Nissens
D Dilato skrev:
Jag tror att det var:

Många bilar med dubbade vinterdäck som framfördes av förare som inbillade sig att dubbdäck gör att man kan strunta i väglaget.

Ser det här ut som att man haft någon koll alls?
Totalskrot efter att man bromsar i tid..eller??
Struntprat. Bilar som kunde bromsa eftersom de hade dubbade vinterdäck fick självklart bilar utan bromsverkan i häcken..

Friktionsdäck fungerar inte på is, och det var sannolikt många i den krocken som körde med däck som bara fungerar på välsaltade vägar.

Det är märkligt att det ens är tillåtet att köra med friktionsdäck…
 
  • Haha
Jeppson
  • Laddar…
Nissens
P Pin skrev:
Jag tror inte det berodde på bilarna. Eller däcken. Eller vädret. Eller vägunderhållet.
Precis, och absolut inte på friktionsdäcken, den heliga kon. 😂😂😂

Intressant att de som förordar friktionsdäcken och säger att de kör försiktigt råkade ut för detta. 😂😂
 
Nissens Nissens skrev:
Intressant att de som förordar friktionsdäcken och säger att de kör försiktigt råkade ut för detta. 😂😂
Källa?

Jag anpassar min fart efter väglaget och håller avstånd. Och har uppsikt.

Noll chans att jag även med sommardäck skulle totaldemolera min bil så som bilderna visar, det är uppenbart vårdslöst.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Precis, och absolut inte på friktionsdäcken, den heliga kon. 😂😂😂

Intressant att de som förordar friktionsdäcken och säger att de kör försiktigt råkade ut för detta. 😂😂
Jag undrar vad dom orsakade den initiala kollisionen. Någon måste ha gjort något fel. Att sedan andra bakom kör in i stillastående bilar kan hända oavsett väglag och årstid.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Körde sträckan precis innan olyckan, det var inte halare än vilken vinterväg som helst. Skulle säga att folk behöver lära sig 2 saker. Hålla avstånd och tända bakljusen.

Får panik av lämmeltågen som går när alla ska ha 1 sek mellan varandra, så jag låg i vänsterfilen och körde om istället.
 
  • Gilla
kashieda och 4 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Friktionsdäck fungerar inte på is, och det var sannolikt många i den krocken som körde med däck som bara fungerar på välsaltade vägar.
Läs gärna på hur sejfarna på friktionsdäck fungerar. Du kan passa på att googla lite på vad det är som gör is hal också.
 
Nissens
D Dilato skrev:
Källa?
Enkel logik. Bilar utan bromsverkan krockar med de som har det.
D Dilato skrev:
Jag anpassar min fart efter väglaget och håller avstånd. Och har uppsikt.
Det trodde säkert de på E18 också. Eller tror du att du är bättre än dom?
D Dilato skrev:
Noll chans att jag även med sommardäck skulle totaldemolera min bil så som bilderna visar, det är uppenbart vårdslöst.
Det hade du garanterat gjort. Varför tror du att du är nättre än alla andra?

Fantastiskt att människor förordar däck med dålig bromsverkan framför de som ha det… man tar sig för pannan…
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Nog är det märkligt att åt andra hållet på samma väg är det noll olyckor?
 
  • Bilkö och utryckningsfordon på snöig väg, medan andra körfältet är tomt. Skogsområde på båda sidor om vägen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
skogaliten och 1 till
  • Laddar…
Nissens
D Dilato skrev:
Nog är det märkligt att åt andra hållet på samma väg är det noll olyckor?
Vad har det med något att göra. Faktum är att friktionsdäck inte funkar på is.
 
Nissens Nissens skrev:
Intressant att de som förordar friktionsdäcken och säger att de kör försiktigt råkade ut för detta. 😂😂
Har du pratat med någon inblandad?
 
  • Gilla
tveksamt och 1 till
  • Laddar…
A
D Dilato skrev:
Källa?

Jag anpassar min fart efter väglaget och håller avstånd. Och har uppsikt.

Noll chans att jag även med sommardäck skulle totaldemolera min bil så som bilderna visar, det är uppenbart vårdslöst.
Har du kört med sommardäck på is?
Det räcker att du försöker o bromsa så har du tappat kontrollen!
 
Friktionsdäck är designade just för is, inte snö.

Det som gör is hal är det tunna skikt vatten på isen som orsakas av friktion och tryck. Det kan man enkelt testa själv genom att jämföra att gå på is vid nollgradigt respektive -15. Vid -15 är isen så kall att den inte blir hal i första taget av skornas tryck och friktion.

Däckens sejfar fungerar som en fönsterskrapa och skrapar bort vattenfilmen så däcken får grepp.
 
  • Gilla
  • Wow
Anonymiserad 405730 och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Enkel logik. Bilar utan bromsverkan krockar med de som har det.

Det trodde säkert de på E18 också. Eller tror du att du är bättre än dom?

Det hade du garanterat gjort. Varför tror du att du är nättre än alla andra?

Fantastiskt att människor förordar däck med dålig bromsverkan framför de som ha det… man tar sig för pannan…
Jag vet att jag är bättre än de flesta eftersom jag har kört bil i Sverige sedan 1976 med noll olyckor pga halka.

Att det finns en uppsjö av folk helt utan analysförmåga och konsekvenstänk är ingen nyhet, och det blir bara värre..
 
  • Gilla
Guzzi och 1 till
  • Laddar…
Nu har jag kört lite drygt 10.000 min sen jag tog körkort för ungefär 4 år sedan. Både i Sthlm och på vischan i J❤️mtland och folk är på det stora hela ungefär lika usla förare överallt, man är generellt bättre/sämre på olika moment i olika delar av landet.

Men ett par saker har alla usla förare gemensamt. Att hålla avstånd och att hålla uppmärksamheten framåt (och inte ner i telefon) verkar vara heeeelt omöjligt Det spelar liksom ingen roll hur bra däck du har eller om du anpassar hastigheten om du bara ligger två billängder bakom. Eller om du inte anpassat hastighet och avstånd efter hur bra sikt det är.

Vill tro att jag kör rätt ok efter ett par riktiga close calls, ett par dikeskörningar och en rådjursattack 😎 Läskigt i stunden men jävligt lärorikt och nyttigt på sikt.
 
Redigerat:
  • Gilla
Guzzi och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Vad har det med något att göra. Faktum är att friktionsdäck inte funkar på is.
Det vet du inte, du har ju alltid dubbdäck.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
roli och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.