411 018 läst ·
5 966 svar
411k läst
6,0k svar
Folk som kör i mittenfilen även om de inte kör om
Renoveringsnovis
· Bästerort
· 1 381 inlägg
Japp, min första Jämtlandsvinter hade jag friktionsdäck och det funkade faktiskt riktigt ok ..... Sålänge man höll sig till vägarna med offentlig huvudman och körde vettigt. Det var dock desto svårare att ta sig ut och upp från tomten, upp till grannarna på berget etc. 😄D Dilato skrev:
Men väg 340 norr om Häggsjövik kräver koncentration, oavsett hur van och skicklig föraren är 😎
Precis, och där separeras bra och dåliga förare snabbt 🤓B Bästerortarn skrev:
Inte alla är "skapta" att framföra fordon i alla väglag, vissa borde stanna hemma alltid för dom är farliga även på sommarasfalt i lågtrafik även i en full-AI bil med autobroms 😆
Är detta anledningen att svenskarna inte hänger med i varken F1 eller WRC!😂😂😂D Dilato skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 924 inlägg
När det kommer till motorsport väljer man de (tillåtna) däck som ger en bäst tid. Det kan mycket väl vara odubbade däck om det bara är lite is man har att hantera. Nu är det väl sällan så i vinterrally, men i princip är inte bästa möjliga grepp på den halaste sträckan den enda faktorn för dem.
När det kommer till vinterväglag för oss andra är rimligen ekvationen lite annorlunda. För egen del väljer jag dubb för det oförutseddas skull, liksom för att kunna hantera även känd blixthalka så bra som möjligt. Jag fattar att det finns vintervägar där friktionsdäck är bättre, men jag ser dem inte som dimensionerande för mitt val – det är det extremt hala. Andra gör uppenbarligen andra val, efter sina körmänster och/eller preferenser.
Jag ser varken dubb- eller friktionsdäck på bilderna som visats, så jag gissar att pajkastningen sker efter förvalda positioner. Att många överskattat sin förmåga givet väglag och material är uppenbart, men vilken typ av förare som främst gjort det är nog mindre givet. Om det nu ens finns någon statistisk skillnad.
När det kommer till vinterväglag för oss andra är rimligen ekvationen lite annorlunda. För egen del väljer jag dubb för det oförutseddas skull, liksom för att kunna hantera även känd blixthalka så bra som möjligt. Jag fattar att det finns vintervägar där friktionsdäck är bättre, men jag ser dem inte som dimensionerande för mitt val – det är det extremt hala. Andra gör uppenbarligen andra val, efter sina körmänster och/eller preferenser.
Jag ser varken dubb- eller friktionsdäck på bilderna som visats, så jag gissar att pajkastningen sker efter förvalda positioner. Att många överskattat sin förmåga givet väglag och material är uppenbart, men vilken typ av förare som främst gjort det är nog mindre givet. Om det nu ens finns någon statistisk skillnad.
Diskussionen väcker ett gammalt minne till liv. En alldeles speciell tillgång av vår mänskliga art körde av vägen en vinterdag för många år sedan. Han hade kört ut från en utfart med stopplikt på riksvägen och sedan ner i diket.
"Jag fick sladd när jag drog ut på stora vägen", förklarade han händelsen.
"Jo, men du körde ju i diket typ 200 meter från korsningen?"
"Jag fick sju stycken returer."
Om det var dubbat eller odubbat förtäljer inte historien.
"Jag fick sladd när jag drog ut på stora vägen", förklarade han händelsen.
"Jo, men du körde ju i diket typ 200 meter från korsningen?"
"Jag fick sju stycken returer."
Om det var dubbat eller odubbat förtäljer inte historien.
Jag vilar min väska.Nissens skrev:
Hjärntrusten i tråden tycker att om någon av de krockade bilarna vid tillfället för krocken stod i någon fil annan än mittenfilen så hör frågan inte hemma i den här tråden...Nissens skrev:
Kan inte någon moderator bryta ut däckdiskussionerna till en egen tråd?
Sommardäck har inget med vinterdäck att göra, jämför vinterdäck med vinterdäck. Är helt övertygad om att det fanns massor med friktionsdäck på bilarna i masskrocken utanför Uppsala. Hade alla haft dubbade vinterdäck hade det sett helt annorlunda ut. Tyvärr drabbas ju även de med dubbdäck när de blir påkörda av bilar som saknar bromsförmåga.useless skrev:
Det är detta det handlar om, när oväntad halka dyker upp så råkar man illa ut med friktionsdäck…
Det började sannolikt på grund av att någon fick problem med halkan. Kanske bromsförmågan var borta eller så fick man sladd. Och sedan fylldes det på med fler bilar som hade däck som inte fungerar på is. De stackarna som hade riktiga vinterdäck och fick stopp blev förstås påkörda också…P Pin skrev:
Håller med om det mesta, men eftersom detta var på en större led inte så långt från större städer så är det ju rimligt att anta att många som kör där vanligtvis kör på välsaltade leder som normalt är halkfria och de kör förstås på friktionsdäck då. Men… så kom det lite oväntad halka ändå.Nötegårdsgubben skrev:
När det kommer till motorsport väljer man de (tillåtna) däck som ger en bäst tid. Det kan mycket väl vara odubbade däck om det bara är lite is man har att hantera. Nu är det väl sällan så i vinterrally, men i princip är inte bästa möjliga grepp på den halaste sträckan den enda faktorn för dem.
Det räcker som sagt att man råkar ut för det en gång så kan det gå illa. Det är ingen raketforskning direkt… och inget jag chansar med.
Så kan det nog vara, men det är obegripligt att vissa vill minska säkerhetsmarginalerna genom att köra på däck som inte fungerar på vissa vinterväglag. Det blir som ett lotteri eftersom man inte alltid vet var halkan dyker upp.D Dilato skrev:
Du känner inte att filkörnningsdiskussionen är uttömd efter typ 6 000 inlägg? 😂😂T ToRy skrev: