410 995 läst ·
5 966 svar
411k läst
6,0k svar
Folk som kör i mittenfilen även om de inte kör om
Struntprat. Bilar som kunde bromsa eftersom de hade dubbade vinterdäck fick självklart bilar utan bromsverkan i häcken..D Dilato skrev:
Friktionsdäck fungerar inte på is, och det var sannolikt många i den krocken som körde med däck som bara fungerar på välsaltade vägar.
Det är märkligt att det ens är tillåtet att köra med friktionsdäck…
Källa?Nissens skrev:
Jag anpassar min fart efter väglaget och håller avstånd. Och har uppsikt.
Noll chans att jag även med sommardäck skulle totaldemolera min bil så som bilderna visar, det är uppenbart vårdslöst.
Jag undrar vad dom orsakade den initiala kollisionen. Någon måste ha gjort något fel. Att sedan andra bakom kör in i stillastående bilar kan hända oavsett väglag och årstid.Nissens skrev:
Körde sträckan precis innan olyckan, det var inte halare än vilken vinterväg som helst. Skulle säga att folk behöver lära sig 2 saker. Hålla avstånd och tända bakljusen.
Får panik av lämmeltågen som går när alla ska ha 1 sek mellan varandra, så jag låg i vänsterfilen och körde om istället.
Får panik av lämmeltågen som går när alla ska ha 1 sek mellan varandra, så jag låg i vänsterfilen och körde om istället.
Enkel logik. Bilar utan bromsverkan krockar med de som har det.D Dilato skrev:
Det trodde säkert de på E18 också. Eller tror du att du är bättre än dom?D Dilato skrev:
Det hade du garanterat gjort. Varför tror du att du är nättre än alla andra?D Dilato skrev:
Fantastiskt att människor förordar däck med dålig bromsverkan framför de som ha det… man tar sig för pannan…
Har du kört med sommardäck på is?D Dilato skrev:
Det räcker att du försöker o bromsa så har du tappat kontrollen!
Friktionsdäck är designade just för is, inte snö.
Det som gör is hal är det tunna skikt vatten på isen som orsakas av friktion och tryck. Det kan man enkelt testa själv genom att jämföra att gå på is vid nollgradigt respektive -15. Vid -15 är isen så kall att den inte blir hal i första taget av skornas tryck och friktion.
Däckens sejfar fungerar som en fönsterskrapa och skrapar bort vattenfilmen så däcken får grepp.
Det som gör is hal är det tunna skikt vatten på isen som orsakas av friktion och tryck. Det kan man enkelt testa själv genom att jämföra att gå på is vid nollgradigt respektive -15. Vid -15 är isen så kall att den inte blir hal i första taget av skornas tryck och friktion.
Däckens sejfar fungerar som en fönsterskrapa och skrapar bort vattenfilmen så däcken får grepp.
Jag vet att jag är bättre än de flesta eftersom jag har kört bil i Sverige sedan 1976 med noll olyckor pga halka.Nissens skrev:
Enkel logik. Bilar utan bromsverkan krockar med de som har det.
Det trodde säkert de på E18 också. Eller tror du att du är bättre än dom?
Det hade du garanterat gjort. Varför tror du att du är nättre än alla andra?
Fantastiskt att människor förordar däck med dålig bromsverkan framför de som ha det… man tar sig för pannan…
Att det finns en uppsjö av folk helt utan analysförmåga och konsekvenstänk är ingen nyhet, och det blir bara värre..
Renoveringsnovis
· Bästerort
· 1 376 inlägg
Nu har jag kört lite drygt 10.000 min sen jag tog körkort för ungefär 4 år sedan. Både i Sthlm och på vischan i J❤️mtland och folk är på det stora hela ungefär lika usla förare överallt, man är generellt bättre/sämre på olika moment i olika delar av landet.
Men ett par saker har alla usla förare gemensamt. Att hålla avstånd och att hålla uppmärksamheten framåt (och inte ner i telefon) verkar vara heeeelt omöjligt Det spelar liksom ingen roll hur bra däck du har eller om du anpassar hastigheten om du bara ligger två billängder bakom. Eller om du inte anpassat hastighet och avstånd efter hur bra sikt det är.
Vill tro att jag kör rätt ok efter ett par riktiga close calls, ett par dikeskörningar och en rådjursattack 😎 Läskigt i stunden men jävligt lärorikt och nyttigt på sikt.
Men ett par saker har alla usla förare gemensamt. Att hålla avstånd och att hålla uppmärksamheten framåt (och inte ner i telefon) verkar vara heeeelt omöjligt Det spelar liksom ingen roll hur bra däck du har eller om du anpassar hastigheten om du bara ligger två billängder bakom. Eller om du inte anpassat hastighet och avstånd efter hur bra sikt det är.
Vill tro att jag kör rätt ok efter ett par riktiga close calls, ett par dikeskörningar och en rådjursattack 😎 Läskigt i stunden men jävligt lärorikt och nyttigt på sikt.
Redigerat: