411 019 läst ·
5 966 svar
411k läst
6,0k svar
Folk som kör i mittenfilen även om de inte kör om
Värst vad du har snöat in på att det är friktionsdäckens fel.Nissens skrev:
Sommardäck har inget med vinterdäck att göra, jämför vinterdäck med vinterdäck. Är helt övertygad om att det fanns massor med friktionsdäck på bilarna i masskrocken utanför Uppsala. Hade alla haft dubbade vinterdäck hade det sett helt annorlunda ut. Tyvärr drabbas ju även de med dubbdäck när de blir påkörda av bilar som saknar bromsförmåga.
Det är detta det handlar om, när oväntad halka dyker upp så råkar man illa ut med friktionsdäck…
Jag är lika övertygad om att det hade sett exakt likadant ut även om alla hade haft dubbdäck.
förarnas uppmärksamhet och avstånd till bilen framför låg bergis långt under vad som var lämpligt både för friktionsdäck och dubbdäck.
Jag har kört ett par säsonger med friktionsdäck. Egentligen bara för att en bil jag köpte hade sådana på. Men jag blev väldigt positivt överraskad av prestandan på dem. Visst fanns det specifika väglag där man tänkte sig för lite extra, men i de flesta fall märkte jag ingen skillnad alls.
Skillnaderna i bromssträcka som visats tidigare kan man såklart inte vifta bort. Men man kan inte heller härleda allt till just dubbens funktion. Gummisammansättningen påverkar bra mycket mer, även om dubben såklart tillför det lilla extra.
Det blir påtagligt om man provar både sommardäck och ett bra friktionsdäck på halt underlag.
Oceaner av skillnad i grepp, utan att ens blanda in nån dubb. Riktigt bra friktionsdäck kan mycket väl utklassa riktigt dåliga budget-dubbdäck.
Dåliga förare ska stanna hemma när det är dåligt väglag. Oavsett vilka däck de har.
Varför ska man behöva bromsa kraftigt på motorvägen.Nissens skrev:
Är det ditt försvar för att fortsätta off-topic, att just jag just nu inte har något att säga om mittfilskörning?
Vad har du att säga om däck som inte är sagt redan, om och om igen?
Vad har du att säga om däck som inte är sagt redan, om och om igen?
Redigerat:
Tror inte att 50% av bilarna nära Stockholm/Uppsala etc. har dubbade vinterdäck. Dubbade vinterdäck är sannolikt vanligast längre söderut.Fairlane skrev:
Då har alla experter, och de som konstruerar däcken, samt alla olika däcktester fel då?N Nerre skrev:Friktionsdäck är designade just för is, inte snö.
Det som gör is hal är det tunna skikt vatten på isen som orsakas av friktion och tryck. Det kan man enkelt testa själv genom att jämföra att gå på is vid nollgradigt respektive -15. Vid -15 är isen så kall att den inte blir hal i första taget av skornas tryck och friktion.
Däckens sejfar fungerar som en fönsterskrapa och skrapar bort vattenfilmen så däcken får grepp.
Friktionsdäck fungerar enligt alla andra bäst på snö.
Nja, det är inte religion, det finns tester som tydligt visar hur det förhåller sig.RoTe skrev:
Experimentet i verkligheten visade ett utfall nyligen utanför Uppsala, och stämmer med det man redan vet. 😊
Ge dig nu.Nissens skrev:
Olyckan i Uppsala var inget experiment. Parametrarna för det "experimentet" sitter du ju bara här och fantiserar ihop.
Och det börjar bli redigt tröttsamt att läsa hans inlägg nu som är exakt likadana hela tiden, bara växlar med ett par tre olika formuleringar för att säga samma sak. Vi har FATTAT din ståndpunkt i frågan @NissensS Stuff skrev:
