129 läst ·
7 svar
129 läst
7 svar
Separat värmeslinga för källarplan
Har en källare som jag vill värma upp med bergvärmepumpen. Källaren kommer ha en ackumulatortank och egen cirkulationspump.
Utegivaren gör att värmen från pumpen i stort stängs av på sommarhalvåret men det kan ju bli kallt även då vilket gör att viss värme kan behövas även på ovanvåningen. Källaren behöver värme året runt.
Hur gör man detta smidigt och smart..? En shunt till ovanvåningen som ställs i sommar/vinter-läge (kanske ”smart”?) och olika kurvor på pumpen för sommar respektive vinter? Innegivare i källaren? Smarta termostater på radiatorerna?
Tar tacksamt emot alla tankar och erfarenheter på ämnet. 😀
Utegivaren gör att värmen från pumpen i stort stängs av på sommarhalvåret men det kan ju bli kallt även då vilket gör att viss värme kan behövas även på ovanvåningen. Källaren behöver värme året runt.
Hur gör man detta smidigt och smart..? En shunt till ovanvåningen som ställs i sommar/vinter-läge (kanske ”smart”?) och olika kurvor på pumpen för sommar respektive vinter? Innegivare i källaren? Smarta termostater på radiatorerna?
Tar tacksamt emot alla tankar och erfarenheter på ämnet. 😀
Produkter som diskuteras: "värmeslinga"
Termiska avfuktare
En termisk avfuktare använder en värmeslinga för att värma luften och sänka den relativa fuktnivån i luften. Varmare luft kan bära mer fukt än kall luft och det är först över 60% relativ fuktighet det börjar bli risk för
Läs mer
Det är en (rätt gammal) IVT Greenline HT Plus E7. Tror att den kanske går att bygga ut för två system men känns inte som att jag är så sugen på att investera i den då den nog inte har jättemånga år kvar…V Vector skrev:
Så här sa ChatGPT efter lite bollande - låter det rimligt?
- Sommaruekoppling på pump: 30 °C. (Pumpen går alltid). Har dubbelkollat och inställningen finns i min pump.
- Volymtank: direkt efter värmepumpen för att ge tillräcklig vattenvolym. Kopplas in även innan ovanvåning så att den hjälper båda våningarna/systemen.
- Källaren: egen cirkulationspump och radiatorer som styrs med termostatventiler.
- Ovanvåningen: motoriserad shunt med utegivare som reglerar framledningstemperaturen och stänger kretsen när huset inte behöver värme (på sommaren). Alternativt motordriven kulventil som jag kan styra med min hemautomation (stänga på sommaren etc).
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 774 inlägg
Vet inte om det är till nytta.
Vi har också hus med källare, när vi flyttade in så värmdes det av en greenline HT-C9.
Där växlades mellan sommar och vinterläge genom att stänga av elementen på ovanvåningen och ändra några inställningar i pumpen.
Idag har vi en nyare pump och en ngenic tune.
Så då stänger jag elementen och flyttar innegivaren till källaren.
Vi har också hus med källare, när vi flyttade in så värmdes det av en greenline HT-C9.
Där växlades mellan sommar och vinterläge genom att stänga av elementen på ovanvåningen och ändra några inställningar i pumpen.
Hur stängde ni av elementen på ovanvåningen och har ni en volymtank i källaren då?13th Marine skrev:
Vet inte om det är till nytta.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 774 inlägg
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 774 inlägg
Det är en kvart två gånger om året, så inget speciellt betungande.P Peter321 skrev:
Smarta termostater löser ju av/på om man vill det 🙂
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden