17 553 läst ·
74 svar
18k läst
74 svar
För högt ROT-avdrag
Jag tänker så här:Fairlane skrev:
Hur tjänar hantverkaren på det?
Det är ett tankefel som fler i tråden gör. Hantverkaren ska ha X kr för sitt jobb. Om X kronor kommer från beställare och nolla från Skatteverket eller om 0,5X kommer från beställare och 0,5X från Skatteverket spelar ingen roll för firman, de får X oavsett.
Om beställaren når upp till taket för året så spelar det ingen roll om det är från 1 eller flera företag, vare sig för beställare, Skatteverket (skattebetalarna) eller företag.
Om en beställare inte kommer upp i max för året så blir det skattebetalarna som missgynnas och beställare som gynnas om för stor ROT dras, företaget tjänar inget på det.
Problemet TS ställs för här är att Skatteverket troligen kommer avslå denna faktura och TS kommer få en ny från företaget som TS måste betala det som Skatte intr godkänt, dvs det som borde vara den korrekta fakturan från början. Om då fakturan från företag två kommer in ungefär samtidigt finns det en risk att Skatteverket säger att ROT är fullt utnyttjat, när det egentligen inte är det. Då det är kort kvar på året så hinner man kanske inte korrigera.
Hantverkare 1 lämnar offert på 10000 kr. Skickar sedan faktura på 10000 och utnyttjar köparens ROT-avdrag till att få 10000 kr till.
Hantverkare 2 lämnar offert på 15000 kr. Skickar sedan faktura på 15000 och utnyttjar köparens ROT-avdrag till att få 5000 kr till.
Båda hantverkarna hade fått 20000 kr men nu är det så klart hantverkare 1 som får jobbet och därmed 20000 kr medan hantverkare 2 får nada. Vilken hantverkare har tjänat på det här?
Eller så här:
Hantverkare 1 lämnar offert på 10000 kr. Skickar sedan faktura på 10000 och utnyttjar köparens ROT-avdrag till att få 10000 kr till.
Hantverkare 2 lämnar offert på 10000 kr. Skickar sedan faktura på 10000 och utnyttjar köparens ROT-avdrag till att få 5000 kr till.
För köparen är det bättre att välja hantverkare 2 eftersom priset är detsamma men mindre ROT-avdrag utnyttjas.
På vilket sätt tänker jag fel?
Hantverkaren tjänar på det genom att denne får ut mer pengar. Jag lämnar offerter med ROT varje vecka, så jag känner mig tämligen insatt i hur det fungerar. Jag kan ge dig ett räkneexempel. Vi bortser helt från materialkostnad.Fairlane skrev:
Det är ett tankefel som fler i tråden gör. Hantverkaren ska ha X kr för sitt jobb. Om X kronor kommer från beställare och nolla från Skatteverket eller om 0,5X kommer från beställare och 0,5X från Skatteverket spelar ingen roll för firman, de får X oavsett.
Om beställaren når upp till taket för året så spelar det ingen roll om det är från 1 eller flera företag, vare sig för beställare, Skatteverket (skattebetalarna) eller företag.
Om en beställare inte kommer upp i max för året så blir det skattebetalarna som missgynnas och beställare som gynnas om för stor ROT dras, företaget tjänar inget på det.
Problemet TS ställs för här är att Skatteverket troligen kommer avslå denna faktura och TS kommer få en ny från företaget som TS måste betala det som Skatte intr godkänt, dvs det som borde vara den korrekta fakturan från början. Om då fakturan från företag två kommer in ungefär samtidigt finns det en risk att Skatteverket säger att ROT är fullt utnyttjat, när det egentligen inte är det. Då det är kort kvar på året så hinner man kanske inte korrigera.
Arbete utan rotavdrag
Hantverkaren jobbar en hel vecka och tar 1250 kr per timme.
Kunden faktureras 50000 kr inkl. moms.
Hantverkaren får 40000 kr exkl. moms.
Arbete med korrekt rotavdrag
Kunden faktureras 25000 kr inkl. moms och SKV betalar ut 25000 kr.
Arbete med felaktigt rotavdrag
Kunden faktureras 50000 kr och skatteverket betalar ut 50000 kr.
Hantverkaren får 80000 kr exkl. moms.
