men lite sent nu.
Men vart bör/ska den sitta? Eller SKA det vara två?

För kort takfotsplåt och den är rundklämd i nederdelen. Då eftersom vatten har benägenhet att runda runt, så kommer det att vilja gå in under/bakom plåten. Den ska vara så att den går ut längre, samt vara bara klippt på slutet och sluta på 1/3 del av rännans bred. Går att få till med extra fotplåt som antingen är på undersidan fäst på befintlig plåt eller träs in så den täcker virket. Finns ingen genväg.

J jonaserik skrev:
För kort takfotsplåt och den är rundklämd i nederdelen. Då eftersom vatten har benägenhet att runda runt, så kommer det att vilja gå in under/bakom plåten. Den ska vara så att den går ut längre, samt vara bara klippt på slutet och sluta på 1/3 del av rännans bred. Går att få till med extra fotplåt som antingen är på undersidan fäst på befintlig plåt eller träs in så den täcker virket. Finns ingen genväg.
Det är Lindabs orginalplåtar så det är ju synd att dom inte själva gör rätt med klippning/rundning isåf. Men hade varit bättre om plåtslagaren gjort på plats helt enkelt.

Får kika på dom möjliga lösningarna.

J
P ParOscar skrev:
Vi har låtit lägga om taket men noterade att läkten blir blöt längst ner när det regnat lite. Verkar som att det droppar på pappen trots att plåten sticker ut en bit utanför och då sugs upp i läkten.

Har lagt om tak på friggen själv och då med pappremsa längst ner, sedan plåt och sedan papp över. Men då var det papptak så vet inte om det är såhär man oftast lägger när det är plåttak. Eller om det finns olika skolor. Är det för kort plåt ner i hängrännan?

Synpunkter?
Det du har är ett skyddsbeslag, fotplåten är på underlagstaket ihop med underlagspappen/duken som du saknar..

https://www.teknikhandboken.se/artiklar/hangranna-fotplat/

• Diagram över takdetaljer; visar skyddsbeslag, fotplåt, fågellist, underlagstäckning och installation av rännkrok.
    Skapa konto
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Ja det där är ju så som jag gjort med papp utan plåt/betongpannor. Dubbel papp längst ned och men sedan då även dubbel plåt om man inte har papptak 🤷‍♂️

J
P ParOscar skrev:
Ja det där är ju så som jag gjort med papp utan plåt/betongpannor. Dubbel papp längst ned och men sedan då även dubbel plåt om man inte har papptak 🤷‍♂️
Du har ingen fotplåt enligt dina bilder..
Skyddsbeslaget är ju för att det inte ska vara helt öppet in under yttaket oavsett plåt eller tegel..

J Jansson69 skrev:
Du har ingen fotplåt enligt dina bilder..
Precis.
Men som jag skrev så hade jag det när jag själv gjorde taket på min friggebod. Pappremsa/fotplåt/papp igen.
Jag var osäker på hur det skulle vara när ytskikt inte är papp. Men då har dom glömt fotplåt

J
P ParOscar skrev:
Precis.
Men som jag skrev så hade jag det när jag själv gjorde taket på min friggebod. Pappremsa/fotplåt/papp igen.
Jag var osäker på hur det skulle vara när ytskikt inte är papp. Men då har dom glömt fotplåt
Yes det har dom😢
Den är rätt viktig i din konstruktion det kommer att ruttna och läcka relativt fort som det ser ut nu..

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.