173 läst ·
10 svar
173 läst
10 svar
Hög elförbrukning. Jordvärme.
Hej.
Jag bor sedan ett år tillbaka i en ganska stor villa, i souteräng med totalt ca 317 kvadrat, inklusive biarea.
Har en 9 år gammal jordvärmepump från Daikin.
Laddar en bil, laddhybrid, med ca 3000 kWh per år. Beräknad totalförbrukning just nu ligger på 23000 kwh på ett år.
Kan någon vara fel med inställningar, pump eller liknande?
Har haft lokal firma med gott renommé hos mig att serva pumpen vid två tillfällen, då en ventil läckte vatten. De gick då igenom pumpen och verkade inte tycka något annat var fel.
Jag bor sedan ett år tillbaka i en ganska stor villa, i souteräng med totalt ca 317 kvadrat, inklusive biarea.
Har en 9 år gammal jordvärmepump från Daikin.
Laddar en bil, laddhybrid, med ca 3000 kWh per år. Beräknad totalförbrukning just nu ligger på 23000 kwh på ett år.
Kan någon vara fel med inställningar, pump eller liknande?
Har haft lokal firma med gott renommé hos mig att serva pumpen vid två tillfällen, då en ventil läckte vatten. De gick då igenom pumpen och verkade inte tycka något annat var fel.
Kan själv!
· Trelleborg
· 20 154 inlägg
I vilken ända av landet och hur välisolerat?
Spontant låter det inte speciellt högt för de ytorna.
Spontant låter det inte speciellt högt för de ytorna.
Kan själv!
· Trelleborg
· 20 154 inlägg
Låter fullt rimligt skulle jag säga, stora ytor och ett äldre hus som troligtvis inte är isolerat enligt moderna normer.
Vi bor i ett hus från 71 på 165kvm i markplan och 100kvm i källarplan, tilläggsisolerad vind och innertemp ställd på 21 grader (tror jag).
Vi ligger på ca 11000kWh om vi räknar bort elbilen.
EDIT: Missade att skriva att vi bor i södraste Skåne.
Vi bor i ett hus från 71 på 165kvm i markplan och 100kvm i källarplan, tilläggsisolerad vind och innertemp ställd på 21 grader (tror jag).
Ja, det kanske är normalt. Tegelhus, ska kanske tilläggas. Ingen tilläggsisolering utvändigt runt grunden.13th Marine skrev:
Låter fullt rimligt skulle jag säga, stora ytor och ett äldre hus som troligtvis inte är isolerat enligt moderna normer.
Såg precis över elavtal. Känner jag måste försöka hålla nere kostnaden lite. Men... ser man till total kostnad för uppvärmning och all el så är det nog faktiskt inte dyrare än den villa jag flyttade från, på småländska höglandet. Också 60-tal,, 200 kvadrat men bara delvis tegel. Med inredd källare och fjärrvärme. Upplever nu i efterhand att fjärrvärme kanske var ganska dyrt
Tycker inte heller att det låter skyhögt, om huset förbrukar 20 000 kWh/år. Men det beror ju mycket på era övriga vanor. Hur många är ni som bor i huset? Har ni bastu? En/flera i familjen som gillar att duscha länge och ofta? Innetemperatur? Andra större förbrukare som går mycket?
Bor du själv och ligger lågt på alla punkter ovan är det nog rätt hög förbrukning dock.
Bor du själv och ligger lågt på alla punkter ovan är det nog rätt hög förbrukning dock.
Vi är två vuxna och en 3-månaders liten sötnos. 😅K Kallens skrev:Tycker inte heller att det låter skyhögt, om huset förbrukar 20 000 kWh/år. Men det beror ju mycket på era övriga vanor. Hur många är ni som bor i huset? Har ni bastu? En/flera i familjen som gillar att duscha länge och ofta? Innetemperatur? Andra större förbrukare som går mycket?
Kanske gillar min fru ha det lite varmare, då hon är från södra Europa. Inte ovanligt med ca 22-23 grader.
Duschar gärna väldigt varmt.
Jag föredrar ca 21 grader.
Vi har också installerat AC/luftvärmepump till övervåningen i slutet av sommaren då denna sommar var väldigt varm. Självklart har den bidragit till lite förbrukning. Men inte varit i drift mycket.
Ok. Om man vill gräva lite kan man ju försöka reda ut var elen går. Har värmepumpen någon inbyggd energimätare? Kan du se om den använder mycket elpatron? Det borde ändå finnas loggat någonstans i pumpens system.H Hannes N skrev:Vi är två vuxna och en 3-månaders liten sötnos. 😅
Kanske gillar min fru ha det lite varmare, då hon är från södra Europa. Inte ovanligt med ca 22-23 grader.
Duschar gärna väldigt varmt.
Jag föredrar ca 21 grader.
Vi har också installerat AC/luftvärmepump till övervåningen i slutet av sommaren då denna sommar var väldigt varm. Självklart har den bidragit till lite förbrukning. Men inte varit i drift mycket.
Ska kolla inställningarna. Bör kunna se om den använt mycket elpatron. Var nåt strul innan jag hade servicefirman att titta på den, så en period kan den ha haft högre förbrukning. Det var i våras. Så har ju inte varit så kallt efter det. Kanske märker mer snart, om det har hjälpt.K Kallens skrev:
Ja börja där. Förbrukningen är inte alarmerande hög, och kan kanske vara det man får räkna med om jordvärmesystemet är något underdimensionerat så att elpatron används en del. Men tycker den låter lite hög för ett optimalt dimensionerat system.H Hannes N skrev:
Låter vettigt. Har inga smarta apparater eller pump som mäter förbrukning. Så svårt ha koll på vad som drar hur mycket. Huset är ju ganska stort. Har en lägenhet i bottenplan som sällan används, men har en extra kyl och frys som går. Plus en frysbox i källaren, rejält ljudsystem i hemmabiorum och lite så. Golvvärme i 2 badrum som ibland är igång.K Kallens skrev:
Klicka här för att svara