Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag vet inte.

Jag är förundrad över vad många som är duktiga på snabbt använda tutan när det blir en svår trafiksituation, medan vare sig bromsen eller ratten verkar gå att använda.

Blir det mindre plåtskador för att man tutar medan man kör in i den andra?

Själv blir jag så pass stressad och upptagen med att hantera broms, ratt, överväga vad som finns runt om situationen, leta efter lösning, ifall jag eller den andra råkat göra något dumt, ... att jag inte ens hinner tänka på att använda tutan (felbeslut händer ju, och oavsett vem som ställer till det, så medverkar jag för att reda upp det).
Ärligt talat använder bilbesiktningen mitt signalhorn mer än vad jag själv gör.
detta låter väldigt begränsande. Du behöver något som liknar en tut-abs så att du kan tuta och styra samtidigt. Ett tag var det ju populärt med tutknappar i rattens ekrar så att tio-i-två-greppet kunde behållas under signaleringen. Det kanske kan vara något för dig?

En rejäl tutning ska inte underskattas.

MathiasS MathiasS skrev:
detta låter väldigt begränsande. Du behöver något som liknar en tut-abs så att du kan tuta och styra samtidigt. Ett tag var det ju populärt med tutknappar i rattens ekrar så att tio-i-två-greppet kunde behållas under signaleringen. Det kanske kan vara något för dig?

En rejäl tutning ska inte underskattas.
Tut-ABS känns väldigt förr i tiden. Vad Mikael behöver är en autonom tuta så att han kan fokusera på att framföra bilen.

F fiskbuggaren skrev:
Tut-ABS känns väldigt förr i tiden. Vad Mikael behöver är en autonom tuta så att han kan fokusera på att framföra bilen.
jo jag håller med, men han brukar köra lite äldre bilar så jag tror att en modernare Tut-AI är att gapa efter för mycket...

F
F fiskbuggaren skrev:
Det är bara att krångla till det. Varför inte kör old-school och helt enkelt koppla den till bromsen?

Hade för många år sen en Saab 900 som tutade varje gång rattenkringlan vreds mer än 45 grader åt vänster, otroligt mycket positiv uppmärksamhet man fick för sina helt befogade 20 sekunders tutningar.... speciellt när man skulle parkera.

S JockeEinarson skrev:
Brommaplansrondellen är optimal ur ett körskoleperspektiv. Problemet uppkommer när människor som ska längre än 1-2 avfarter ligger i höger körfält. Det är alltid några som antingen ”tjänar” några sekunder på att ligga i högerfilen, alternativt känner osäkerhet av att ligga i vänsterfil, som skapar situationer. Det blir ganska uppenbart i juli när många av de ”ordinarie” brommaplansrondellförarna är på semester och ersätts av utsocknes semesterfirare. Då blir det fullständigt kaos trots att intensiteten är som en västanfläkt jämfört med tornadon en vardagsmorgon. Så det är nog många som ska öva lite. Tyvärr är det ju legalt att köra ”varvet runt” i höger körfält.
Min körskola låg hos OK på Brommaplan, så varje lektion började med att jag fick ta den åt nått håll, och även avsluta i den. Även uppkörningen gick genom den rondellen, så jag fick skaplig koll hur den fungerar. Åkt i den nästan dagligen i 40 år.
Skillnaden mellan mig och många andra, är att jag noterade ändringen av rondellkörning som kom för 20 år sen. När man pratar rondell med folk, verkar många missat det.

• Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
S JockeEinarson skrev:
Brommaplansrondellen är optimal ur ett körskoleperspektiv. Problemet uppkommer när människor som ska längre än 1-2 avfarter ligger i höger körfält. Det är alltid några som antingen ”tjänar” några sekunder på att ligga i högerfilen, alternativt känner osäkerhet av att ligga i vänsterfil, som skapar situationer. Det blir ganska uppenbart i juli när många av de ”ordinarie” brommaplansrondellförarna är på semester och ersätts av utsocknes semesterfirare. Då blir det fullständigt kaos trots att intensiteten är som en västanfläkt jämfört med tornadon en vardagsmorgon. Så det är nog många som ska öva lite. Tyvärr är det ju legalt att köra ”varvet runt” i höger körfält.
Man bör ligga i höger körfält om man ska ut höger eller rakt fram, vilket i brommaplansrondellen motsvarar TRE utfarter...

F
Isakare Isakare skrev:
Min körskola låg hos OK på Brommaplan, så varje lektion började med att jag fick ta den åt nått håll, och även avsluta i den. Även uppkörningen gick genom den rondellen, så jag fick skaplig koll hur den fungerar. Åkt i den nästan dagligen i 40 år.
Skillnaden mellan mig och många andra, är att jag noterade ändringen av rondellkörning som kom för 20 år sen. När man pratar rondell med folk, verkar många missat det.
Vilken ändring är det du tänker på där, att man slutade köra rondell som en korsning och ändade det till att köra rondell som en väg med avfarter eller menar du nåt annat?

Det låter verkligen som en speciell rondell den där Brommaplansrondellen om man fick välja vilket håll man skulle åka, alla rondeller jag kört i i Sverige går motsols även om jag i flera fall helt har struntat i det och bara kört rakt fram istället av praktiska och tidseffektiva skäl.

F fsn skrev:
Vilken ändring är det du tänker på där, att man slutade köra rondell som en korsning och ändade det till att köra rondell som en väg med avfarter eller menar du nåt annat?

Det låter verkligen som en speciell rondell den där Brommaplansrondellen om man fick välja vilket håll man skulle åka, alla rondeller jag kört i i Sverige går motsols även om jag i flera fall helt har struntat i det och bara kört rakt fram istället av praktiska och tidseffektiva skäl.
Precis, ändringen som genomfördes år 2000. Reglerna innan var ju tvingande, hade du passerat en avfart i vänster kunde du svänga över till höger och ut, det skulle inte vara nån bil på höger sida om dig. Idag kan det vara en bil där, och den måste man lämna föteträde.
Rakt över i Brommplan är svårt, en del har försökt, tror ingen kommit hela vägen. Hög stenkant för att komma upp på den, och en massa träd ivägen.
Bilar som försökt brukar hamna på skroten.

• Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
De som inte tvingats passera Brommaplansrondellen under sitt körkortsprov skall inte ha körkort.....:cool:
Ser nu när jag tittar på Google Maps att det är en speciell filmålning vid infarten från väster på Bergslagsvägen. Har jag aldrig sett förut i en cirkulationsplats.
Satellitbild av Brommaplansrondellen med fordon och speciell markering vid infarten från Bergslagsvägen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Isakare
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Precis, ändringen som genomfördes år 2000. Reglerna innan var ju tvingande, hade du passerat en avfart i vänster kunde du svänga över till höger och ut, det skulle inte vara nån bil på höger sida om dig. Idag kan det vara en bil där, och den måste man lämna föteträde.
Rakt över i Brommplan är svårt, en del har försökt, tror ingen kommit hela vägen. Hög stenkant för att komma upp på den, och en massa träd ivägen.
Bilar som försökt brukar hamna på skroten.
Inget är omöjligt.

• Wow
  • Gilla
tergo och 5 till
  • Laddar…
Fairlane
Jag tycker inte rondellen vid Brommaplan är så knepig. Det som ställer till det är mängden trafik, 6 st in/utfarter på en relativt liten yta. Det är två körfält inne i rondellen. Tre in/utfarter är tvåfiliga, 3 är enfiliga.

Jag har kört där mycket och det har inte varit så många incidenter. En olycka har jag varit med om tyvärr.
Kommer man Drottningholmvägen från stan så är det 2 filigt in i rondellen. Om man ska rakt fram (3:e avfarten) mot västerort är det också en tvåfilig avfart. Enligt skyltning och gatumarkering så kan man välja mellan höger och vänsterfil, båda är korrekt. Ska man ta fjärde avfarten mot Ekerö så ska man enligt skyltning och markering i gatan välja vänsterfil innan man kör in i rondellen. Jag skulle rakt fram, mot västerort och låg i vänsterfil. Till höger om mig kör en annan bil in i rondellen samtidigt. Föraren av den bilen hade tydligen Ekerö som mål, en kombination som inte är helt lyckad. När jag ska ur rondellen så insåg jag att hon inte skulle det så jag fick bromsa rätt kraftigt, vilket tyvärr resulterade i att jag blev påkörd bakifrån. Personen som bröt mot skyltning och pilar i gatan försvann såklart från platsen och hade säkert inte ens förstått att hon gjort något fel.
Försäkringsbolagen som var involverade satte all skuld på den som låg för nära bakom och de sa att hade jag kört in i kvinnan som låg i högerfil hade all skuld hamnat på mig, trots skyltning och pilar i gatan.

• Gilla
jocke31
  • Laddar…
K Kane skrev:
Ser nu när jag tittar på Google Maps att det är en speciell filmålning vid infarten från väster på Bergslagsvägen. Har jag aldrig sett förut i en cirkulationsplats.
Sådan filmålning har vi haft i Kalmar i minst 12år, i dagsläget är det minst tre cirkulationsplatser som har sådan målning.

Denna droppformade cirkulationsplats är ca 13år gammal,
https://goo.gl/maps/cPyU1rzKi5Zjnw568

Demmpa Demmpa skrev:
Sådan filmålning har vi haft i Kalmar i minst 12år, i dagsläget är det minst tre cirkulationsplatser som har sådan målning.
Undrar bara varför det är så på vissa ställen och varför bara på ett ställe vid Brommaplan.

Fairlane Fairlane skrev:
Försäkringsbolagen som var involverade satte all skuld på den som låg för nära bakom och de sa att hade jag kört in i kvinnan som låg i högerfil hade all skuld hamnat på mig, trots skyltning och pilar i gatan.
Ja, då verkar det som Trafikverkets "regler" inte riktigt gäller då utan man har hela ansvaret varje gång man byter fil i cirkulationsplatsen. Kanske är vettigt?

Utdrag ur textdokument som beskriver hur man väljer körfält och följer vägmarkeringar enligt Trafikverkets anvisningar.

Fairlane
K Kane skrev:
Ja, då verkar det som Trafikverkets "regler" inte riktigt gäller då utan man har hela ansvaret varje gång man byter fil i cirkulationsplatsen. Kanske är vettigt?

[bild]
Jag tycker det är vettigast att följa de reglerna.
* Välj det körfält som är lämpligat för den fortsatta resan <-- Det anser jag att hon misslyckades med
* Om det finns vägmärken eller vägmarkeringar följer du de anvisningarna <-- Det anser jag hon misslyckades med

För mig känns det helgalet att man ska kunna köra varv efter varv i ytterfil och förstöra flödet i cirkulationsplatsen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.