Borde ju vara tvärtom. Same same liksom... ☺️

Nissens
Alfredo Alfredo skrev:
Där jag övningskörde i körskola och körde upp existerade varken halkbana, trafikljus, cirkulationsplatser, körfältspilar eller andra störande objekt. 😂 Antar kraven var lite olika på olika platser i landet för någon halkbana existerade inte men körkort fick jag ändå.
Där ser man. Det fanns i Göteborg, och den är på samma plats än idag.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Konstigt. När syrran tog körkort i Kiruna i slutet av 80-talet behövde hon inte åka till Göteborg för att köra halkbana. Hon slapp helt enkelt det momentet. Körskolan måste ha missat att det fanns en halkbana i Göteborg...

När jag tog körkort ett par år senare lite längre söderut fanns en halkbana på orten och vad jag minns var det obligatoriskt att köra där. Om det sen var ett riktigt krav från TSV för att få körkort vet jag inte men ingen jag känner slapp undan, så det var inte bara min körskola som tyckte det var obligatoriskt.

Redigerat:
  • Haha
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Om man följer däcktester så vet man det. Vad får dig att tro att friktionsdäck biter på is?

Varför tror du det finns dubbdäck?

Du kan ju läsa nedan vad en stor däcktillverkare säger:

Citat:
”–Med dubbdäck kan du känna dig trygg oavsett underlag, även under de mest isiga förhållandena, säger Linder. Nordiska friktionsdäck ger framförallt bra komfort då de inte orsakar lika mycket buller som ett dubbdäck och ger dessutom ett likvärdigt, om inte till och med, bättre grepp på snö jämfört med ett dubbdäck. Däremot måste du köra lite försiktigare på isiga vägar.”

Den sista meningen är ett diplomatiskt understatement…

Källa:
[länk]
Du missade i din egen text att friktionsdäck "ger dessutom ett likvärdigt, om inte till och med, bättre grepp på snö jämfört med ett dubbdäck."

Hakkapelitta är säkert ett bra däck men inget jag skulle välja eftersom det sällan finns någon is där jag kör, men desto mer regn och ibland snö.

Lite plock från tester
"Hakka 10 Är fortfarande bästa och säkraste valet för den som vill ha bra grepp
och köregenskaper på is och snö. Hur svåra förhållandena än är reder Hakka 10 upp situationen och släpper aldrig greppet bak. På barmark är Hakka som vanligt oprecist och styr långsamt vid en undanmanöver men förlorar inte allt för mycket grepp. Man får ratta en del i dubbspår, rullmotståndet är lågt.
Bra: Utmärkt grepp på vinterväglag, lättkört på is.
Dåligt: Köregenskaper på våt asfalt."
Medan poängutdelning på is och snö är testet högsta går det sämre i asfaltsronderna. På torr väg upplevs styrningen något olinjär med sämre rakt fram-stabilitet. På våt väg noterar vi förlängd stoppsträcka och däcket är känsligt för vattenplaning.

https://falgarochdack.se/guider/vinterdack-test

Det hamnar på 7:e plats i teknikens världs test, spöat av flera dubbfria 🤓
https://static.bonniernews.se/images/c6/ee/c6eeeeb1b71e43cfa661d129092e83c8/annan/2560.jpg

Redigerat:
  • Gilla
roli
  • Laddar…
Nissens
useless useless skrev:
Konstigt. När syrran tog körkort i Kiruna i slutet av 80-talet behövde hon inte åka till Göteborg för att köra halkbana. Hon slapp helt enkelt det momentet. Körskolan måste ha missat att det fanns en halkbana i Göteborg...
Inte så konstigt kanske, mer konstigt om de hade olika krav i olika delar av landet. Sen vet jag ju inte om Kiruna behöver någon halkbana. Hela Kiruna är väl en stor halkbana på vintern…
useless useless skrev:
När jag tog körkort ett par år senare lite längre söderut fanns en halkbana på orten och vad jag minns var det obligatoriskt att köra där. Om det sen var ett riktigt krav från TSV för att få körkort vet jag inte men ingen jag känner slapp undan, så det var inte bara min körskola som tyckte det var obligatoriskt.
Så var det för mig också.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Nissens
D Dilato skrev:
Du missade i din egen text att friktionsdäck "ger dessutom ett likvärdigt, om inte till och med, bättre grepp på snö jämfört med ett dubbdäck."
Nej jag missade inte alls det, och jag har skrivit precis som Continental skrev att dubbdäck är bra på alla underlag.

