410 933 läst ·
5 966 svar
411k läst
6,0k svar
Folk som kör i mittenfilen även om de inte kör om
Man gödslar med kameror för att sänka farten, man kanske skulle ha kameror under dessa skyltar oxå, som aktiveras när skylten tänds.Fairlane skrev:
Jag ogillar verkligen dessa mittfältscampare, men det finns de som är värre (jaja, det gör det alltid), de som gasar på i de rödkryssade körfälten för att köra förbi övrig trafik.
Såg följande på Södertäljepolisens Facebook-sida:
[länk]
Notera gärna avslutningen: "För alla vägarbetares skull – respektera att körfält är rödkryssade. Du kommer säkert fram ändå och då utan att ha på ditt samvete att du skadat någon som har E4 som arbetsplats."
Edit: För den som inte orkar klicka på länken och läsa (man behöver inte Facebook) så står det om att vägassistans stoppat trafiken i tre filer av fyra på Essingeleden efter en olycka. I köerna står de en polisbil och blir omkörd av en tok som skulle om allt och in längst fram. De stoppade honom och skrev ut böter på 3000 kr (rödljuskörning). De står därefter kvar, med blåljus på, i 20 minuter och skriver ut fler böter. Det fanns fler som kunde fått böter, men de hann inte skriva mer än så på två personer.
Japp. Det är mitt fel att du och andra inte klarar av att hålla laglig hastighet efter ni blivit distraherade av att ha hunnit ifatt någon som kör i laglig hastighet.F fsn skrev:nej, det var inte alls det jag menar. Men jag håller med dig i sak att det absolut verkar vara på den mentala randen för många, dig inräknat att det är lagen som kräver att man håller till höger samt att det är mycket sunt för trafikklimatet och hetsen i trafiken att göra så. Men det verkar vara många ”hobby-snutar” (dig inräknat) som tror att man gör samhället en tjänst genom att agera butt-plugg i fel fil. Tyvärr är sanningen bara att det är dessa som skapat och tvingar fram farliga situationer när det finns andra förare som i brist på fantasi eller andra mentala defekter tar onödiga risker. Det är bättre att dom kommer fram.
Och jag håller höger.
Men du vill helst vara hobbypolis och göra nåt åt dessa ”syndare” som kör knappt 10% över tillåten hastighet, dvs runt eller strax över 130 på mätaren utan att störa nån...kashieda skrev:
Jag tycker det är så underbart att du inte ens får ihop resonemanget här, så jag ställer frågan rakt ut:F fsn skrev:
Hur mycket snabbare än högsta tillåtna hastighet är det lagligt att köra?
Många verkar missat raderna i körkortsboken "Du får inte hindra eller störa annan trafik"
Det betyder bla att man ska underlätta omkörning även om man själv åker lagligt och en bil kommer ikapp i 200.
Man ska hålla sig till höger, hålla avstånd till bil framför, vara redo att bromsa in ifall 200 idiotens omkörning går åt skogen.
Det betyder bla att man ska underlätta omkörning även om man själv åker lagligt och en bil kommer ikapp i 200.
Man ska hålla sig till höger, hålla avstånd till bil framför, vara redo att bromsa in ifall 200 idiotens omkörning går åt skogen.
Jag kör gärna in till höger, men om jag redan håller på och kör om annat fordon till vänster på motorvägen och fortköraren kör upp i häcken, var ska jag ta vägen? Hur ska man få de som kör upp i häcken att hålla avstånd? Hela situationen blir ju extremt farlig och det finns inget säkert sätt att ta sig ur den på.Isakare skrev:
Många verkar missat raderna i körkortsboken "Du får inte hindra eller störa annan trafik"
Det är det här som är mittfils-/vänsterfilsidiotin. Vänsterfilen (och i förekommande fall mittfilen) är omkörningsfiler. Det är helt absurt att jag ska behöva bromsa för att de kör för långsamt i filen till vänster om mig. Jag vill bara hålla en jämn hastighet, och byter fil för att köra om vid behov. Men har ingen lust att bromsa bara för att andra kör i konstig hastighet till vänster.K knipo skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 380 inlägg
Men det fattar du väl, det är du som är en trafikfara och inte borde för köra bil. Det är bara de som vill köra över körkortsgränsen som ska få lov att vara ute i trafiken.A Alfons3301 skrev:Jag kör gärna in till höger, men om jag redan håller på och kör om annat fordon till vänster på motorvägen och fortköraren kör upp i häcken, var ska jag ta vägen? Hur ska man få de som kör upp i häcken att hålla avstånd? Hela situationen blir ju extremt farlig och det finns inget säkert sätt att ta sig ur den på.
