Fairlane
K knipo skrev:
Men den stora skillnaden ligger i att om man kör på väg som är 70 eller under så vet man att det är ok o att det kan komma en bil till höger om en.
Jag skulle gissa att mindre än 50% av förarna vet att det är ok att köra om till höger om hastighetsbegränsningen är 70 km/h eller lägre. Ligger man laglig hastighet eller till och med 20 över i vänsterfil på en 70-sträcka så kommer det gärna någon och blinkar med helljuset för att komma förbi.
Med tanke på att en bra bit över 50% av förarna tycker mittfil är bäst på vägar med 80+ så fattar de nog inte att man inte får köra om till höger.
Att lita på något om högerfil i det läget känns livsfarligt om något.

F
N Nerre skrev:
'

Ja, jag brukar sakta in och gå tillbaka ut i högerfil bakom det fordon jag höll på att köra om. Det är enligt skolboken säkraste sättet. Om bilen bakom ligger för nära ska man sänka hastigheten. Vilket ju tyvärr är tvärtemot vad den föraren som ligger en halvmeter bakom vill.

Som jag brukar säga, att ligga en halvmeter bakom en annan bil betyder inte "Flytta på dig!", det betyder "Jag är en idiot".
Där har du fel, var har du lärt dig att man skall sänka hastigheten om en bil ligger för nära bakom? Det är helt fel. Det man skall göra är att öka avståndet till bilen framför (vilket då kan betyda att man minskar hastigheten lite en kort stund). Och anledningen till det är att skapa en bromsbuffert för sig själv så man kan göra en längre inbromsning om det händer nåt och förhoppningsvis inte bli påkörd bakifrån. Det där med att sakta ner och gå in bakom igen om man blir upphunnen av nån snabb förmedlar inget annat än osäkerhet och otydlighet. Det är som jag ser det betydligt sundare att fullfölja sin omkörning och kanske öka hastigheten något lite om man har fritt framför sig. En omkörning på motorväg skall inte ta två minuter när man har trafik runt sig så att köra om en bil med släp eller en lastbil som kör i 90 i 90,3km/h kan man unna sig när vägen är tom men annars så ökar man lite.

• Gilla
sunqan
  • Laddar…
Mikael_L
F fsn skrev:
Där har du fel, var har du lärt dig att man skall sänka hastigheten om en bil ligger för nära bakom? Det är helt fel. Det man skall göra är att öka avståndet till bilen framför (vilket då kan betyda att man minskar hastigheten lite en kort stund). Och anledningen till det är att skapa en bromsbuffert för sig själv så man kan göra en längre inbromsning om det händer nåt och förhoppningsvis inte bli påkörd bakifrån. Det där med att sakta ner och gå in bakom igen om man blir upphunnen av nån snabb förmedlar inget annat än osäkerhet och otydlighet. Det är som jag ser det betydligt sundare att fullfölja sin omkörning och kanske öka hastigheten något lite om man har fritt framför sig. En omkörning på motorväg skall inte ta två minuter när man har trafik runt sig så att köra om en bil med släp eller en lastbil som kör i 90 i 90,3km/h kan man unna sig när vägen är tom men annars så ökar man lite.
Hehe, släcka elden med bensin ... :rofl: :crysmile: :cool:

tick, tick tick ... :)

Citerar Riskradion:
"... och så har vi fått en fråga från signaturen '130 - en mänsklig rättighet', och till dig, Christer, vill jag bara säga 'tålamod! Han blir inte gammal på det departementet'.

Christer frågar om vad man ska säga när man krockat framifrån för att idioten framför inte höll tillräckligt avstånd bakåt, och vårt givna svar är det alltid lika effektiva 'backar du i kön, din jävel?'."

• Haha
Nyfniken
  • Laddar…
F
Mikael_L Mikael_L skrev:
Hehe, släcka elden med bensin ... :rofl: :crysmile: :cool:

tick, tick tick ... :)
Tror du det tickar innan det smäller? ;) Inget av det jag skrev är fö fel alls.

Maria T Maria T skrev:
Det var tidigare 110-väg men tror det är 100 nu, 110 först vid Västerhaninge mot Nynäshamn om jag minns rätt.
Du vet att det var ett skämt va? Men nog är det väl 110 där från Farsta/Trångsund någonstans? Inte en väg jag kör särskilt ofta, men en tom, fin högerfil mellan Handen och Farsta i norrgående normalt sett...

• Gilla
jocke31
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Påbudet att tvingas trassla sig ut till högerfilen i alla lägen borde avskaffas, liksom förbudet att köra om till höger vid trefiligt eller fler.
Det som skapar fara är filbyte, inte att ligga i mittfilen.
Mikael_L Mikael_L skrev:
Den som vill köra lite snabbare. På väg in mot Stockholm är mittersta körfältet igenkorkat av bilar som åker 10-20 km/t under hastighetsgränsen. De kunde ju gärna få bo lite längre högre ut på vägen, i körfältet som brukar vara så gott som tomt när det är medelmåttig trafik.

Jag är ju en som numera kör rätt gubbigt, brukar hålla max rätt hastighet enligt mätaren, dvs kör 10km/t under gällande hastighet som verklig hastighet.
Och då flyttar jag mig längst till höger som åtminstone min körkortsutbildning har lärt mig.

Men sen kommer jag trots min låga hastighet ändå hela tiden ifatt de där slöpellarna som parkerat i mitten, och då omkörning på höger sida inte är tillåtet så tvingar det mig att göra två körfältsbyten åt vänster för att sen åtföljas av två åt höger. Och då ska jag som kommer och puttrar i ca 80km/t bli i vägen för de gasglada gänget som kommer i 130 - olycksrisk, och obekvämt i största allmänhet.
Bara för att mittfältsparkeraren inte har klart för sig att denne faktiskt kan köra i höger körfält som faktiskt även lagen föreskriver.

