17 638 läst ·
74 svar
18k läst
74 svar
För högt ROT-avdrag
Prova att läsa några av de svar som getts i tråden där detta förklaras. Att nyttja mer ROT men inte få mer för pengarna är ju inget värt.A AG A skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 963 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 963 inlägg
Jag tycker att alla kunderna bör tänka att 100' före ROT är en annan sak än 100' efter ROT. Man bör tänka att ett timpris på 1250 kr efter ROT är jävligt högt.N NoiseMaker skrev:DU tänker kanske så, men hela den här tråden handlar om kundens perspektiv. Kunden kan förvänta sig att det pris den får är inklusive moms efter ROT. Jag betackar mig för raljerande om mina offerter, givetvis utgår vi från vad vi behöver för att gå runt, plus rimlig vinst, och sedan blir ROT:en vad den blir.
De offerter jag har fått har varit ungefär så här (om det är fastpris):
Fastpris: 100' kr
ROT-berättigad del 60' kr
Att betala efter ROT-avdrag 70' kr, om täckning för ROT-avdrag finns.
Om det är rörligt (med uppskattat antal timmar)
Timpris: 1000 kr
Servicebil: X kronor
Ersättning resa: Y kr/h (brukar sällan finnas, men bör göra det om om ROT ska hanteras korrekt.
Material: Z kr
Avgår ROT på 50% på arbete på plats.
Självklart vill jag veta timpriset före ROT, inte efter. Båda är ok, men att bara skriva 1000 kr/h och mena att det är efter ROT-avdrag är för mig galet.
Jag kommer inte att kommentera det du skriver mer, för du verkar inte vilja förstå. Det vi pratar om här är ju TS upplevelse och vad som har sagts i hans fall. Självklart är det bäst om man får ett pris som tydligt avslutas med "... inklusive moms, efter ROT-avdrag", men när så inte är fallet så ska kunden i alla fall kunna förutsätta att det är inklusive moms, om denne är en privatperson. Dessutom hade det ju i TS fall också pratats om roten i samband med att de pratade om priset. Ansvaret ligger alltid på hantverkaren att vara tydlig.Fairlane skrev:
Jag tycker att alla kunderna bör tänka att 100' före ROT är en annan sak än 100' efter ROT. Man bör tänka att ett timpris på 1250 kr efter ROT är jävligt högt.
De offerter jag har fått har varit ungefär så här (om det är fastpris):
Fastpris: 100' kr
ROT-berättigad del 60' kr
Att betala efter ROT-avdrag 70' kr, om täckning för ROT-avdrag finns.
Om det är rörligt (med uppskattat antal timmar)
Timpris: 1000 kr
Servicebil: X kronor
Ersättning resa: Y kr/h (brukar sällan finnas, men bör göra det om om ROT ska hanteras korrekt.
Material: Z kr
Avgår ROT på 50% på arbete på plats.
Självklart vill jag veta timpriset före ROT, inte efter. Båda är ok, men att bara skriva 1000 kr/h och mena att det är efter ROT-avdrag är för mig galet.
1000 kr är inget vi debiterar privatpersoner, men jag valde det för att det lätt att räkna.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 963 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 963 inlägg
Nu verkar iofs offerten vara helt vansinnigt skriven, och det är väl där problemet egentligen ligger, man ger bara ett pris efter ROT, och säger inte hur stort ROT-avdraget är. Säger man bara 100' efter ROT så vet jag som kund att jag ska betala 100' kronor. Jag vet inte om staten betalar 100' utöver det till firman (dvs tömmer vår pott på ROT) eller om de får 50' av staten utöver dessa 100'.N NoiseMaker skrev:
Det är just av det skälet som jag tycker att en offert ska vara väldigt tydligt med hur stort ROT-avdrag man räknar på (utöver risken såklart att jag måste skjuta till mer. Skicka gärna en offert med vad jag ska betala efter ROT, men specificera hur mycket ROT som är tänkt att nyttjas. Samma sak om det går på löpande, var tydlig med om det är 1250 kr/h före eller efter ROT. Är det inte tydligt så tolkar jag det som före ROT, vilket såklart gör det svårt för företagaren att kräva 2500kr/h (som.det blev i ditt tidigare exempel).
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 963 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 963 inlägg
Men då är vi överens? Firman ska vara tydlig?N NoiseMaker skrev:Jag kommer inte att kommentera det du skriver mer, för du verkar inte vilja förstå. Det vi pratar om här är ju TS upplevelse och vad som har sagts i hans fall. Självklart är det bäst om man får ett pris som tydligt avslutas med "... inklusive moms, efter ROT-avdrag", men när så inte är fallet så ska kunden i alla fall kunna förutsätta att det är inklusive moms, om denne är en privatperson. Dessutom hade det ju i TS fall också pratats om roten i samband med att de pratade om priset. Ansvaret ligger alltid på hantverkaren att vara tydlig.