Själv blir jag inte alls en snigel när nått sånt händer.
(Ovanstående inlägg kan innehålla spår av ironi)
Vad får dig att tro att jag inte håller avståndet? Bara nyfiken…kashieda skrev:
Ja, det är det. 70 o under är det ju ok enligt TrF-en. Dessutom är det stor skillnad på hastighet, om olyckan skulle vara framme.B bakterie skrev:
Men den stora skillnaden ligger i att om man kör på väg som är 70 eller under så vet man att det är ok o att det kan komma en bil till höger om en.
På motorvägen (eller för all del 2+1 med verkar det som nu med) så räknar man inte med att det skall komma ett fordon till höger om en, o då börjar det bli farligt. Högersidan är helig helt enkelt.
Hoppas nog att det nån gång blir trefilig motorväg från Malmö och norrut på E6. Som tur är behöver jag köra den vägen allt mer sällan. Tycker trafikklimatet på den vägen är väldigt tuff. Kanske är samma överallt.13th Marine skrev:
Absurt tycker jag väl är att ta i.J jocke31 skrev:Det är det här som är mittfils-/vänsterfilsidiotin. Vänsterfilen (och i förekommande fall mittfilen) är omkörningsfiler. Det är helt absurt att jag ska behöva bromsa för att de kör för långsamt i filen till vänster om mig. Jag vill bara hålla en jämn hastighet, och byter fil för att köra om vid behov. Men har ingen lust att bromsa bara för att andra kör i konstig hastighet till vänster.
Om man är upphinnande så får man ju ta ned farten lite. Det går ju aldrig att få det flytet att man inte behöver släppa gasen eller undvika att bromsa ibland. Även om man kör en bit över gällande hastighet så är det alltid någon som kommer upp bakom.
Så som jag tolkar dig så skall man aldrig behöva sänka farten när man kör i vänster körfält. Om du kör i 150 o den bakom dig kör i 190, skall då du inte få köra i vänster körfält?
Men,,,,, jag säger det igen. Om den som precis kört om går in till höger så behöver man oftast inte ta ned så jättemycket.
Redigerat:
Önskar mig en Hot line - Akutknapp till trafikpolisen som jag kan trycka på när jag observerar ett sånt totalt vedervärdigt och allmänfarligt trafikbeteende som jag såg idag. Runt kl 13:15, södergående på väg 73 (Nynäsvägen) mellan Skogås och Haninge, en Audi SUV som växlar filerna vilt, och hetsar i vänsterfil för framförvarande inte körde tillräckligt fort... jag som vanligen kör fortare än fastighetsgränsen på denna sträcka (betackar mig för kommentarer om detta) känner att jag måste sakta ner för om denna förare inte får som Han vill kommer det ske nåt ruskigt, som skulle kunna involvera mötande körfält.
I november 1998 blev jag prejad av en långtradare på Essingeleden, strax innan Fredhällstunneln, blev av med ena backspegeln och hade ett minst sagt hysteriskt samtal med polisen ..som stannade långtradaren i höjd med Frösunda; en icke-engelsk-talande chaufför som såg, då, skadan på min bil som han orsakat i för hög hastighet i en kurva.
Då var det ju OK att ringa från mobilen under körning, jag är verkligen glad att det inte är tillåtet idag men ser att tillfällen som dessa kan ske.
I november 1998 blev jag prejad av en långtradare på Essingeleden, strax innan Fredhällstunneln, blev av med ena backspegeln och hade ett minst sagt hysteriskt samtal med polisen ..som stannade långtradaren i höjd med Frösunda; en icke-engelsk-talande chaufför som såg, då, skadan på min bil som han orsakat i för hög hastighet i en kurva.
Då var det ju OK att ringa från mobilen under körning, jag är verkligen glad att det inte är tillåtet idag men ser att tillfällen som dessa kan ske.