410 986 läst ·
5 966 svar
411k läst
6,0k svar
Folk som kör i mittenfilen även om de inte kör om
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 390 inlägg
Jag kör väldigt sällan där, men däremot Malmö - Trelleborg både via E6 och 101+108.A Alfons3301 skrev:
På E6an är det ofta man blir ifattkörd av någon stressad Näset-bo som tycker att man ska flytta sig in under lastbilen man kör om.
Och ofta på 101an jag har en karavan efter mig trots att jag kör skyltat.
Körde där på E6 mkt också, men mot Trelleborg på morgonen och från Trelleborg på eftermiddan, så inte lika illa då tror jag.13th Marine skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 390 inlägg
Nej, det brukar vara lugnare.A Alfons3301 skrev:
Påminner om när vi var på bilsemester i sydvästra USA, vi bodde oftast på centrala hotell vilket gjorde att när vi körde ut på morgonen när alla skulle in, och in när alla skulle ut.
I den situationen fortsätter man sin omkörning. Mitt exempel handlade mer om vanlig landsväg för att förklara "Du får inte störa och HINDRA annan trafik"A Alfons3301 skrev:Jag kör gärna in till höger, men om jag redan håller på och kör om annat fordon till vänster på motorvägen och fortköraren kör upp i häcken, var ska jag ta vägen? Hur ska man få de som kör upp i häcken att hålla avstånd? Hela situationen blir ju extremt farlig och det finns inget säkert sätt att ta sig ur den på.
Med dagens teknik borde det vara enkelt att bilar inte ens kan komma för nära varandra.
Jag körde nyligen en bil med adaptiv farthållare, och förvånades över hur nära jag kunde ligga bakom framförvarande bil med kortaste avstånd inställt. Läget längsta avstånd, borde varit det kortaste. Avståndet borde även justeras med bilens hastighet, men med denna bil kunde jag ligga typ 2 billängder bakom på motorväg i 110.
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 390 inlägg
Dessa funktioner skulle omedelbart stängas av av dessa personer "bilen vet fan inte bättre än jag".Isakare skrev:
I den situationen fortsätter man sin omkörning. Mitt exempel handlade mer om vanlig landsväg för att förklara "Du får inte störa och HINDRA annan trafik"
Med dagens teknik borde det vara enkelt att bilar inte ens kan komma för nära varandra.
Jag körde nyligen en bil med adaptiv farthållare, och förvånades över hur nära jag kunde ligga bakom framförvarande bil med kortaste avstånd inställt. Läget längsta avstånd, borde varit det kortaste. Avståndet borde även justeras med bilens hastighet, men med denna bil kunde jag ligga typ 2 billängder bakom på motorväg i 110.
Min bil hade exempelvis knappt slutat pipa om farsan kört den.
Jag har adaptiv farthållare (VW passat från 2017), sjukt najs, har ställt in min på maximal längd, den varierar med hastigheten.
Kortast längd tror jag innebär att kortare så kan inte ens bilen reagera fort nog ifall den främre bilen bromsar.
Nu ska jag ärligt erkänna att jag inte är guds bästa barn i trafiken, långt där ifrån. Men jag försöker vanligtvis köra så ingen annan märker att jag är där, men ibland växer hornen ut.
Åkte på Nynäsvägen mot Stockholm med farthållaren på 120 (114 GPS fart)
Går ut för att åka om 4 långtradare, det kommer en bil långt bak med god fart, högre fart än jag först uppskattade, och min tanke då är att gå in mellan 2 långtradare för att släppa förbi. Men innan jag är framme för att kunna vika in är bilen ikapp och lägger sig 1 meter bakom. Just det avståndet fick mina horn att växa ut, bilen fick ligga kvar bakom tills jag var klar med hela min omkörning av alla långtradare.
Och nu tänker ni att bilen som kom ikapp var en snabb jävla BMW och jag satt i nån vardagsholk.
Men det var faktiskt tvärs om, det var en Hyundai Kona Electric !!! och jag störde dess framfart men min snabba jävla BMW

Åkte på Nynäsvägen mot Stockholm med farthållaren på 120 (114 GPS fart)
Går ut för att åka om 4 långtradare, det kommer en bil långt bak med god fart, högre fart än jag först uppskattade, och min tanke då är att gå in mellan 2 långtradare för att släppa förbi. Men innan jag är framme för att kunna vika in är bilen ikapp och lägger sig 1 meter bakom. Just det avståndet fick mina horn att växa ut, bilen fick ligga kvar bakom tills jag var klar med hela min omkörning av alla långtradare.
Och nu tänker ni att bilen som kom ikapp var en snabb jävla BMW och jag satt i nån vardagsholk.
Men det var faktiskt tvärs om, det var en Hyundai Kona Electric !!! och jag störde dess framfart men min snabba jävla BMW
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 917 inlägg
'A Alfons3301 skrev:Jag kör gärna in till höger, men om jag redan håller på och kör om annat fordon till vänster på motorvägen och fortköraren kör upp i häcken, var ska jag ta vägen? Hur ska man få de som kör upp i häcken att hålla avstånd? Hela situationen blir ju extremt farlig och det finns inget säkert sätt att ta sig ur den på.
Ja, jag brukar sakta in och gå tillbaka ut i högerfil bakom det fordon jag höll på att köra om. Det är enligt skolboken säkraste sättet. Om bilen bakom ligger för nära ska man sänka hastigheten. Vilket ju tyvärr är tvärtemot vad den föraren som ligger en halvmeter bakom vill.
Som jag brukar säga, att ligga en halvmeter bakom en annan bil betyder inte "Flytta på dig!", det betyder "Jag är en idiot".
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 917 inlägg
Det där är knepigt tycker jag (och OT, men det är väl mycket). Kör man om på insidan gör man fel. Lägger man sig sist i kön bland potentiella omkörare är man en del av problemet. Lägger man sig i högerfil och kör i samma fart som de andra riskerar man att bli inlåst av andra som fyller på i kön i vänsterfilen.
Men ärligt talat, hur ofta hamnar man i sådana här situationer? Jag tycker att de flesta 2:1-vägar är jag kört är rätt bra anpassade till sina normala trafikflöden.
Men ärligt talat, hur ofta hamnar man i sådana här situationer? Jag tycker att de flesta 2:1-vägar är jag kört är rätt bra anpassade till sina normala trafikflöden.
Du verkar misstolka den.Isakare skrev:
Om en bil t.ex. kör i 40 på 70-väg betyder inte det automatiskt att den bryter mot den regeln. Det kan finnas anledningar till att bilen kör så sakta, t.ex. trasig växellåda så man bara kan köra på tvåan eller helt enkelt att föraren anser att väglaget eller sikten är så att det inte är lämpligt att köra fortare. Och då är det du som vill köra fortare än 40 som inte får leka låtsaspolis och hänvisa till den där regeln.