Tänk, min upplevelse är tvärtom.

"Köra bil" handlar om två saker.

1. Framföra fordonet
2. Samspel med andra trafikanter

De som anser sig bra på att köra bil är ofta bra på nummer 1, men totalt värdelösa när det gäller nummer två.

Totala egoister som bara pratar om "trafikflödet" när de själva ska komma fram snabbt, men inte alls bryr som om trafikflödet när det är situationer där de bör släppa fram andra för att flödet ska fungera.

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
F
N Nerre skrev:
Tänk, min upplevelse är tvärtom.

1. Framföra fordonet

De som anser sig bra på att köra bil är ofta bra på nummer 1, men totalt värdelösa när det gäller nummer två.

Totala egoister som bara pratar om "trafikflödet" när de själva ska komma fram snabbt, men inte alls bryr som om trafikflödet när det är situationer där de bör släppa fram andra för att flödet ska fungera.
Tvärtom vad då, exakt vad svarar du på?

Vilka som är oförmögna att köra bil.

F
N Nerre skrev:
Vilka som är oförmögna att köra bil.
Ahhh, du menar dom som fokuserar mer på att läsa lagen (inte sällan sittande i bilen) istället för att vara smidiga? Precis, då tycker vi nog samma då. Fö så anser jag att det viktigaste på bilen är gasen, det näst viktigaste är tutan..

• Haha
sunqan
  • Laddar…
Maria T
Fö så anser jag att det viktigaste på bilen är gasen, det näst viktigaste är tutan..
:thinking: Jag anser nog, i sann anda att vara smidig, att körriktningsvisaren är en aning viktigare än gasen.

• Gilla
  • Wow
jocke31 och 4 till
  • Laddar…
Fairlane
Maria T Maria T skrev:
körriktningsvisaren
Vad är det?
Är det den där lilla orangea lampan som ibland fungerar och ibland inte?
Tyvärr fungerade den inte alls på den relativt nya passat som gled in framför mig i högerfil idag på 73:an. Jag låg på farthållaren i laglig fart i högerfil och lite onödigt nära gled föraren in framför mig. Man kan ju tycka att man skulle kunna hålla lite extra avstånd om bilen är trasig...
Tyvärr var det fler fel på bilen för jag kom närmre och närmre (fortfarande med farthållaren) så jag fick lov att köra om.

Jo den prylen är rätt bra, men den fungerar tyvärr inte på många bilar.

• Gilla
jocke31 och 1 till
  • Laddar…
F
Maria T Maria T skrev:
:thinking: Jag anser nog, i sann anda att vara smidig, att körriktningsvisaren är en aning viktigare än gasen.
Håller inte med. Men tutan på andra plats är vi helt överens om?

Mikael_L
Jag vet inte.

Jag är förundrad över vad många som är duktiga på snabbt använda tutan när det blir en svår trafiksituation, medan vare sig bromsen eller ratten verkar gå att använda.

Blir det mindre plåtskador för att man tutar medan man kör in i den andra?

Själv blir jag så pass stressad och upptagen med att hantera broms, ratt, överväga vad som finns runt om situationen, leta efter lösning, ifall jag eller den andra råkat göra något dumt, ... att jag inte ens hinner tänka på att använda tutan (felbeslut händer ju, och oavsett vem som ställer till det, så medverkar jag för att reda upp det).
Ärligt talat använder bilbesiktningen mitt signalhorn mer än vad jag själv gör.

• Gilla
eleson
  • Laddar…
E
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag vet inte.

Jag är förundrad över vad många som är duktiga på snabbt använda tutan när det blir en svår trafiksituation, medan vare sig bromsen eller ratten verkar gå att använda.

Blir det mindre plåtskador för att man tutar medan man kör in i den andra?

Själv blir jag så pass stressad och upptagen med att hantera broms, ratt, överväga vad som finns runt om situationen, leta efter lösning, ifall jag eller den andra råkat göra något dumt, ... att jag inte ens hinner tänka på att använda tutan (felbeslut händer ju, och oavsett vem som ställer till det, så medverkar jag för att reda upp det).
Ärligt talat använder bilbesiktningen mitt signalhorn mer än vad jag själv gör.
Då har du aldrig varit i Asien.

• Haha
Maria T och 1 till
  • Laddar…
N Nerre skrev:

1. Framföra fordonet

Tror du har helt fel. De flesta av dem som är bra (och anser sig vara det) på att köra bil uppfyller båda dina punkter. Du märker dem bara inte, för de försätter sig sällan i dåliga situationer och hanterar när andra beter sig dåligt närmast obemärkt, då de löpande tänker såväl på sitt eget som andras potentiella beteende.

Att det finns totala egoister såväl bland dem som anser sig vara duktiga bilförare (typ 85 % anser sig vara bättre än medel) som andra är ostridigt, men det är inte poängen med tråden. Poängen är att de som campar i mittfil skapar problem för andra – vilket vi verkar vara överens om att man ska försöka undvika i trafiken.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
C C.Lundin skrev:
Spännande, var som sagt ingenting jag fick ta del av och jag har tagit körkort efter -95.
I princip så var det "följ skyltning och håll uppsikt" som var aktuellt.

På tal om Stockholm så måste jag ändå säga att man kan säga mycket om Stockholmare, men att det är ovanligt smidigt att köra bil där. Både p.g.a. medtrafikanter och hur staden är planerad.
Nu är min erfarenhet av Stockholm begränsad, men ändå att jag märker stor skillnad jämfört med andra av Sveriges större städer.
Brommaplansrondellen är optimal ur ett körskoleperspektiv. Problemet uppkommer när människor som ska längre än 1-2 avfarter ligger i höger körfält. Det är alltid några som antingen ”tjänar” några sekunder på att ligga i högerfilen, alternativt känner osäkerhet av att ligga i vänsterfil, som skapar situationer. Det blir ganska uppenbart i juli när många av de ”ordinarie” brommaplansrondellförarna är på semester och ersätts av utsocknes semesterfirare. Då blir det fullständigt kaos trots att intensiteten är som en västanfläkt jämfört med tornadon en vardagsmorgon. Så det är nog många som ska öva lite. Tyvärr är det ju legalt att köra ”varvet runt” i höger körfält.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Maria T
F fsn skrev:
Håller inte med. Men tutan på andra plats är vi helt överens om?
Ja, "tutan" är bra att ha, det borde även lycramarodörerna på racerhoj lära sig.

Maria T
Brommaplansrondellen är optimal ur ett körskoleperspektiv.
Först lärde jag mig köra bil på raka fina vägar i Arizonas öken, sen tog jag körlektioner i Stockholms innerstad. Dags för uppkörning 1984 och det fanns inte en tid att få inom de närmsta fyra månaderna så ringde till Norrköping av alla ställen, övertalade min pappa att hyra en bil och lovade honom att han skulle få skjuts hem (av undertecknad med färskt körkort) från staden som är byggd på cirkulationsplatser. Förstår inte hur mitt 19-åriga jag kunde vara så kaxig, men några ärevarv tog jag.
Har än idag vänner i USA som inte kan fickparkera :oops:

• Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
De där som kör i oändligt snabba 30 km/h, en sån vansinnigt hög hastighet att den är ok för tvåtons plåtfordon utanför skolor?

Ja, de är verkligen jättefarliga.

• Gilla
Maria T
  • Laddar…
ullberg
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag vet en person som hävdade (åtminstone för många år sedan vet inte var denne står idag) att om man, dvs de andra i trafiken, hinner tuta var det inte ”för nära”. Påstår inte att det är en korrekt åsikt men fick mig att tänka lite på hur jag själv använder signalhornet...

/U

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.