80000 kr > 40000 kr
Det är alltid fel att fuska med avdraget, men som förklarats flera gånger tidigare vinner inte kunden något på det om det är ett fastprisjobb. Istället äts mer av potten upp, vilket gör att nästa jobb blir dyrare.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 770 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 770 inlägg
Ja du tänker fel.W Weimik skrev:Jag tänker så här:
Hantverkare 2 lämnar offert på 15000 kr. Skickar sedan faktura på 15000 och utnyttjar köparens ROT-avdrag till att få 5000 kr till.
Båda hantverkarna hade fått 20000 kr men nu är det så klart hantverkare 1 som får jobbet och därmed 20000 kr medan hantverkare 2 får nada. Vilken hantverkare har tjänat på det här?
Eller så här:
Hantverkare 2 lämnar offert på 10000 kr. Skickar sedan faktura på 10000 och utnyttjar köparens ROT-avdrag till att få 5000 kr till.
För köparen är det bättre att välja hantverkare 2 eftersom priset är detsamma men mindre ROT-avdrag utnyttjas.
På vilket sätt tänker jag fel?
Hantverkaren skickar en offert på 10' och kan då inte få mer än 10'.
Eller du menar kanske att offerten är på 20' och ROT gör att beställare betalar 10' och Skatteverket betalat 10' och att hantverkare 2 följer reglerna och har samma total, men fördelat 15/5? Ja det är ett sätt att vinna affären, och därmed tjäna pengar.
För att det ska fungera måste det dock ske vid offerttillfället, inte först på fakturan. Hade det skett vid offert borde inte TS reagera först när fakturan inkommer att det är fel.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 770 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 770 inlägg
I sista exemplet så är ju timpriset inte 1250 utan 2500 kr. Klart att man tjänar mer då.N NoiseMaker skrev:Hantverkaren tjänar på det genom att denne får ut mer pengar. Jag lämnar offerter med ROT varje vecka, så jag känner mig tämligen insatt i hur det fungerar. Jag kan ge dig ett räkneexempel. Vi bortser helt från materialkostnad.
Arbete utan rotavdrag
Kunden faktureras 50000 kr inkl. moms.
Arbete med korrekt rotavdrag
Kunden faktureras 25000 kr inkl. moms och SKV betalar ut 25000 kr.
Arbete med felaktigt rotavdrag
Kunden faktureras 50000 kr och skatteverket betalar ut 50000 kr.
Hantverkaren får 80000 kr exkl. moms.
80000 kr > 40000 kr
Det är alltid fel att fuska med avdraget, men som förklarats flera gånger tidigare vinner inte kunden något på det om det är ett fastprisjobb. Istället äts mer av potten upp, vilket gör att nästa jobb blir dyrare.
Fairlane har också fattat. Tack jag började bli orolig här.Fairlane skrev:
Det roliga är med denna tråd är att TS fått
Max utfall utan tjat. Själv är min erfarenhet av hantverkare tvärtom att de INTE underlättar.
Nedan två situationer jag hamnar i:
1. Hantverkare tyckte det var jobbigt med Admin för rotavdrag. Fick följande som svar en gång på ett mindre el-jobb. "Vi gör inte rot-avdrag på fakturor mindre än 10K". 🤦♂️
Eller
2. Hantverkare som inte orkar särredovisa arbete från maskiner. Tex en grävgubbe som prompt envisades med att ta 800:-/h för "maskin" trots att hans timlön låg med däri. Kostade mig säkert 15K för att gubben inte orkade ändra sin faktura.
Betala och var glad. 😀
Ja, jag tänker att offerten var på 20000 kr eller 10000 kr efter ROT-avdrag eftersom TS skriver att fakturan var på samma belopp som offerten. Jag håller med om att TS borde ha reagerat och det var därför jag tidigare ställde frågan om hur offerten egentligen såg ut. Det vet vi ju fortfarande inte, efter 48 inlägg i tråden.Fairlane skrev:
Ja du tänker fel.
Hantverkaren skickar en offert på 10' och kan då inte få mer än 10'.
Eller du menar kanske att offerten är på 20' och ROT gör att beställare betalar 10' och Skatteverket betalat 10' och att hantverkare 2 följer reglerna och har samma total, men fördelat 15/5? Ja det är ett sätt att vinna affären, och därmed tjäna pengar.
För att det ska fungera måste det dock ske vid offerttillfället, inte först på fakturan. Hade det skett vid offert borde inte TS reagera först när fakturan inkommer att det är fel.
