Hej!
Jag har nyss köpt mitt första hus, och håller på att utvärdera min elförbrukning.

Hittills så har jag legat på en förbrukning på i snitt ca 70kWh/dag.

Är detta rimligt?

Jag har även märkt att trots att alla apparater och belysning är av, så ligger förbrukningen på stadiga 3-4kWh/timme. Är detta rimligt? Och vad kan tänkas dra så mycket el?

Uppvärmning: Direktverkande el på vattenburet radiatorkrets.
Då ska även tilläggas att termostaterna på elementen är ställda på 0 på alla element förutom det i vardagsrummet.

Tack på förhand!

Prova att stänga av pannan/vvb

Med vänlig hälsning, fremax

Direktverkande el är väl alltid en hög förbrukare. VVB brukar ju vara rätt stor och suger en del effekt.

Som sagt så pröva att slå av VVB för att se hur mycket det minskar.

tommib
Du är lite otydlig när du skriver TS. Direktverkande el är i min värld elradiatorer. Du verkar ha vattenradiatorer där värmen i radiatorkretsen alstras av en elpanna. Det är i min värld inte direktverkande el. Det hjälper att använda korrekta benämningar på saker så att man är tydlig, speciellt när man ställer frågor på nätet (eller annars).

Hur som så håller jag med tidigare talare. VVB/Panna förbrukar gärna mycket el. Var i landet bor du? Vad har du för yttertemperaturer? Vad är det för hus? Hur är det isolerat? Om du har stängt av allt annat så är naturligtvis elpannan huvudmisstänkt.

• Gilla
Joel Olsson
  • Laddar…
Nu är det inte så mycket att gå på. 70 kWh per dygn innebär om det håller i sig 2100 kWh i oktober. Hos Umeå energi har jag hittat en schablon som säger att normalkunden förbrukar 8% av årets energi i oktober. Det skulle innebära 26250 kWh per år med en ganska stor osäkerhet. Är det mycket? Det beror på hur stort huset är. Det är ingen orimlig förbrukning generellt, men inte heller låg. Du kan säkert få ner den om du vill.

För att kunna ta ställning till om det är mycket så måste du berätta mer om huset. Hur stort och hur gammalt är det? På elräkningen kan du se årsförbrukningen såsom den varit det senaste året och inte bara en gissning som den jag gjorde.

• Gilla
Joel Olsson
  • Laddar…
Lite mer detaljerat:
170kvm bo yta
Elpanna (Nibe EVC240) vattenvärmare
Pannan kopplad till radiatorkrets med 9 element.
Byggt 1980
Beräknad årsförbrukning: ca 26500kwh
Uttertemperatur: 5-15 C

tommib
Snyggt där av Avemo..... 1% fel.

Hur ser det ut med ventilationen? Har du mekanisk frånluft eller självdrag? Eller ingen ventilation alls? Med (relativt) kalla utetemperaturer och mycket vädring så går det åt mycket värme. Hur varm är framledningen till radiatorerna?

Om du har en beräknad årsförbrukning på 26500 kWh så ligger du nog i linje med hur mycket tidigare ägare har förbrukat. Eller var den uppgiften från din elräkning?

Vad står det i energideklarationen? Den ska ha ingått i papprena du har fått från mäklaren.

O
tommib skrev:
Snyggt där av Avemo..... 1% fel.

Hur ser det ut med ventilationen? Har du mekanisk frånluft eller självdrag? Eller ingen ventilation alls? Med (relativt) kalla utetemperaturer och mycket vädring så går det åt mycket värme. Hur varm är framledningen till radiatorerna?

Om du har en beräknad årsförbrukning på 26500 kWh så ligger du nog i linje med hur mycket tidigare ägare har förbrukat. Eller var den uppgiften från din elräkning?

Vad står det i energideklarationen? Den ska ha ingått i papprena du har fått från mäklaren.
Energideklaration? Just det det var den jag hade under kattmaten....:)

Har aldrig förstått mig på den papperstigern...

Redigerat:
Ventilationen består av bachos "minimaster med värmeåtervinningsaggregat".

Värmen i pannan står på 65-67C. Dock ver jag inte om det är Framledningstemp...

Uppgiften på årsförbrukning kom från senaste elräkningen.

Energideklarationen säger "El(vattenburen) 25624kWh"
"Energi för uppvärmning av varmvatten: 25624kWh, varav energi till varmvattenberedning: 952kWh.

tommib
Då gör du av med ganska mycket el för att värma upp huset. Inte orimligt mycket, men ganska. Hur är huset isolerat? Vädrar ni väldigt mycket? Har du något element i ett garage eller annat kallt utrymme som står på?

Ang energideklarationen så är väl poängen att hjälpa just personer som TS som kanske inte är så insatta i husägande att spara energi. Den kommer väl med rekommendationer på hur man ska sänka sin energiförbrukning.

Nått som också brukar dra lite el är den tillskottsvärmare som sitter i värmeåtervinningen, ofta har dom en trasig termostat så att tillskottet går hela tiden. Är då elementet på 1 kW blir det 24 kWh per dygn.

• Gilla
yonna och 2 till
  • Laddar…
tommib
Jag tror att elmont kom på det där. Stäng av ventilationen och se vad som händer med strömförbrukningen.

• Gilla
Joel Olsson
  • Laddar…
Ska testa inatt. Skickar svar i övermorgon. (Inte förrns då jag kan se statistik för imorgon.)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.