17 638 läst ·
74 svar
18k läst
74 svar
För högt ROT-avdrag
OK, Men kunden kan råka på en rejäl smäll pga av hantverkarens fuskande med fakturan. Tur jag var uppmärksam. Hade förtroende för hantverkaren, så han tog chansen att få extra betalt, antingen av mig eller Skatteverket.D Dilato skrev:
Tänk på att det är du som betalar fakturan som blir återbetalningsskyldig om något blir fel
Ring Skatteverket innan du betalar
Ring Skatteverket innan du betalar
Fakturan ska vara specad med arbetskostnad, materialkostnad samt transport/maskinkostnad.B BirHan skrev:Jag har anlitat ett företag för för dränering av mitt fritidshus och nu fått faktura för detta. HELA beloppet är enbart arbetskostnad, ingenting för materialkostnad. Fakturan är på samma belopp som offerten, som inte heller specade arbetskostnad utan var för "allt-i-ett". Vi är två ägare och har tänkt hinna med en del snickeri-arbeten också innan årsskiftet. Eftersom hela faktureringen gäller arbetskostnad så utnyttjar denne hantverkare ROT som vi tänkt använda till annat arbete.
Skatteverket lär inte godkänna detta upplägg från den här firman.
VAR hittar jag bestämmelser om hur en hantverksfaktura ska se ut?
Skatteverket kan kräva att företaget redovisar nedlagda timmar genom att skicka in tidrapporter som styrker den nedlagda tiden eller debiteringen, leverantörsfakturor mm.
Tyvärr är det sådana företag som förstör för oss andra!
Redigerat:
Nu har du nog tänkt lite snurrigt. Om Skatteverket frågar är det ju bara säga att du hade material sen innan. Och vad spelar det för roll NÄR du utnyttjar avdraget. Det viktiga är ju att du utnyttjar det totala beloppet du har rätt till.B BirHan skrev:Jag har anlitat ett företag för för dränering av mitt fritidshus och nu fått faktura för detta. HELA beloppet är enbart arbetskostnad, ingenting för materialkostnad. Fakturan är på samma belopp som offerten, som inte heller specade arbetskostnad utan var för "allt-i-ett". Vi är två ägare och har tänkt hinna med en del snickeri-arbeten också innan årsskiftet. Eftersom hela faktureringen gäller arbetskostnad så utnyttjar denne hantverkare ROT som vi tänkt använda till annat arbete.
Det är du som är snurrig - jag vill utnyttja ROTen till att få så mycket ARBETE gjort som möjligt - och jag vill inte bli skyldig att betala extra om SKV inte godkänner. F ö ser jag en poäng i att vara laglydig.A Ahlsells-listpriser skrev:
Snacka om att krångla till livet. Det spelar väl ingen roll om det är jobb eller material nu när fakturan redan är skickad. Du har ju fått värsta presenten av din hantverkare här. Skatteverket kommer inte underkänna din faktura om du och hantverkarn inte klantar till det. Köp mer timmar istället för pengarna så blir alla happy. Du och hantverkarna. Och Till och med SKV. 😇.B BirHan skrev:
Det är du som är ute och cyklar. Det klart att det spelar roll när han nyttjar ROT:en.A Ahlsells-listpriser skrev:
Alt. 1: Fastpris 50 000 kr efter ROT varav 25 000 kr material. Då finns 75 000 kr kvar att nyttja på nästa jobb. (Vid två sökande.)
Alt. 2: Fastpris 50 000 kr efter ROT varav 0 kr material. Då finns 50 000 kr kvar att nyttja på nästa jobb.
Detta förutom att det är fel att bryta mot lagen och att han blir skyldig företaget 50 000 kr när Skv inte godkänner avdraget.
Tjänar företaget något på att ta allt som arbetskostnad istället för att dela upp det?B BirHan skrev:Jag har anlitat ett företag för för dränering av mitt fritidshus och nu fått faktura för detta. HELA beloppet är enbart arbetskostnad, ingenting för materialkostnad. Fakturan är på samma belopp som offerten, som inte heller specade arbetskostnad utan var för "allt-i-ett". Vi är två ägare och har tänkt hinna med en del snickeri-arbeten också innan årsskiftet. Eftersom hela faktureringen gäller arbetskostnad så utnyttjar denne hantverkare ROT som vi tänkt använda till annat arbete.
Det har sin "charm" att hålla sig på rätt sida av lagen - man slipper bl a tråkiga konsekvenser senare som kan "krångla" till det - inte minst för hantverkaren ifråga ifall han satt detta i system att tillskansa sig skattemedel som han inte har rätt till.A Ahlsells-listpriser skrev:Snacka om att krångla till livet. Det spelar väl ingen roll om det är jobb eller material nu när fakturan redan är skickad. Du har ju fått värsta presenten av din hantverkare här. Skatteverket kommer inte underkänna din faktura om du och hantverkarn inte klantar till det. Köp mer timmar istället för pengarna så blir alla happy. Du och hantverkarna. Och Till och med SKV. 😇.
J javlaandersson skrev:
De förstör inte bara för andra hantverkare utan också för presumtiva beställare/kunder. Man vill ha jobb gjort och göra rätt för sig, men det ska fixas och trixas och fuskas, så man tappar lusten att ha med hantverkare att göra.D Dide skrev:Fakturan ska vara specad med arbetskostnad, materialkostnad samt transport/maskinkostnad.
