410 987 läst ·
5 966 svar
411k läst
6,0k svar
Folk som kör i mittenfilen även om de inte kör om
Det står klart uttryckt i Trafikförordningens tredje kapitel sjunde paragrafen. TrF 3:7§A Andy78 skrev:
Vid färd på väg skall fordon föras i det körfält som är längst till höger i färdriktningen och som är avsett för fordonet.
För det första så saknar du fantasi, att öka farten är inte synonymt med att köra över gällande hastighetsgräns. För det andra så tror jag att jag skrev det som ”om man vill”...... Det är ingen instruktion, knappt en rekommendation utan just ett alternativ till att med minskad risk minimera tiden som en idiot i tjänste-AUDI ligger så nära att man riskerar att få hans framtänder i bakhuvet om man nuddar bromsen. Fast det är klart, har man inte inlevelsen, fantasin och känslan för att bedömma risknivåerna så gör man kanske bäst i att stanna i högerfilen.N Nerre skrev:
Intressant, så när ska man köra i dom 2 andra körfälten på en 3 filig väg?K knipo skrev:
N Nerre skrev:
Du ska ligga längst till höger och köra om i vänster och mittenfältet.A Andy78 skrev:
Dvs. Om inga bilar finns på vägen så ligger du längst till höger. Ligger någon framför dig i högerfältet som du vill köra om så byter du till mittenfältet. Om det ligger någon i mittenfältet som du också vill köra om så byter du till vänsterfilen.
Sedan byter du tillbaka till högerfältet om du inte längre behöver köra om.
Det jag skrev var som gjort för att misstolkas. Ja, det är tillåtet att tala via handsfree men förbjudet att fippla med mobilen samt messa, något som jag fortfarande ofta ser bilförare göra tyvärr. Sen han som placerat mobilen i mitten av ratten (?) gissningsvis för att kunna kolla på kartanR roli skrev:
@knipo missade 3:e stycket:A Andy78 skrev:
"Om körbanan är indelad i körfält som anvisats för olika vägvisningsmål genom körfältsvägvisare, får fordon föras i det körfält som är lämpligast med hänsyn till den fortsatta färden."
Vilket ofta är fallet när det finns tre eller fler körfält. Det är OK att i god tid välja det körfält som tar en dit man ska.
Det är ju också intressant.M mugatu skrev:Du ska ligga längst till höger och köra om i vänster och mittenfältet.
Dvs. Om inga bilar finns på vägen så ligger du längst till höger. Ligger någon framför dig i högerfältet som du vill köra om så byter du till mittenfältet. Om det ligger någon i mittenfältet som du också vill köra om så byter du till vänsterfilen.
Sedan byter du tillbaka till högerfältet om du inte längre behöver köra om.
Någon här hade argumentet att man inte ska ligga i mittenfilen för att den korkar igen.
Alla kan inte ligga till höger det funkar inte i praktiken då korkar den igen och skulle vara nästan omöjligt för andra att köra på från påfart.
Det gäller inte bara telefonen, ingen kommunikationsutrustning får användas, det kostar 1500kr i böter, tro mig jag vet.Maria T skrev:
Det jag skrev var som gjort för att misstolkas. Ja, det är tillåtet att tala via handsfree men förbjudet att fippla med mobilen samt messa, något som jag fortfarande ofta ser bilförare göra tyvärr. Sen han som placerat mobilen i mitten av ratten (?) gissningsvis för att kunna kolla på kartanoch vinglade över filmarkeringarna.