F
Fotografen Fotografen skrev:
Jaså?
Så uppfattade inte jag inlägg #989.
Sedan skulle det vara intressant med en redogörelse angående dina kunskaper i ämnet "human factors"?
Tråkigt för dig, prova att tolka det på lite andra sätt och se vad du kommer fram till.
 
Jag tolkar det i ljuset av vad dina inlägg tillsammans säger om din person och sätt att vara.
Hur var det med "human factors"-kunskaper?
 
N Nyikåk skrev:
Nja, åtminstone avfarten från 222:an/Värmdöleden till södra länken är också till vänster på en motorväg, även där är det 70 km/h som gäller.
Stor skillnad. Där är det en helt separat fil som svänger av och såna lösningar finns det gott om. Vid Lindvreten N så är det bara streckad avfart åt vänster från snabbfilen.
 
Cruzze Cruzze skrev:
Vid Lindvreten N så är det bara streckad avfart åt vänster från snabbfilen.
Jo, men det är som sagt en byggarbetsplats och en tillfällig lösning. Vad ska de göra, stänga av E4:an i två år och bygga klart?
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jo, men det är som sagt en byggarbetsplats och en tillfällig lösning. Vad ska de göra, stänga av E4:an i två år och bygga klart?
Jo, man får verkligen hoppas att det är en tillfällig lösning. Min brorsdotter pluggar för körkort och där tas den avfarten upp som enda undantaget till en regel som funnits i decennier.
 
F
Fotografen Fotografen skrev:
Jag tolkar det i ljuset av vad dina inlägg tillsammans säger om din person och sätt att vara.
Hur var det med "human factors"-kunskaper?
Förstår, det är dock en helt felaktig bild. Det är inte synonymt med att vara en notorisk risktagare, buse i trafiken och en idiot bara för att man kör lite för fort. Skillnaden är att jag inte har nåt problem att tala om att jag ofta kör lite för fort. Jag har också försökt förklara att jag gör det med en riskbedömning men samma sekund som ja sa att jag kör för fort så verkar det som att vissa får nån form av mental blockering och saknar förmågan att ta in mer information.
 
  • Gilla
GargamelSE
  • Laddar…
F fsn skrev:
... så verkar det som att vissa får nån form av mental blockering och saknar förmågan att ta in mer information.
Så kan det nog vara.
Det jag är ute efter är att ingen är så bra att han aldrig gör några misstag. Alla missar att se något någon gång, gör en feltolkning osv och det gäller att lämna ett utrymme på marginalen för andras och egna felgrepp. Sen är det ju tyvärr så att vissa gör fler missar än andra pga ren oskicklighet och hur man ska komma åt att lyfta bottennivån har jag tyvärr inget svar på. Spretigheten i hur folk kör bil har ökat de senaste tio åren.
Det är inte säkert att marginalerna alla gånger hänger ihop med vad som står på skyltar heller.
 
F
Fotografen Fotografen skrev:
Så kan det nog vara.
Det jag är ute efter är att ingen är så bra att han aldrig gör några misstag. Alla missar att se något någon gång, gör en feltolkning osv och det gäller att lämna ett utrymme på marginalen för andras och egna felgrepp. Sen är det ju tyvärr så att vissa gör fler missar än andra pga ren oskicklighet och hur man ska komma åt att lyfta bottennivån har jag tyvärr inget svar på. Spretigheten i hur folk kör bil har ökat de senaste tio åren.
Det är inte säkert att marginalerna alla gånger hänger ihop med vad som står på skyltar heller.
Klart att det alltid görs felbedömningar och missas saker, det är därför viktigt att ha marginaler.
 
G GargamelSE skrev:
Titta på den tillfälliga(?) påfarten från skärholmen söder ut.
Den är nog bara 100 meter lång, och folk på motorvägen brukar inte vara så villiga att låta någon glida in framför dem utan de ska gasa på och lägga sig i arslet på fordonet framför så man måste bromsa in för att ta den eventuella luckan bakom.
Jag upprepar det som jag fick lära mig när jag tog körkort: Sikta inte på att åka in framför nån annan, sikta på att åka in bakom. Ta sikte redan när du börjar accelerera på vilken bil du ska in bakom, accelerera så du hamnar nästan jämsides med den bilen, blinka vänster, sakta in lite och gå ut bakom.

Nackdelen med den tekniken är att man ofta hamnar en bit över gällande hastighetsbegränsning, så jag är inte odelat positiv till den. Men den gör i alla fall att det blir svårare för andra att "täppa till" (vilket de ju egentligen inte får heller).
 
