Nissens
RoTe RoTe skrev:
Och det börjar bli redigt tröttsamt att läsa hans inlägg nu som är exakt likadana hela tiden, bara växlar med ett par tre olika formuleringar för att säga samma sak. Vi har FATTAT din ståndpunkt i frågan @Nissens
Ändå påstår vissa att friktionsdäck funkar på is. Rätt märkligt när däcktillverkarna själva säger motsatsen. När skall det sjunka in hos folk?

• Gilla
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
P Pin skrev:
Varför ska man behöva bromsa kraftigt på motorvägen.
För vilt eller andra plötsliga hinder.

• Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
RoTe
Nissens Nissens skrev:
Ändå påstår vissa att friktionsdäck funkar på is. Rätt märkligt när däcktillverkarna själva säger motsatsen. När skall det sjunka in hos folk?
Hur menar du att dom INTE funkar på is? Dom funkar sämre på is men bättre än sommardäck på is och vi som knappt kör i vinterväglag väljer ofta att inte ha spikskor på våra bilar. Samma jävla cirkelargument hela tiden. Nu sätter jag dig på ignore och slipper läsa en betydande andel shitposts.

• Gilla
  • Älska
Dilato och 4 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Jag har kört flera säsonger med friktionsdäck, ibland på is. Det funkar, fakta.
Därmed inte sagt att man kan köra som en idiot. Detsamma gäller för dubbdäck

• Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Nissens
RoTe RoTe skrev:
Hur menar du att dom INTE funkar på is? Dom funkar sämre på is men bättre än sommardäck på is och vi som knappt kör i vinterväglag väljer ofta att inte ha spikskor på våra bilar. Samma jävla cirkelargument hela tiden. Nu sätter jag dig på ignore och slipper läsa en betydande andel shitposts.
De är helt kass på is, sommardäck är knappast en bra referens, det är dubbade vinterdäck du skall jämföra med.

Självklart går det illa med friktionsdäck om man har lite otur, precis vad som hände på E18. Det räcker liksom med en gång.

Lustigt att folk inte vill se hur verkligheten är. 😊

Nissens verklighet är den enda verkligheten
Nissens Nissens skrev:
De är helt kass på is, sommardäck är knappast en bra referens, det är dubbade vinterdäck du skall jämföra med.

Självklart går det illa med friktionsdäck om man har lite otur, precis vad som hände på E18. Det räcker liksom med en gång.

Vet du att det var friktionsdäck som orsakade detta så visa gärna det med fakta. Men antagligen så kan du inte det, utan du har bara bestämt att det är så. Precis som många gånger förut

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:

Lustigt att du inte vill inse att verkligheten inte är densamma som den i ditt huvud.
För det första så har du ingen aning om vilka däck bilarna hade vid olyckan. För det andra så kan det mycket väl bara så att utfallet blivit detsamma även med 100% dubbdäck. Du var inte där

• Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
För vilt eller andra plötsliga hinder.
Det är motorväg med viltstängsel, inga cyklister och gångtrafikanter. Alla kör i samma riktning. På sträckan är det inga påfarter från större vägar som potentiellt skulle kunna orsaka trafikstockning. Det är två filer så det går att köra om vid behov.

Det är just vad det skulle vara för hinder och hur det uppstod jag undrar.

• Gilla
skogaliten
  • Laddar…
P Pin skrev:
Det är motorväg med viltstängsel, inga cyklister och gångtrafikanter. Alla kör i samma riktning. På sträckan är det inga påfarter från större vägar som potentiellt skulle kunna orsaka trafikstockning. Det är två filer så det går att köra om vid behov.

Det är just vad det skulle vara för hinder och hur det uppstod jag undrar.
Tja. En masskrock är väl ett ganska aktuellt exempel?

• Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
med viltstängsel
Jag hör regelbundet om vilt på fel sida stängslet i "trafikradion".

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
S Stuff skrev:
Tja. En masskrock är väl ett ganska aktuellt exempel?
Sluta nu med cirkel resonemang! Naturligtvis uppstår masskrock när vägen redan är blockerad.

Min fråga är vad den första sammanstötningen berodde på.

Alfredo Alfredo skrev:
Jag hör regelbundet om vilt på fel sida stängslet i "trafikradion".
Ja det kan hända men jag har inte hört om vilt inblandat i den här olyckan som var mitt på dagen när vilt är mindre aktivt.

P Pin skrev:
Ja det kan hända men jag har inte hört om vilt inblandat i den här olyckan som var mitt på dagen när vilt är mindre aktivt.
Jag svarade på din fråga "Varför ska man behöva bromsa kraftigt på motorvägen" som jag uppfattade som generell. Vad som hänt här har jag ingen aning om.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Fairlane
Det vi vet från olyckan på E18 är följande:
  • Alla bilar som har skador i fronten har friktionsdäck (bilar med dubbdäck kan inte få det de hinner stanna)
  • Alla bilar med skador både i fronten och i aktern har friktionsdäck, först kör de in i framförvarande sen blir de påkörda av någon annan med friktionsdäck
  • Alla bilar som endast har skador i bakändan har dubbdäck
Hur vet vi då detta? Jo Nissens har varit ute och kontrollerat samtliga bilar, annars hade han ju knappast kunnat klämma ut sig en kommentar som:"Experimentet i verkligheten visade ett utfall nyligen utanför Uppsala, och stämmer med det man redan vet. 😊"

Så, nu vet vi det och kan återgå till om folk kan placera bilen i rätt fil.

• Haha
  • Gilla
roli och 9 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Då funkar friktionsdäck inte heller på saltade vägar menar du?
Antigen funkar ju båda eller inget av dom.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.