Och egentligen tvingar de även ut långtradarekipage ut i vänstraste, snabbaste, körfältet. Fast de brukar skita i det och köra om till höger vad jag sett.
Du glider helt enkelt förbi mittfilsåkaren i din högerfil, ingen acceleration utan bara följer trafikrytmen. Att byta ut till vänsterfil och tillbaka blir ju en större trafikrisk än om du glider på i samma fil.

Jag tycker att när man ligger i mittfilen ofta blåser förbi alla i högerfältet samt att det under tiden kommer bilar längst till vänster som kanske kör 20km/h snabbare än en själv.
Och ligger man till höger så kommer det ständigt påfarter där konvojer med lastbilar ska på, eller så blir högerfältet en avfart eller något annat skoj. största problemet är folk som kör för långsamt i mittfilen tycker jag.

Maria T
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Du vet att det var ett skämt va? Men nog är det väl 110 där från Farsta/Trångsund någonstans? Inte en väg jag kör särskilt ofta, men en tom, fin högerfil mellan Handen och Farsta i norrgående normalt sett...
Jag tog inte illa upp alls, ingen fara. Men de har faktiskt sänkt hastighetsbegränsningen (eller vad det heter, hastighetsgränsen) rätt nyligen. Det är en jättefin väg...och det är väl därför som jag ff kör typ 18 km/h över gränsen. Kör även ofta vägen ut till Dalarö (länsväg 226), så även idag och där är det 70-väg och trafikkameror. Mycket kurvig väg och förutom på rakorna så är det rätt svårt att köra mer än 80 och jag håller mer än gärna "strax över 70" där för det är skog och trots viltstängsel så finns risk för mindre djur, och under hösten även ouppmärksamma svamp-och bärplockare som hastigt hoppar upp ur diket (sett på riktigt så inget påhitt).

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Jävla folk som inte har vett att hålla sig ifrån den Heliga Bilens plats ;)

Fairlane
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Den sträckan har jag kört många gånger. För 110, nyligen sänkt till 100.
Jag har ofta kör från Farsta till Handen och just den sträckan är ett typexempel på mittfilsförare.

För de som inte känner till sträckan så blir det trefiligt vid Farsta där påfarten blir högerfil. Vid Handen försvinner högerfilen och blir en avfart.
Från Farsta kommer ett gäng bilister och byter snabbt som ögat in i mittfil. Sen kör de till Handen, där de byter till högerfil och svänger av. De hade kunnat ligga i högerfil hela vägen, men ska av någon obegriplig anledning in i mittfil.

• Gilla
leecher och 3 till
  • Laddar…
A
F fsn skrev:
En omkörning kan ta mycket mer än 2 minuter på motorvägen, det kan vara en hel lastbilskaravan. Och även om jag ligger i 120-130 vid omkörning så kommer det alltid någon och lägger sig i häcken ändå.

F
A Alfons3301 skrev:
En omkörning kan ta mycket mer än 2 minuter på motorvägen, det kan vara en hel lastbilskaravan. Och även om jag ligger i 120-130 vid omkörning så kommer det alltid någon och lägger sig i häcken ändå.
Det är väl ok men man kan passa på att utnyttja dom luckor som finns för att släppa förbi påtagligt snabbare trafik. Men vissa tar två minuter på sig att köra förbi 2 lastbilar med “Delta” 1,5km/h

• Gilla
Pin
  • Laddar…
K knipo skrev:
Absurt tycker jag väl är att ta i.
Om man är upphinnande så får man ju ta ned farten lite. Det går ju aldrig att få det flytet att man inte behöver släppa gasen eller undvika att bromsa ibland. Även om man kör en bit över gällande hastighet så är det alltid någon som kommer upp bakom.
Så som jag tolkar dig så skall man aldrig behöva sänka farten när man kör i vänster körfält. Om du kör i 150 o den bakom dig kör i 190, skall då du inte få köra i vänster körfält?
Men,,,,, jag säger det igen. Om den som precis kört om går in till höger så behöver man oftast inte ta ned så jättemycket.
Ok, så här:
Jag kör på en 100-väg .Jag ställer in min adaptiva farthållare på 100 och kör i högerfilen. Om någon framför mig kör långsammare så blinkar jag och byter till nästa fil för att köra om. När jag kört om så blinkar jag och byter tillbaka till högerfilen. Farthållaren håller avståndet till framförvarande bil automatiskt.

Om jag kör i högerfilen och den är helt tom så håller bilen 100. Om bilarna i mittfilen (eller vänsterfilen på tvåfilig väg) kör i 70 eller 80 så ska jag alltså trycka på bromsen för att inte av misstag passera dem. På en trefilig väg kan jag i bästa fall göra två filbyten och köra om. Ofta så kör dock bilarna i mittfilen i 70 och bilarna i vänsterfilen 80 eller 90. Resultatet blir att jag antingen får köra i 70 eller i vänsterfil i 80/90, trots att högerfilen är tom. Eller så håller jag hastigheten och passerar till höger.

• Gilla
mugatu
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
[bild]
Här är ett exempel där man ska hålla höger fil. Alltså, nr 4 från vänster.
Högerfil är ju en avfart.

A Andy78 skrev:
Högerfil är ju en avfart.
Ja, förlåt. Du har rätt, det är ju 5-filigt innan den där skylten. Min poäng var att man skall ligga i fjärde filen från vänster. Inte till vänster, inte i andra eller tredje filen. De är omkörningsfiler.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.