411 056 läst ·
5 966 svar
411k läst
6,0k svar
Folk som kör i mittenfilen även om de inte kör om
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 12 434 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 12 434 inlägg
Jag tolkar det i ljuset av vad dina inlägg tillsammans säger om din person och sätt att vara.
Hur var det med "human factors"-kunskaper?
Hur var det med "human factors"-kunskaper?
Stor skillnad. Där är det en helt separat fil som svänger av och såna lösningar finns det gott om. Vid Lindvreten N så är det bara streckad avfart åt vänster från snabbfilen.N Nyikåk skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 926 inlägg
Jo, man får verkligen hoppas att det är en tillfällig lösning. Min brorsdotter pluggar för körkort och där tas den avfarten upp som enda undantaget till en regel som funnits i decennier.Nötegårdsgubben skrev:
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 12 434 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 12 434 inlägg
Förstår, det är dock en helt felaktig bild. Det är inte synonymt med att vara en notorisk risktagare, buse i trafiken och en idiot bara för att man kör lite för fort. Skillnaden är att jag inte har nåt problem att tala om att jag ofta kör lite för fort. Jag har också försökt förklara att jag gör det med en riskbedömning men samma sekund som ja sa att jag kör för fort så verkar det som att vissa får nån form av mental blockering och saknar förmågan att ta in mer information.Fotografen skrev:
Så kan det nog vara.F fsn skrev:
Det jag är ute efter är att ingen är så bra att han aldrig gör några misstag. Alla missar att se något någon gång, gör en feltolkning osv och det gäller att lämna ett utrymme på marginalen för andras och egna felgrepp. Sen är det ju tyvärr så att vissa gör fler missar än andra pga ren oskicklighet och hur man ska komma åt att lyfta bottennivån har jag tyvärr inget svar på. Spretigheten i hur folk kör bil har ökat de senaste tio åren.
Det är inte säkert att marginalerna alla gånger hänger ihop med vad som står på skyltar heller.
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 12 434 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 12 434 inlägg
Klart att det alltid görs felbedömningar och missas saker, det är därför viktigt att ha marginaler.Fotografen skrev:
Så kan det nog vara.
Det jag är ute efter är att ingen är så bra att han aldrig gör några misstag. Alla missar att se något någon gång, gör en feltolkning osv och det gäller att lämna ett utrymme på marginalen för andras och egna felgrepp. Sen är det ju tyvärr så att vissa gör fler missar än andra pga ren oskicklighet och hur man ska komma åt att lyfta bottennivån har jag tyvärr inget svar på. Spretigheten i hur folk kör bil har ökat de senaste tio åren.
Det är inte säkert att marginalerna alla gånger hänger ihop med vad som står på skyltar heller.
Jag upprepar det som jag fick lära mig när jag tog körkort: Sikta inte på att åka in framför nån annan, sikta på att åka in bakom. Ta sikte redan när du börjar accelerera på vilken bil du ska in bakom, accelerera så du hamnar nästan jämsides med den bilen, blinka vänster, sakta in lite och gå ut bakom.G GargamelSE skrev:Titta på den tillfälliga(?) påfarten från skärholmen söder ut.
Den är nog bara 100 meter lång, och folk på motorvägen brukar inte vara så villiga att låta någon glida in framför dem utan de ska gasa på och lägga sig i arslet på fordonet framför så man måste bromsa in för att ta den eventuella luckan bakom.
Nackdelen med den tekniken är att man ofta hamnar en bit över gällande hastighetsbegränsning, så jag är inte odelat positiv till den. Men den gör i alla fall att det blir svårare för andra att "täppa till" (vilket de ju egentligen inte får heller).
Var i mitt inlägg ignorerade jag tät trafik?F fsn skrev:
Inte i nåt av dessa tre lägen är det väl lämpligt att öka farten? I först fallet bryter man mot lagen, i andra fallet ökar risken för olycka och i tredje fallet så kör man in i bilen framför...
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 12 434 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 12 434 inlägg
N Nerre skrev:
N Nerre skrev:
jag skulle med lätthet och utan ökad risk kunna tänka mig att öka farten i första fallet. Köra så fort som man vågar är väl högst olämpligt, då kör man rimligtvis med för små marginaler, medvetet köra in i bilen framför är minst vårdslöshet i trafik och kanske det mest olämpliga. Men man skulle ju kunna tänka sig att den som kör 10km/h under gällande gräns och har fritt framför sig inser att denna är en propp i trafiken och gasar på lite vid just omkörningar.
Jag har en kollega som är den mest osäkra förare jag kan komma på. Kör i 95-100km/h på motorväg. Saknar helt förmågan att hålla jämn gas, det är hela tiden full gas/helt uppsläpp med en lämplig frekvens för att hålla ”rätt” hastighet. Skulle farten gå upp till 110 så skriker han nervöst och bromsar. Människan är så inne i sin egen värld att han inte tar notis om nån annan trafik. De få gånger han skall göra en omkörning är det nära katastrof.
I det här faller så gasar de på, för att stänga luckan du hamnade vid. för här får du inte komma in, usch, jag kan ju bli 0.02 sekunder senare till destinationen.N Nerre skrev:Jag upprepar det som jag fick lära mig när jag tog körkort: Sikta inte på att åka in framför nån annan, sikta på att åka in bakom. Ta sikte redan när du börjar accelerera på vilken bil du ska in bakom, accelerera så du hamnar nästan jämsides med den bilen, blinka vänster, sakta in lite och gå ut bakom.
Nackdelen med den tekniken är att man ofta hamnar en bit över gällande hastighetsbegränsning, så jag är inte odelat positiv till den. Men den gör i alla fall att det blir svårare för andra att "täppa till" (vilket de ju egentligen inte får heller).
Ja det är lite märkligt.Fotografen skrev:
Så kan det nog vara.
Det jag är ute efter är att ingen är så bra att han aldrig gör några misstag. Alla missar att se något någon gång, gör en feltolkning osv och det gäller att lämna ett utrymme på marginalen för andras och egna felgrepp. Sen är det ju tyvärr så att vissa gör fler missar än andra pga ren oskicklighet och hur man ska komma åt att lyfta bottennivån har jag tyvärr inget svar på. Spretigheten i hur folk kör bil har ökat de senaste tio åren.
Det är inte säkert att marginalerna alla gånger hänger ihop med vad som står på skyltar heller.
75% anser att de kör bättre än genomsnittet. Endast 4% att de kör sämre än genomsnittet. Nästan 20% av männen anser att de är bäst bakom ratten.
https://www.husbilhusvagn.se/nyheter/alla-kor-battre-medelbilisten