1000 kr är inget vi debiterar privatpersoner, men jag valde det för att det lätt att räkna.
Jag har delbestridit fakturan där jag vitsordar beloppet men vill ha ny faktura där materielkostnaden är med, arbetskostnaden därmed lägre och ROT-avdrag likasåT Tareson skrev:Tyvärr så kan jag inte läsa i tidigare trådar ordet brott, det är ju brott mot bokföringslagen och skattelagen frågeställning för ts är om han kan bli smittad? Svaret på den frågan är enkel rent rättsligt sett är du tidigare dömd och är brottsling så orkar man inte bry sig men om du heter svensson och inte är känd från TV då ligger du illa till.
Men isåfall handlar ju tråden om något helt annat. Då är det ju snarast ett företag som sysslar med bedrägeri, och skickar bluffakturor.N NoiseMaker skrev:
Men annars spelar det ju ingen roll om företaget skriver allt som arbete, eller bara delvis. TS kommer ju ändå spara sina 50.000 i år. Varken mer eller mindre, hur de än fakturerar.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 963 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 963 inlägg
Nej, det jag tror NoiseMaker syftar på är följande situation:A AG A skrev:Men isåfall handlar ju tråden om något helt annat. Då är det ju snarast ett företag som sysslar med bedrägeri, och skickar bluffakturor.
Men annars spelar det ju ingen roll om företaget skriver allt som arbete, eller bara delvis. TS kommer ju ändå spara sina 50.000 i år. Varken mer eller mindre, hur de än fakturerar.
Företag 1: offererar ett jobb till fastpris på 50' efter ROT och drar sen 50' i ROT genom att lägga allt på tid. Korrekt hade varit att de skulle tagit 30' i ROT.
Problemet är att företag 1 alltså totalt fakturerat 100' istället för 80'.
Företag 2: Offererar ett jobb på 40' innan ROT (allt ROT-berättigat). Det borde finnas 20' kvar i ROT att nyttja, men det är tomt.
Problemet är alltså återigen att man skickar offerter med pris efter ROT-avdrag. Skickar man en offert med pris både före och efter ROT så blir det tydligt hur mycket som förväntas användas av ROT-potten.
Ett företag som fakturerar 100kkr för ett arbete värt 80kkr sysslar, i mina ögon, med bedrägeri!Fairlane skrev:
Nej, det jag tror NoiseMaker syftar på är följande situation:
Företag 1: offererar ett jobb till fastpris på 50' efter ROT och drar sen 50' i ROT genom att lägga allt på tid. Korrekt hade varit att de skulle tagit 30' i ROT.
Problemet är att företag 1 alltså totalt fakturerat 100' istället för 80'.
Företag 2: Offererar ett jobb på 40' innan ROT (allt ROT-berättigat). Det borde finnas 20' kvar i ROT att nyttja, men det är tomt.
Problemet är alltså återigen att man skickar offerter med pris efter ROT-avdrag. Skickar man en offert med pris både före och efter ROT så blir det tydligt hur mycket som förväntas användas av ROT-potten.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 963 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 963 inlägg
Ja så kan man såklart se det men att företag 1 offererar 80' och företag 2 offererar 100' är väl inget märkligt i sig?A AG A skrev:
Problemet är snarare alla företag som inte kan skriva tydliga offerter. Skriver man pris inklusive moms, pris på arbete, pris på varor, pris på resor, hur stort ROT-avdrag man räknar med och när arbetet beräknas utföras så slipper man en massa problem. Inge så svårt egentligen, men alltför många klarar uppenbart inte det.
Viss material kostnad borde vara med. Drivmedel och hyra för maskinerna är inte gratis mm.B BirHan skrev:
Självbyggare
· Östergötland
· 1 837 inlägg
Man kan även bara dra av ROT för den tid som Skatteverket anser som skälig, inte hur många timmar som helst.
Ex vid montering av en luftvärmepump accepterar de någonstans runt 6h har jag för mig, du kan inte skriva 8h och räkna med att de godkänner. Då det i en arbetsdag 8h även ingår resor m.m.
Skriver någon 16h så kommer det inte gå igenom om det inte sedan kan bevisas med besvärande omständigheter osv.
För då skulle man enkelt skriva 16h arbetstid och minimal materialkostnad, få ner priset till kund och ha orättvis fördel mot andra installatörer på marknaden.
Ex vid montering av en luftvärmepump accepterar de någonstans runt 6h har jag för mig, du kan inte skriva 8h och räkna med att de godkänner. Då det i en arbetsdag 8h även ingår resor m.m.
Skriver någon 16h så kommer det inte gå igenom om det inte sedan kan bevisas med besvärande omständigheter osv.
För då skulle man enkelt skriva 16h arbetstid och minimal materialkostnad, få ner priset till kund och ha orättvis fördel mot andra installatörer på marknaden.
Klicka här för att svara