Skatteverket kan kräva att företaget redovisar nedlagda timmar genom att skicka in tidrapporter som styrker den nedlagda tiden eller debiteringen, leverantörsfakturor mm.
Tyvärr är det sådana företag som förstör för oss andra!
Exakt så. Entreprenören tar hela fusk-rotavdraget, kunden får ingenting mer än risk att betala entreprenören den summan SKV inte godkänner. Jämför era fakturor noga mot offerten så ni inte blir råkar ut för detta.N NoiseMaker skrev:Det är du som är ute och cyklar. Det klart att det spelar roll när han nyttjar ROT:en.
Alt. 1: Fastpris 50 000 kr efter ROT varav 25 000 kr material. Då finns 75 000 kr kvar att nyttja på nästa jobb. (Vid två sökande.)
Alt. 2: Fastpris 50 000 kr efter ROT varav 0 kr material. Då finns 50 000 kr kvar att nyttja på nästa jobb.
Detta förutom att det är fel att bryta mot lagen och att han blir skyldig företaget 50 000 kr när Skv inte godkänner avdraget.
Vad säger offerten om ROT-avdrag? Har du fått offert med fast pris efter ROT-avdrag utan att beloppet på det förväntade ROT-avdraget angetts?
Som jag ser det är det inte leverantörens sak att bestämma hur mycket ROT-avdrag som ska användas utan det ska ha framkommit i offerten. Framför allt bör en offert först och främst ge ett pris utan ROT-avdrag och sedan eventuella ROT-avdrag på det. Som kund ska du veta vad priset blir ifall Skatteverket av någon anledning inte medger avdraget.
Som jag ser det är det inte leverantörens sak att bestämma hur mycket ROT-avdrag som ska användas utan det ska ha framkommit i offerten. Framför allt bör en offert först och främst ge ett pris utan ROT-avdrag och sedan eventuella ROT-avdrag på det. Som kund ska du veta vad priset blir ifall Skatteverket av någon anledning inte medger avdraget.
Har någon i tråden förstått hur ROT-avdraget funkar? Hantverkaren gör TS en tjänst genom att skapa en faktura med 100% arbetskostnad. Eventuellt ökad "tillskansning" av skattemedel tillfaller ju enbart TS. Hantverkaren tjänar ingenting på detta så länge beloppet är samma som det hade varit som fakturan varit korrekt utställd med ration arbete+material. (Om beloppet är högre hamnar vi såklart i en helt annan situation men därav framgår inte av trådstarten. )B BirHan skrev:
Obs! Eventuell diskussion om detta är rätt eller fel lämnar jag därhän. Jag svarar endast utifrån hur man snabbast maxar ut sitt rotavdrag varje år.
Men vill också tillägga att er sossiga oro att "åka fast" är mer eller mindre 0 i sammanhanget så länge båda parter har sin story klar mot SKV (i den mer eller mindre osannolika situationen att just denna transaktion skulle väljas ut för en granskning). 😇
TS har fått en offert med fast pris och därefter an faktura på samma fasta pris. På vilket sätt har TS tjänat på att hantverkaren nu tar en större del av det tillgängliga ROT-avdraget än vad TS förväntat sig? Det är ju uppenbart bara hantverkaren som tjänar på det här upplägget.A Ahlsells-listpriser skrev:Har någon i tråden förstått hur ROT-avdraget funkar? Hantverkaren gör TS en tjänst genom att skapa en faktura med 100% arbetskostnad. Eventuellt ökad "tillskansning" av skattemedel tillfaller ju enbart TS. Hantverkaren tjänar ingenting på detta så länge beloppet är samma som det hade varit som fakturan varit korrekt utställd med ration arbete+material. (Om beloppet är högre hamnar vi såklart i en helt annan situation men därav framgår inte av trådstarten. )
Obs! Eventuell diskussion om detta är rätt eller fel lämnar jag därhän. Jag svarar endast utifrån hur man snabbast maxar ut sitt rotavdrag varje år.
Men vill också tillägga att er sossiga oro att "åka fast" är mer eller mindre 0 i sammanhanget så länge båda parter har sin story klar mot SKV (i den mer eller mindre osannolika situationen att just denna transaktion skulle väljas ut för en granskning). 😇
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 963 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 963 inlägg
Hur tjänar hantverkaren på det?W Weimik skrev:
Det är ett tankefel som fler i tråden gör. Hantverkaren ska ha X kr för sitt jobb. Om X kronor kommer från beställare och nolla från Skatteverket eller om 0,5X kommer från beställare och 0,5X från Skatteverket spelar ingen roll för firman, de får X oavsett.
Om beställaren når upp till taket för året så spelar det ingen roll om det är från 1 eller flera företag, vare sig för beställare, Skatteverket (skattebetalarna) eller företag.
Om en beställare inte kommer upp i max för året så blir det skattebetalarna som missgynnas och beställare som gynnas om för stor ROT dras, företaget tjänar inget på det.
Problemet TS ställs för här är att Skatteverket troligen kommer avslå denna faktura och TS kommer få en ny från företaget som TS måste betala det som Skatte intr godkänt, dvs det som borde vara den korrekta fakturan från början. Om då fakturan från företag två kommer in ungefär samtidigt finns det en risk att Skatteverket säger att ROT är fullt utnyttjat, när det egentligen inte är det. Då det är kort kvar på året så hinner man kanske inte korrigera.