F fsn skrev:
jaha, bra att veta. Jag trodde att töt trafik hade ganska stor betydelse. Du verkar ju verkligen ha örn-koll...
Var i mitt inlägg ignorerade jag tät trafik?

Antingen så hög hastighet som man får köra, så hög hastighet som man vågar köra (med hänsyn till väglaget) eller den hastighet som fordonen framför håller?
Inte i nåt av dessa tre lägen är det väl lämpligt att öka farten? I först fallet bryter man mot lagen, i andra fallet ökar risken för olycka och i tredje fallet så kör man in i bilen framför...
 
F
N Nerre skrev:
Var i mitt inlägg ignorerade jag tät trafik?



Inte i nåt av dessa tre lägen är det väl lämpligt att öka farten? I först fallet bryter man mot lagen, i andra fallet ökar risken för olycka och i tredje fallet så kör man in i bilen framför...
N Nerre skrev:
Var i mitt inlägg ignorerade jag tät trafik?



Inte i nåt av dessa tre lägen är det väl lämpligt att öka farten? I först fallet bryter man mot lagen, i andra fallet ökar risken för olycka och i tredje fallet så kör man in i bilen framför...

jag skulle med lätthet och utan ökad risk kunna tänka mig att öka farten i första fallet. Köra så fort som man vågar är väl högst olämpligt, då kör man rimligtvis med för små marginaler, medvetet köra in i bilen framför är minst vårdslöshet i trafik och kanske det mest olämpliga. Men man skulle ju kunna tänka sig att den som kör 10km/h under gällande gräns och har fritt framför sig inser att denna är en propp i trafiken och gasar på lite vid just omkörningar.

Jag har en kollega som är den mest osäkra förare jag kan komma på. Kör i 95-100km/h på motorväg. Saknar helt förmågan att hålla jämn gas, det är hela tiden full gas/helt uppsläpp med en lämplig frekvens för att hålla ”rätt” hastighet. Skulle farten gå upp till 110 så skriker han nervöst och bromsar. Människan är så inne i sin egen värld att han inte tar notis om nån annan trafik. De få gånger han skall göra en omkörning är det nära katastrof.
 
G
N Nerre skrev:
Jag upprepar det som jag fick lära mig när jag tog körkort: Sikta inte på att åka in framför nån annan, sikta på att åka in bakom. Ta sikte redan när du börjar accelerera på vilken bil du ska in bakom, accelerera så du hamnar nästan jämsides med den bilen, blinka vänster, sakta in lite och gå ut bakom.

Nackdelen med den tekniken är att man ofta hamnar en bit över gällande hastighetsbegränsning, så jag är inte odelat positiv till den. Men den gör i alla fall att det blir svårare för andra att "täppa till" (vilket de ju egentligen inte får heller).
I det här faller så gasar de på, för att stänga luckan du hamnade vid. för här får du inte komma in, usch, jag kan ju bli 0.02 sekunder senare till destinationen.
 
  • Gilla
thebolt
  • Laddar…
Mikael_L
Fotografen Fotografen skrev:
Så kan det nog vara.
Det jag är ute efter är att ingen är så bra att han aldrig gör några misstag. Alla missar att se något någon gång, gör en feltolkning osv och det gäller att lämna ett utrymme på marginalen för andras och egna felgrepp. Sen är det ju tyvärr så att vissa gör fler missar än andra pga ren oskicklighet och hur man ska komma åt att lyfta bottennivån har jag tyvärr inget svar på. Spretigheten i hur folk kör bil har ökat de senaste tio åren.
Det är inte säkert att marginalerna alla gånger hänger ihop med vad som står på skyltar heller.
Ja det är lite märkligt.
75% anser att de kör bättre än genomsnittet. Endast 4% att de kör sämre än genomsnittet. Nästan 20% av männen anser att de är bäst bakom ratten.
https://www.husbilhusvagn.se/nyheter/alla-kor-battre-medelbilisten
 
G
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja det är lite märkligt.
75% anser att de kör bättre än genomsnittet. Endast 4% att de kör sämre än genomsnittet. Nästan 20% av männen anser att de är bäst bakom ratten.
[länk]
Men jag ÄR bättre än alla andra bakom ratten! :D
 
G GargamelSE skrev:
Men jag ÄR bättre än alla andra bakom ratten! :D
Jag med (y)

Undersökningens resultat tycks stämma :rofl:
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.