Nissens Nissens skrev:
De är helt kass på is, sommardäck är knappast en bra referens, det är dubbade vinterdäck du skall jämföra med.

Självklart går det illa med friktionsdäck om man har lite otur, precis vad som hände på E18. Det räcker liksom med en gång.

Lustigt att folk inte vill se hur verkligheten är. 😊
Kan ju vara så att det är dubbdäcks nissarna som kör som om det vore torrt sommarväglag som orsakade olyckan, eller kan du motbevisa det?

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Jag svarade på din fråga "Varför ska man behöva bromsa kraftigt på motorvägen" som jag uppfattade som generell. Vad som hänt här har jag ingen aning om.
Det har du helt rätt i.

P Pin skrev:
Min fråga är vad den första sammanstötningen berodde på.
I det här fallet kan det nog räcka med ett det var en förare som anpassade körningen utifrån de förhållanden som rådde på platsen. Sedan kom det 99 bilar som inte gjorde det samma och körde på den bilen.

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Guzzi Guzzi skrev:
I det här fallet kan det nog räcka med ett det var en förare som anpassade körningen utifrån de förhållanden som rådde på platsen. Sedan kom det 99 bilar som inte gjorde det samma och körde på den bilen.
Vilken hastighet skulle den föraren ungefär hållit då menar du? Om vi förutsätter att övriga håller under 110 i rådande väder och väglag borde det gå att bromsa under ordnade former eller köra om. Lastbilar och bilar med släp håller oftast runt 80 så det är alla beredda på iaf i högerfilen.

Menar du hastighet som en A-traktor?

P Pin skrev:
Vilken hastighet skulle den föraren ungefär hållit då menar du? Om vi förutsätter att övriga håller under 110 i rådande väder och väglag borde det gå att bromsa under ordnade former eller köra om. Lastbilar och bilar med släp håller oftast runt 80 så det är alla beredda på iaf i högerfilen.

Menar du hastighet som en A-traktor?
Eftersom jag inte var där så vet jag inte (till skillnad från en del andra i tråden som på något synskt vis verkar varit närvarande). Men jag vet väl andra gånger jag kört på motorväg med halka, kraftig vind, snöfall och dålig sikt så har det ju gått allt från 20 km/h och uppåt. Typ. Eller stillastående.

Oavsett vad man har för däck så har det dålig verkan på noll sikt. Även i mittfilen.

Redigerat:
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Guzzi Guzzi skrev:
Eftersom jag inte var där så vet jag inte (till skillnad från en del andra i tråden som på något synskt vis verkar varit närvarande). Men jag vet väl andra gånger jag kört på motorväg med halka, kraftig vind och snöfall och dålig sikt så har det ju gått allt från 20 km/h och uppåt. Typ.

Men det räcker ju med att en sitter där och konstaterar "dubbdäck eller ej, men allt över 60 km/h är idioti under dessa förhållanden", medan nästa kommer "jag har dubbdäck så jag håller minsann mina 110, oavsett om jag ser något eller ej".

Oavsett vad man har för däck så har det dålig verkan på noll sikt. Även i mittfilen.
Kanske, vi som inte var där vet inte som sagt men generella spaningar, körde några med släckta bakljus. Andra åkte och inte körde bil utan hade koncentrationen på annat. Ytterligare några körde i fel fil fast det bara fanns två att välja på just där. Någon hade inte ens vinterdäck. Ytterligare någon inte körkort.

P Pin skrev:
Kanske, vi som inte var där vet inte som sagt men generella spaningar, körde några med släckta bakljus. Andra åkte och inte körde bil utan hade koncentrationen på annat. Ytterligare några körde i fel fil fast det bara fanns två att välja på just där. Någon hade inte ens vinterdäck. Ytterligare någon inte körkort.
Nej, nej, nej, allt beror på friktionsdäcken. Det har Nissens sagt.

• Haha
  • Gilla
  • Wow
Fairlane och 5 till
  • Laddar…
Guzzi Guzzi skrev:
Nej, nej, nej, allt beror på friktionsdäcken. Det har Nissens sagt.
Bilarna måste ordnas efter fallande ordning i däckkvalitet så kan alla stanna efter varandra under ordnade former

• Gilla
Guzzi
  • Laddar…
Fairlane
P Pin skrev:
Bilarna måste ordnas efter fallande ordning i däckkvalitet så kan alla stanna efter varandra under ordnade former
Det räcker inte. Om bil en bil längre bak har en förare som spelar Facebook så måste denna sorteras in längre fram.

• Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
A
Fairlane Fairlane skrev:
Det räcker inte. Om bil en bil längre bak har en förare som spelar Facebook så måste denna sorteras in längre fram.
Ursäkta en dum fråga men vad är ”spela Facebook”?

• Haha
Pin
  • Laddar…
Rejäl skrev:
Ursäkta en dum fråga men vad är ”spela Facebook”?
Är det inte ett spel, vad är det då?

• Gilla
  • Haha
  • Wow
Maria T och 4 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Är det inte ett spel, vad är det då?
Socialt medie?

Förstår du inte skillnaden mellan att interagera med människor, dela upplevelser och vardagar, och att spela spel?

• Haha
Pin
  • Laddar…
G gaidin skrev:
Socialt medie?

Förstår du inte skillnaden mellan att interagera med människor, dela upplevelser och vardagar, och att spela spel?
Same same
Antal följare, vänner, points, levels, vinna spelet eller diskussionen viktigast för de flesta

Tror du jag är allvarlig?

• Gilla
Maria T och 5 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Tror du jag är allvarlig?
absolut inte. Jag har större tilltro till mänskligheten än att tro att någon är så dum som du försöker göra dig men samtidigt frågar jag mig själv; Varför vill någon låtsas vara dum?

Det är ju ganska dumt tänker jag...

Så, berätta gärna.

Fairlane
Jag får be om ursäkt för skämtet "spela Facebook", då det uppenbart gick många förbi. Jag avsåg att man har koncentrerationen på något annat än trafiken, oavsett om det är något social media, något spel, läsande av en bok eller tidning eller något annat.

• Gilla
frasen_36 och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.