411 087 läst ·
5 966 svar
411k läst
6,0k svar
Folk som kör i mittenfilen även om de inte kör om
Kan ju vara så att det är dubbdäcks nissarna som kör som om det vore torrt sommarväglag som orsakade olyckan, eller kan du motbevisa det?Nissens skrev:
Vilken hastighet skulle den föraren ungefär hållit då menar du? Om vi förutsätter att övriga håller under 110 i rådande väder och väglag borde det gå att bromsa under ordnade former eller köra om. Lastbilar och bilar med släp håller oftast runt 80 så det är alla beredda på iaf i högerfilen.Guzzi skrev:
Menar du hastighet som en A-traktor?
Eftersom jag inte var där så vet jag inte (till skillnad från en del andra i tråden som på något synskt vis verkar varit närvarande). Men jag vet väl andra gånger jag kört på motorväg med halka, kraftig vind, snöfall och dålig sikt så har det ju gått allt från 20 km/h och uppåt. Typ. Eller stillastående.P Pin skrev:Vilken hastighet skulle den föraren ungefär hållit då menar du? Om vi förutsätter att övriga håller under 110 i rådande väder och väglag borde det gå att bromsa under ordnade former eller köra om. Lastbilar och bilar med släp håller oftast runt 80 så det är alla beredda på iaf i högerfilen.
Menar du hastighet som en A-traktor?
Oavsett vad man har för däck så har det dålig verkan på noll sikt. Även i mittfilen.
Redigerat:
Kanske, vi som inte var där vet inte som sagt men generella spaningar, körde några med släckta bakljus. Andra åkte och inte körde bil utan hade koncentrationen på annat. Ytterligare några körde i fel fil fast det bara fanns två att välja på just där. Någon hade inte ens vinterdäck. Ytterligare någon inte körkort.Guzzi skrev:
Eftersom jag inte var där så vet jag inte (till skillnad från en del andra i tråden som på något synskt vis verkar varit närvarande). Men jag vet väl andra gånger jag kört på motorväg med halka, kraftig vind och snöfall och dålig sikt så har det ju gått allt från 20 km/h och uppåt. Typ.
Men det räcker ju med att en sitter där och konstaterar "dubbdäck eller ej, men allt över 60 km/h är idioti under dessa förhållanden", medan nästa kommer "jag har dubbdäck så jag håller minsann mina 110, oavsett om jag ser något eller ej".
Oavsett vad man har för däck så har det dålig verkan på noll sikt. Även i mittfilen.
Nej, nej, nej, allt beror på friktionsdäcken. Det har Nissens sagt.P Pin skrev:Kanske, vi som inte var där vet inte som sagt men generella spaningar, körde några med släckta bakljus. Andra åkte och inte körde bil utan hade koncentrationen på annat. Ytterligare några körde i fel fil fast det bara fanns två att välja på just där. Någon hade inte ens vinterdäck. Ytterligare någon inte körkort.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 951 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 951 inlägg
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 951 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 951 inlägg
Jag får be om ursäkt för skämtet "spela Facebook", då det uppenbart gick många förbi. Jag avsåg att man har koncentrerationen på något annat än trafiken, oavsett om det är något social media, något spel, läsande av en bok eller tidning eller något annat.