Nissens
J Jeppson skrev:
Den vägen är saltad…
Då funkar friktionsdäck inte heller på saltade vägar menar du?

Nissens Nissens skrev:
Sommardäck har inget med vinterdäck att göra, jämför vinterdäck med vinterdäck. Är helt övertygad om att det fanns massor med friktionsdäck på bilarna i masskrocken utanför Uppsala. Hade alla haft dubbade vinterdäck hade det sett helt annorlunda ut. Tyvärr drabbas ju även de med dubbdäck när de blir påkörda av bilar som saknar bromsförmåga.

Det är detta det handlar om, när oväntad halka dyker upp så råkar man illa ut med friktionsdäck…
Värst vad du har snöat in på att det är friktionsdäckens fel.
Jag är lika övertygad om att det hade sett exakt likadant ut även om alla hade haft dubbdäck.
förarnas uppmärksamhet och avstånd till bilen framför låg bergis långt under vad som var lämpligt både för friktionsdäck och dubbdäck.

Jag har kört ett par säsonger med friktionsdäck. Egentligen bara för att en bil jag köpte hade sådana på. Men jag blev väldigt positivt överraskad av prestandan på dem. Visst fanns det specifika väglag där man tänkte sig för lite extra, men i de flesta fall märkte jag ingen skillnad alls.

Skillnaderna i bromssträcka som visats tidigare kan man såklart inte vifta bort. Men man kan inte heller härleda allt till just dubbens funktion. Gummisammansättningen påverkar bra mycket mer, även om dubben såklart tillför det lilla extra.
Det blir påtagligt om man provar både sommardäck och ett bra friktionsdäck på halt underlag.
Oceaner av skillnad i grepp, utan att ens blanda in nån dubb. Riktigt bra friktionsdäck kan mycket väl utklassa riktigt dåliga budget-dubbdäck.

Dåliga förare ska stanna hemma när det är dåligt väglag. Oavsett vilka däck de har.

• Gilla
[SKPG]Zamora och 4 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Det började sannolikt på grund av att någon fick problem med halkan. Kanske bromsförmågan var borta eller så fick man sladd. Och sedan fylldes det på med fler bilar som hade däck som inte fungerar på is. De stackarna som hade riktiga vinterdäck och fick stopp blev förstås påkörda också…
Varför ska man behöva bromsa kraftigt på motorvägen.

• Haha
kashieda
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Du känner inte att filkörnningsdiskussionen är uttömd efter typ 6 000 inlägg? 😂😂
Den är inte utdömd, den drunknar i alla off-topicinlägg om däck.

• Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
Nissens
T ToRy skrev:
Den är inte utdömd, den drunknar i alla off-topicinlägg om däck.
Ok, vad vill du lyfta i frågan som inte varit uppe redan?

Är det ditt försvar för att fortsätta off-topic, att just jag just nu inte har något att säga om mittfilskörning?

Vad har du att säga om däck som inte är sagt redan, om och om igen?

Redigerat:
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 2 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Och varför vill man jämföra med sommardäck?
Nissens hävdar ju hela tiden att friktionsdäck inte fungerar över huvud taget. Då är väl en jämförelse med sommardäck relevant? De får ju trots allt stopp på bilen så småningom...

• Gilla
[SKPG]Zamora och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
Cirka hälften av alla bilar har dubbdäck jag har väldigt svårt att tro att bilarna med dubbdäck klarade sig utmärkt tills de blev påkörda av de med friktionsdäck.

Nissens
Fairlane Fairlane skrev:
Cirka hälften av alla bilar har dubbdäck jag har väldigt svårt att tro att bilarna med dubbdäck klarade sig utmärkt tills de blev påkörda av de med friktionsdäck.
Tror inte att 50% av bilarna nära Stockholm/Uppsala etc. har dubbade vinterdäck. Dubbade vinterdäck är sannolikt vanligast längre söderut.

Nissens Nissens skrev:
Du känner inte att filkörnningsdiskussionen är uttömd efter typ 6 000 inlägg? 😂😂
Nej!

N Nerre skrev:
Friktionsdäck är designade just för is, inte snö.

Det som gör is hal är det tunna skikt vatten på isen som orsakas av friktion och tryck. Det kan man enkelt testa själv genom att jämföra att gå på is vid nollgradigt respektive -15. Vid -15 är isen så kall att den inte blir hal i första taget av skornas tryck och friktion.

Däckens sejfar fungerar som en fönsterskrapa och skrapar bort vattenfilmen så däcken får grepp.
Då har alla experter, och de som konstruerar däcken, samt alla olika däcktester fel då?

Friktionsdäck fungerar enligt alla andra bäst på snö.

• Gilla
Nissens och 1 till
  • Laddar…
RoTe
Varför har vi nu två aktiva trådar där det enda som skrivs är bajskastning på den andres religösa tro på just sin däcktyp? Finns det ingen som helst moderering här?

• Gilla
useless
  • Laddar…
Nissens
RoTe RoTe skrev:
Varför har vi nu två aktiva trådar där det enda som skrivs är bajskastning på den andres religösa tro på just sin däcktyp? Finns det ingen som helst moderering här?
Nja, det är inte religion, det finns tester som tydligt visar hur det förhåller sig.

Experimentet i verkligheten visade ett utfall nyligen utanför Uppsala, och stämmer med det man redan vet. 😊

Nissens Nissens skrev:
Nja, det är inte religion, det finns tester som tydligt visar hur det förhåller sig.

Experimentet i verkligheten visade ett utfall nyligen utanför Uppsala, och stämmer med det man redan vet. 😊
Ge dig nu.
Olyckan i Uppsala var inget experiment. Parametrarna för det "experimentet" sitter du ju bara här och fantiserar ihop.

• Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
RoTe
S Stuff skrev:
Ge dig nu.
Olyckan i Uppsala var inget experiment. Parametrarna för det "experimentet" sitter du ju bara här och fantiserar ihop.
Och det börjar bli redigt tröttsamt att läsa hans inlägg nu som är exakt likadana hela tiden, bara växlar med ett par tre olika formuleringar för att säga samma sak. Vi har FATTAT din ståndpunkt i frågan @Nissens

• Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.