Fairlane Fairlane skrev:
Jag tycker det är vettigast att följa de reglerna.
* Välj det körfält som är lämpligat för den fortsatta resan <-- Det anser jag att hon misslyckades med
* Om det finns vägmärken eller vägmarkeringar följer du de anvisningarna <-- Det anser jag hon misslyckades med
För mig känns det helgalet att man ska kunna köra varv efter varv i ytterfil och förstöra flödet i cirkulationsplatsen.
Jag följer också regelverket och har haft tron att man är "säker" vid eventuell kollision med någon som inte gör det. Men ditt FB tyckte tydligen inte det och det gillar jag inte.

Mikael_L
Fairlane Fairlane skrev:
Försäkringsbolagen som var involverade satte all skuld på den som låg för nära bakom och de sa att hade jag kört in i kvinnan som låg i högerfil hade all skuld hamnat på mig, trots skyltning och pilar i gatan.
Som jag och Nerre har sagt att det fungerar. :)

• Gilla
j.erkers
  • Laddar…
Mikael_L
K Kane skrev:
Ja, då verkar det som Trafikverkets "regler" inte riktigt gäller då utan man har hela ansvaret varje gång man byter fil i cirkulationsplatsen. Kanske är vettigt?
Man kan säga att det finns en regel, som står över lite andra regler, typ.
Man får inte byta körfält och därmed orsaka en trafikolycka, då är man alltid torsk, oavsett var det sker.

• Gilla
tergo och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
Mikael_L Mikael_L skrev:
Som jag och Nerre har sagt att det fungerar. :)
Jo, jag är medveten om att det är så, men det hindrar inte att jag tycker att det är helt galet att man kan ligga i ytterfil och förstöra flödet.
Ett exempel där det garanterat kommer smälla om någon kör 3/4 varv i ytterfilen är grannrondellen till Brommarondellen, Åkeshovsrondellen. 95% av all trafik i rondellen kör från öst till väst eller tvärtom, lågt räknat. Det är 70 km/h före och efter rondellen och 50 km/h inne i rondellen. Ytan i mitten, dvs själva rondellen är lite drygt 20 m i diameter.

Det är emellanåt rätt hårt tryck i rondellen och folk kör jämnsides igenom i öst-västlig riktning och det fungerar utmärkt, för att alla "vet" att ingen är så dum så de tar 3/4 varv i ytterfilen där. Rondellen är så liten så skulle man vara tvungen att försäkra sig om det så skulle man nog nästan halvera genomströmningen.

Som tur är så har jag aldrig varit med om att någon faktiskt kör 3/4 varv i den rondellen, till skillnad från Brommarondellen. Det finns alltid någon klantskalle som ska gena lite, men det gör det i alla tvåfiliga rondeller och den dumskallen blir iallafall skyldig om det smäller.

• Gilla
jocke31
  • Laddar…
Jag tror ärligt talat att det är betydligt vanligare med rondellkrockar för att folk ligger i innerfil och kör ut i ytterfil än att någon ligger i ytterfil ”för långt” och det blir en krock för att man vid korrekt utfart från innerfilen kör på någon som ”inte borde vara där”.

• Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
engs
Finast med de som genar i flerfilig rondell när de ska rakt fram. Dvs ligger i höger fil, genar över vänster körfält i rondellen och sen ut i höger fil rakt fram igen... 99% av fallen även helt utan att använda blinkers.
Ibland kan man "känna på sig" att det är en sådan framför sig, då händer det att jag gasar lite extra för att komma till utfarten före, så de får ta ett extra varv runt, nej det är nog inte helt moget...

• Gilla
Maria T
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag tror ärligt talat att det är betydligt vanligare med rondellkrockar för att folk ligger i innerfil och kör ut i ytterfil än att någon ligger i ytterfil ”för långt” och det blir en krock för att man vid korrekt utfart från innerfilen kör på någon som ”inte borde vara där”.
Nu hoppar jag lite in i en diskussion jag inte vill bli insyltad i tror jag, men jag gissar att din analys är korrekt och att det i sin tur beror på att ingen i lokalbefolkningen i närheten av en fler-fils-rondell kör i yttterspåret även om man får, helt enkelt för att man vet att det smäller då.

Problem blir när det kommer någon utsocknes som kör som man får men som ingen annan gör.....

• Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Ja, och även om man har ”rätt” att köra så så bryter man ju minst mot principen att köra som det är skyltat, så kan man bara läsa skyltar så hamnar man rätt.

Sen finns det då å andra sidan de som ”vet” hur man kör som gladeligen dammar in i en annan bil på väg ut ur rondellen för att de inte förväntar sig att någon ska vara där. Och då har de gärna svängt ut i högerfil snarare än vänsterfil på en tvåfilig avfart från innerfilen på rondellen.

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ja, och även om man har ”rätt” att köra så så bryter man ju minst mot principen att köra som det är skyltat
Men det är väl oftast inte skyltat alls? :thinking:

Eller pratar vi specifikt Bromma?

Norra infarten till Kista från E4. Många som åker rakt fram i cirkulationsplatsen från vänsterfilen trots skyltning.....
Vägskyltar över rondell vid norra infarten till Kista, bilar på vägen, förvirrande körfält.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Men det är väl oftast inte skyltat alls? :thinking:

Eller pratar vi specifikt Bromma?
Är det flerfiliga infarter skulle jag säga att det regelmässigt är skyltat vilken fil som man ska ligga i beroende på vart man ska som @Kane visat exempel på ovan.

MathiasS MathiasS skrev:
detta låter väldigt begränsande. Du behöver något som liknar en tut-abs så att du kan tuta och styra samtidigt. Ett tag var det ju populärt med tutknappar i rattens ekrar så att tio-i-två-greppet kunde behållas under signaleringen. Det kanske kan vara något för dig?

En rejäl tutning ska inte underskattas.
Renault hade (har?) tutan på blinkersspaken i vissa modeller. Ofrivilliga tutningar kunde uppstå när man minst anade det.

• Gilla
MathiasS
  • Laddar…
I Lund så finns denna cirkulationsplats där vägmarkeringarna fixar så att de som kör i innerfil kommer i ytterfil när det är dags för att köra ut. Följer man skyltningen in och vägmarkeringarna så löser sig allt.
Flygfoto över cirkulationsplats i Lund med tydliga vägmarkeringar och riktningsskyltar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fairlane Fairlane skrev:
Jag tycker inte rondellen vid Brommaplan är så knepig. Det som ställer till det är mängden trafik, 6 st in/utfarter på en relativt liten yta.
Och att folk inte visar hänsyn, t.ex. genom att ge tydligt tecken innan de ska ut. Folk som börjar blinka samtidigt som de svänger undrar jag lite grann vem de vänder sig till. Den som inte ser att en svängande bild svänger är väl blind, och lär inte se körriktningsvisaren heller.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.