410 926 läst ·
5 966 svar
411k läst
6,0k svar
Folk som kör i mittenfilen även om de inte kör om
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 922 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 922 inlägg
Vem som kommit på det vet jag inte och om det är det säkraste och bästa sättet vet jag inte heller. Nu har vi dock det regelverket och mittfältsföraren tvingar snabbare trafik till 4 filbyten istället för två.
Ett annat problem är ju att de normalt inte ens vet om att de gör fel och bryter mot lagen och då undrar man villa andra regler de har koll på och inte. Jämför man med fortköraren så är jag övertygad om att det inte finns någon som kör för fort som inte vet om att de bryter mot lagen när de gör det (om vi bortser från att någon missat skylten).
Ett annat problem är ju att de normalt inte ens vet om att de gör fel och bryter mot lagen och då undrar man villa andra regler de har koll på och inte. Jämför man med fortköraren så är jag övertygad om att det inte finns någon som kör för fort som inte vet om att de bryter mot lagen när de gör det (om vi bortser från att någon missat skylten).
Även om mittfilskörare är irriterande så tycker jag inte att vi ska överdriva riskerna med filbyte. Känner man att det inte är läge att byta fil så bör man avstå, är det fritt så ser jag ingen större risk med det hela. Däremot så känns det skumt att klippa hela vägbredden för att köra om en j.. toyota som ligger i mittfilen i 80.
Du missar poängen: Om du undviker att kryssa så tvingar du andra att kryssa.Fotografen skrev:
Jag förstår fortfarande inte varför det anses fördelaktigare, tom i trafikföreskrifterna, att kryssa mellan filerna än att bara kunna hålla rakt på. Filbyte=ökad olycksrisk, undvik detta. Måste vara nån stockholmare som hittat på. Behagligare att köra bil i länder där detta påbud inte finns. //Riddare av det raka spåret.
Vi kan använda ditt sätt att argumentera för andra dåliga beteenden:
Jag förstår inte varför det anses fördelaktigare att köra i 110 på motorvägen än 80.
Jag förstår inte varför det anses fördelaktigare att den som gör filbyte har väjningsplikt, det är mycket bättre att alla andra har väjningsplikt mot den som gör filbyte.
Alla dessa är exempel på egoistiskt resonemang.
Att köra om till höger är ett jevla ofog.
Omkörningar sker till vänster. När man fullföljt omkörningen så återgår man till höger körfält. Skitenkelt. Klarar man inte det så håller man sig enbart i höger körfält så slipper man problem.
Nu bor jag inte i storstaden med mittfältare, men det räcker med två körfält på motorvägen för att jag skall få bryt.
De som tycker att de har all rätt i världen att ligga o fisa i 111km/h i vänster körfält fast det är tomt i höger får mig att bryta ihop.
Omkörningar sker till vänster. När man fullföljt omkörningen så återgår man till höger körfält. Skitenkelt. Klarar man inte det så håller man sig enbart i höger körfält så slipper man problem.
Nu bor jag inte i storstaden med mittfältare, men det räcker med två körfält på motorvägen för att jag skall få bryt.
De som tycker att de har all rätt i världen att ligga o fisa i 111km/h i vänster körfält fast det är tomt i höger får mig att bryta ihop.
Jag gör mig nog skyldig till att köra om till höger i bland
Ligger i det högra körfältet i skyltad hastighet och orkar inte byta 2 körfält och tillbaka igen för att jag kommer ifatt nån i mittfältet som har tankarna på allt annat än bilkörningen.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 922 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 922 inlägg
Jag kör också om till höger ibland, men jag har fått böter för det så det är inte så ofta.
En typisk situation, som kunde vara vilken vardag som helst, är när folk stressar i en ryckig vänsterfil (80-110) medan pärlbandet med tomtar ligger i 80 km/h I mittfil, ja då händer det att jag kör skyltade 100 I högerfil.
En typisk situation, som kunde vara vilken vardag som helst, är när folk stressar i en ryckig vänsterfil (80-110) medan pärlbandet med tomtar ligger i 80 km/h I mittfil, ja då händer det att jag kör skyltade 100 I högerfil.
Inga problem, det är ju du som har rätt här.K knipo skrev:
Kan bara vara så frustrerande ibland när båda (eller 3 om det är 4-filigt) fälten är blockerade och det högra är tomt.
Men jag gör det sällan för jag vill inte heller ha böter.
Alltså, det blir ju tämligen absurt om jag kör i angiven hastighet, t ex 100 i högerfilen och sedan hinner ikapp en bil som ligger och kör 80 i mittfilen. Ska jag då bromsa och resten av färden köra i 80 för att inte av misstag passera bilen i mittfilen? För att köra lagligt behöver jag då göra två filbyten för att köra om till vänster. Det är helt enkelt mittfilsmarodörerna som skapar onödiga köer och flera onödiga filbyten för andra bilar.
Precis så känner jag också.J jocke31 skrev:Alltså, det blir ju tämligen absurt om jag kör i angiven hastighet, t ex 100 i högerfilen och sedan hinner ikapp en bil som ligger och kör 80 i mittfilen. Ska jag då bromsa och resten av färden köra i 80 för att inte av misstag passera bilen i mittfilen? För att köra lagligt behöver jag då göra två filbyten för att köra om till vänster. Det är helt enkelt mittfilsmarodörerna som skapar onödiga köer och flera onödiga filbyten för andra bilar.
Det händer med jämna mellanrum att jag kör i högerfilen (tvåfilig motorväg) och kommer i kapp någon och utan anledning kör i vänsterfilen. Då kör jag bara vidare i högerfilen och kör om på "fel sida" Det borde så klart inte ske men finns det stolpskott som parkerar i vänsterfilen utan anledning så är det ju enklaste lösningen.
För övrigt tycker jag det är skillnad på att köra om till höger om man kör i angiven hastighet och mittfilen går 20-30 km/tim under denna hastighet och högerfilen är tom och de som kryssar mellan filerna i 150 och kör om till höger när mittfilen går i angiven fart.
Det tycker lagen också. Kör du i lagstadgad hastighet till höger är det rimligvis kö i mitten om det går 20-30 långsammare, eller bara 2 kph långsammare, och då får man köra om till höger.J jocke31 skrev: