Har eldat med ved i många år. När vi har varit borta så har vi nyttjat elpatroner för att hålla värmen. Har aldrig kört mer än 40 grader med elpatron.
Nytt jobb innebär att jag inte har förutsättningar att elda längre så tänkte köra elpatronerna för att se förbrukningen inför vp-installation.
Nu orkar inte patronerna hålla mer än ca 40 grader när det är ca -5 grader.
Trodde något var galet så mätte elpatronerna. Samtliga element har elementspänning. Samtliga element verkar hela och om min matte stämmer så har jag en 3kW och en 6kW patron.
Huset är 240m2 väldigt välisolerat och tätt.
Garaget på ca 115m2 med golvvärme är betydligt sämre isolerat. Skickar ut ca 10-15 grader på slingorna.
Lgh ovanpå garage, obebodd. Skickar ut ca 15grader på radiatorerna.
Borde vara klent med 9kW?
Nytt jobb innebär att jag inte har förutsättningar att elda längre så tänkte köra elpatronerna för att se förbrukningen inför vp-installation.
Nu orkar inte patronerna hålla mer än ca 40 grader när det är ca -5 grader.
Trodde något var galet så mätte elpatronerna. Samtliga element har elementspänning. Samtliga element verkar hela och om min matte stämmer så har jag en 3kW och en 6kW patron.
Huset är 240m2 väldigt välisolerat och tätt.
Garaget på ca 115m2 med golvvärme är betydligt sämre isolerat. Skickar ut ca 10-15 grader på slingorna.
Lgh ovanpå garage, obebodd. Skickar ut ca 15grader på radiatorerna.
Borde vara klent med 9kW?
Vad säger elmätaren om förbrukning (ofta kan du gå till din elnätsleverantör och kan se förbrukning på timbasis ett eller ett par dygn senare om du inte begärt att kunna få på timmen)
Har du strömtång och kan se om det går någon ström till elelementen, så att du inte har element med avbrott i, är inte JFB inkopplad på den sidan av matningen av pannan¹ så kan det gå onoterat i obegränsad tid.
¹av taktiska skäl kanske man inte vill ha JFB anluten på så viktiga saker som uppvärmning och det plötligt slår av sig när man inte är hemma eller på semester/arbetsresa och huset, om det inte upptäcks i tid, blir kärnfruset.
Har du strömtång och kan se om det går någon ström till elelementen, så att du inte har element med avbrott i, är inte JFB inkopplad på den sidan av matningen av pannan¹ så kan det gå onoterat i obegränsad tid.
¹av taktiska skäl kanske man inte vill ha JFB anluten på så viktiga saker som uppvärmning och det plötligt slår av sig när man inte är hemma eller på semester/arbetsresa och huset, om det inte upptäcks i tid, blir kärnfruset.
Brukar man inte räkna med 50W/kvadratmeter välisolerat hus?
Så 240 m2 hus samt 115 m2 garage (förvisso låg temp i garage) så kan jag inte se att 9kW elpanna skulle räcka till på långa vägar.
Bara huset behöver 12kW.
Den stackars pannan borde gå på max konstant och detta borde du definitivt se om du loggar in hos din elnätsleverantör och kollar förbrukningen per timme.
Så 240 m2 hus samt 115 m2 garage (förvisso låg temp i garage) så kan jag inte se att 9kW elpanna skulle räcka till på långa vägar.
Bara huset behöver 12kW.
Den stackars pannan borde gå på max konstant och detta borde du definitivt se om du loggar in hos din elnätsleverantör och kollar förbrukningen per timme.
Alltid mycket kluven ved hemma, ett trefas elverk, kopplad till liten byggcentral och 30 liter B0 diesel. Elverket används även till att driva hydropressens 3-fas motor, förutom frysar och t ex tvättmaskin.
Vad TS behöver? Förefaller vara ett större batteri och elverk.
Vad TS behöver? Förefaller vara ett större batteri och elverk.
Klicka här för att svara