Alltså dubbdäck är inte så dåliga på något underlag som friktionsdäck är på is.
D Dilato skrev:
Hakkapelitta är säkert ett bra däck men inget jag skulle välja eftersom det sällan finns någon is där jag kör, men desto mer regn och ibland snö.
Det räcker att det finns is på fel ställe EN gång för att det skall gå illa. Jag chansar inte med det.
D Dilato skrev:
Lite plock från tester
"Hakka 10 Är fortfarande bästa och säkraste valet för den som vill ha bra grepp
och köregenskaper på is och snö. Hur svåra förhållandena än är reder Hakka 10 upp situationen och släpper aldrig greppet bak. På barmark är Hakka som vanligt oprecist och styr långsamt vid en undanmanöver men förlorar inte allt för mycket grepp. Man får ratta en del i dubbspår, rullmotståndet är lågt.
Bra: Utmärkt grepp på vinterväglag, lättkört på is.
Dåligt: Köregenskaper på våt asfalt."
Medan poängutdelning på is och snö är testet högsta går det sämre i asfaltsronderna. På torr väg upplevs styrningen något olinjär med sämre rakt fram-stabilitet. På våt väg noterar vi förlängd stoppsträcka och däcket är känsligt för vattenplaning.

[länk]

Det hamnar på 7:e plats i teknikens världs test, spöat av flera dubbfria 🤓
[länk]
Som sagt, bra dubbdäck är aldrig i närheten så dåligt på något underlag som friktionsdäck är på is.
Är det svårt att begripa det?

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
En intressant aspekt när det gäller dubbdäck är att Teknikens Värld tog med några begagnade däck i sitt senaste vinterdäckstest. Nu är inte urvalet direkt statistiskt säkerställt, men ändå intressant... Däcket ska ju vara bra även när man kört några mil.

Våra två begagnade däck ger fortsatt en bra inblick i hur olika prestandan ”slits”. Det nordiska dubbfria Goodyear-däcket har tappat nästan allt sitt vintergrepp medan dubbade Michelin inte alls är så tokigt.

Tabell med resultat från vinterdäcktest av olika märken: poäng för is, snö och vått underlag. Michelin och Goodyear i fokus för diskussionen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tabell över vinterdäckstestresultat för olika däckmärken och typer, inklusive is, snö, vått och torrt, från Teknikens Värld.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://teknikensvarld.expressen.se/test-provkorningar/dacktest/test-av-vinterdack-2024-2025/

• Gilla
  • Haha
Nissens och 2 till
  • Laddar…
Just dubbad Nokian (men även Bridgestone, Goodyear och Michelin) har ju usla vägegenskaper på vått (3 av 10) där dom bästa Nordiska dubbfria har 6 av 10).

RoTe
Dubb vs friktionsdäck är ju för fan mer infekterat än inrikespolitiken. Kanske borde ni läsa trådens titel igen? Jag ser inget gällande däck i den.

• Gilla
MasMats och 4 till
  • Laddar…
C
useless useless skrev:
En intressant aspekt när det gäller dubbdäck är att Teknikens Värld tog med några begagnade däck i sitt senaste vinterdäckstest. Nu är inte urvalet direkt statistiskt säkerställt, men ändå intressant... Däcket ska ju vara bra även när man kört några mil.
Uff, däcktester är ungefär som bästa-kräftorna-tester eller lyssningstester i hifi-världen. Alla kommer fram till olika, ibland helt motsägelsefulla, slutsatser, och resultaten varierar från år till år. Vad är fakta vs. åsikter, hur är resultatet statistiskt säkerställt, hur värdesätter man olika egenskaper, hur vetenskapliga och oberoende är testerna, osv.? Kan säkert sålla agnarna från vetet, men när man jämför topp 5 premiumprodukter, är det "nitpicking" eller inte?

Sen är det väl inte det minsta kontroversiellt att särskilt just vinteregenskaperna försämras hyfsat snabbt med att gummit åldras. Kudos ändå till Teknikens Värld att försöka kartlägga den aspekten, för livslängden är normalt inget man ägnar någon uppmärksamhet åt i dessa tester, trots att det är en viktig aspekt för konsumenten.

• Gilla
useless och 2 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Dubb vs friktionsdäck är ju för fan mer infekterat än inrikespolitiken. Kanske borde ni läsa trådens titel igen? Jag ser inget gällande däck i den.
Med dåliga däck är det lätt att hamna i fel fil...

• Gilla
  • Haha
kashieda och 2 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Det handlar om ekonomi.
De vill minska andelen dubbdäck för att dubbdäck sliter mer på asfalten.
Men det finns dåligt med data om hur mkt slitage det egentligen blir.
Sand o salt kostar också pengar.

Nissens Nissens skrev:
Volvos gamla testbana i Säve.

A
K karlmb skrev:
är många som kan köra bil som föredrar riktiga vinterdäck.
Asså jag är ledsen. Men det du skriver hänger inte ihop så bra med nån som ”kan köra”. Till att börja skulle ingen som ”kan köra” skriva så: ”kan köra”. Och inte heller babbla så om friktionsdäck när du inte ens verkar ha kört det i nån större utsträckning. Testa lite i olika väglag istället för att kolla på tester så kommer du lära dig en hel del.

Enligt vad jag kan googla mig fram till blev halkkörning obligatoriskt 1975.

• Gilla
Nissens och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.