Självbyggare
· Östergötland
· 1 837 inlägg
Hur tänker du eg? Om de ska minska sitt ROT-avdrag ökar ju fakturakostnaden.B BirHan skrev:Det spelar visst roll om vi har kvar t ex 30 000:- i resterande ROT för 2025 eller om vi har kvar t ex 50 000:- i resterande ROT för 2025. Med 50 000 kvar kan vi få mer arbete utfört i år än med 30 000 kvar. Nästa år SÄNKS roten och då kan vi endast få ROT för 30% av arbetskostnaden jämfört med 50% nu = det blir dyrare nästa år att skjuta upp jobb som kan göras i år. Enkel matematik. Materielkostnaden berörs som bekant inte och om inte SKV godkänner dräneringsfirmans faktura (vilket de alltså enligt reglerna varken bör eller ska göra) så blir det negativa ekonomiska konsekvenser för oss.
Det stämmer att du då får mer ROT över, men du måste betala mer pengar denna gång.
Totalt på ett år har du ändå en maxgräns för ROT, spelar ingen roll om du använder upp allt i jan eller uppdelat 1/12del varje månad.
Alternativt drar du all ROT i början av året och betalar sedan mer för de senare jobben.
Är samma pengar i slutändan förutsatt att ett eller flera företag inte fuskar med sin fakturering, som i detta fall.
De kan oavsett inte lägga ROT på allt, bara för rimlig arbetskostnad.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 770 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 770 inlägg
Det beror på hur upplägget är. Jag tänker mig ett fastpris och så drar man ROT från det priset, medan du verkar tänka att man har ett fastpris och så lägger man på ROT på det. Tänker man att man drar av ROT från det riktiga priset så är det en affär som är lönsam för köparen, lägger man på ROT på det riktiga priset så är det en affär som är lönsam för företaget, aldrig för kunden.N NoiseMaker skrev:
Det förvånar mig att du skickar offerter varje vecka med ROT-avdrag och inte har koll på detta?!
Vill ni ha 50' kronor för ett arbeta så ska ni såklart offerera jobbet för 50' före ROT, inte efter ROT
Givetvis blir nästa jobb dyrare om ROT-avdraget varit större i det föregående, men det innebär inte en total förlust för kunden.N NoiseMaker skrev:
Uppdrag 1 är på 100' kronor och företagaren för fel och sätter allt på arbete istället för bara 60'. ROT-avdraget blir därför 50' kronor istället för 30' kronor som det borde.
Uppdrag 2 är rent arbete 40' kronor. Tack vara att man drog 20' kr för mycket i ROT på det första uppdraget så finns inget att dra på det andra, så det är korrekt, detta blir 20' kr dyrare än det skulle blivit om första företaget gjort rätt, men totalt kommer kunden betala 140' kr oavsett om företag 1 gjort fel eller om de gjort rätt så det är ingen förlustaffär för kunden.
Den stora förloraren är staten/skattebetalarna om uppdrag två aldrig existerade, då har staten betalar ut 20' kronor för mycket till företag 1 samtidigt som kunden betalat 20' för lite till företag 1. Då tjänar köparen på det, inte företaget.
Offerten är inklusive allt efter ROT-avdrag.W Weimik skrev:Vad säger offerten om ROT-avdrag? Har du fått offert med fast pris efter ROT-avdrag utan att beloppet på det förväntade ROT-avdraget angetts?
Som jag ser det är det inte leverantörens sak att bestämma hur mycket ROT-avdrag som ska användas utan det ska ha framkommit i offerten. Framför allt bör en offert först och främst ge ett pris utan ROT-avdrag och sedan eventuella ROT-avdrag på det. Som kund ska du veta vad priset blir ifall Skatteverket av någon anledning inte medger avdraget.
Materielkostnad är inte specad.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 770 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 770 inlägg
Du har helt enkelt bara fått ett totalpris efter ROT-avdrag, ingen uppgift om material-kostnad, resekostnad eller något annat som inte är ROT-berättigat?B BirHan skrev:
Det står inte heller något i offerten om hur stort ROT-avdrag de räknat på?
Det låter som en riktigt dåligt skriven offert om ovanstående är rätt uppfattat. Du hade inte räknat med att ROT-avdraget skulle bli så stort som det blev på fakturan, men hur mycket hade du räknat med och hur kom du fram till den siffran? Frågan är vilket ansvar man som beställare har att ta reda på detta, det är jag inte rätt person att svara på, men personligen skulle jag reagerat på offerten.
Ett annat företag jag tog in offert ifrån specade materialkostnaden till knappt 27000:-Fairlane skrev:
Du har helt enkelt bara fått ett totalpris efter ROT-avdrag, ingen uppgift om material-kostnad, resekostnad eller något annat som inte är ROT-berättigat?
Det står inte heller något i offerten om hur stort ROT-avdrag de räknat på?
Det låter som en riktigt dåligt skriven offert om ovanstående är rätt uppfattat. Du hade inte räknat med att ROT-avdraget skulle bli så stort som det blev på fakturan, men hur mycket hade du räknat med och hur kom du fram till den siffran? Frågan är vilket ansvar man som beställare har att ta reda på detta, det är jag inte rätt person att svara på, men personligen skulle jag reagerat på offerten.
Med den erfarenhet jag har så kan många hantverkare vara jätteduktiga på det de gör men dåliga på administration. Jag har iallafall mailat och delbestridit fakturan. Hör jag inget kommer jag att delbetala det som bör vara arbetskostnad och utgår då ifrån att 27000:- är metrial - den summa som jag kommer att inte betala t v Nästa steg blir att kontakta SKV om inte hantverkaren löser detta med mig så lär de få en revision på halsen.
DU tänker kanske så, men hela den här tråden handlar om kundens perspektiv. Kunden kan förvänta sig att det pris den får är inklusive moms efter ROT. Jag betackar mig för raljerande om mina offerter, givetvis utgår vi från vad vi behöver för att gå runt, plus rimlig vinst, och sedan blir ROT:en vad den blir.Fairlane skrev:
Det beror på hur upplägget är. Jag tänker mig ett fastpris och så drar man ROT från det priset, medan du verkar tänka att man har ett fastpris och så lägger man på ROT på det. Tänker man att man drar av ROT från det riktiga priset så är det en affär som är lönsam för köparen, lägger man på ROT på det riktiga priset så är det en affär som är lönsam för företaget, aldrig för kunden.
Det förvånar mig att du skickar offerter varje vecka med ROT-avdrag och inte har koll på detta?!
Vill ni ha 50' kronor för ett arbeta så ska ni såklart offerera jobbet för 50' före ROT, inte efter ROT
Företag kan skicka faktura på enbart arbete, men då ska det ju vara kunden som betalt för materialet, jobbar som ekonom och har vart med om skatteverket begärt in faktura på materialkostnaden. Så det kan ju bli problem om man inte har det. Och om man begärt ROT-avdrag för en klumpsumma så kan det också bli problem. Verkar ju inte som om denna faktura är korrekt. Skulle begära en ny.B BirHan skrev:Jag har anlitat ett företag för för dränering av mitt fritidshus och nu fått faktura för detta. HELA beloppet är enbart arbetskostnad, ingenting för materialkostnad. Fakturan är på samma belopp som offerten, som inte heller specade arbetskostnad utan var för "allt-i-ett". Vi är två ägare och har tänkt hinna med en del snickeri-arbeten också innan årsskiftet. Eftersom hela faktureringen gäller arbetskostnad så utnyttjar denne hantverkare ROT som vi tänkt använda till annat arbete.
Skatteverket lär inte godkänna detta upplägg från den här firman.
VAR hittar jag bestämmelser om hur en hantverksfaktura ska se ut?
Tyvärr så kan jag inte läsa i tidigare trådar ordet brott, det är ju brott mot bokföringslagen och skattelagen frågeställning för ts är om han kan bli smittad? Svaret på den frågan är enkel rent rättsligt sett är du tidigare dömd och är brottsling så orkar man inte bry sig men om du heter svensson och inte är känd från TV då ligger du illa till.B BirHan skrev:Ett annat företag jag tog in offert ifrån specade materialkostnaden till knappt 27000:-
Med den erfarenhet jag har så kan många hantverkare vara jätteduktiga på det de gör men dåliga på administration. Jag har iallafall mailat och delbestridit fakturan. Hör jag inget kommer jag att delbetala det som bör vara arbetskostnad och utgår då ifrån att 27000:- är metrial - den summa som jag kommer att inte betala t v Nästa steg blir att kontakta SKV om inte hantverkaren löser detta med mig så lär de få en revision på halsen.
Jag begriper mig inte på dig. Du vill alltså utnyttja så mycket ROT som möjligt innan Nyår, då ROT sänks. Nu har du ett företag hos dig som får hela din ROT utnyttjad...vad gnäller du för?B BirHan skrev: