Mulvaden skrev:
Asså jag är ledsen. Men det du skriver hänger inte ihop så bra med nån som ”kan köra”. Till att börja skulle ingen som ”kan köra” skriva så: ”kan köra”. Och inte heller babbla så om friktionsdäck när du inte ens verkar ha kört det i nån större utsträckning. Testa lite i olika väglag istället för att kolla på tester så kommer du lära dig en hel del.
Jag har inte kollat på några tester, jag har massor av egna erfarenheter. Om jag kan köra bil, vad är OK att skriva då , enligt dig?

Walle85 Walle85 skrev:
Kan du visa källa på dina påståenden? Intressant att kräva källa på andra utan att själv lämna det. 😉
Källa på att skillnaden i bromssträcka på torr asfalt är försumbar och helt förutsägbar, jfrt med den på blankis som är helt oförutsägbar? Eller vad menar du?

• Gilla
Nissens
  • Laddar…
useless useless skrev:
En intressant aspekt när det gäller dubbdäck är att Teknikens Värld tog med några begagnade däck i sitt senaste vinterdäckstest. Nu är inte urvalet direkt statistiskt säkerställt, men ändå intressant... Däcket ska ju vara bra även när man kört några mil.

Våra två begagnade däck ger fortsatt en bra inblick i hur olika prestandan ”slits”. Det nordiska dubbfria Goodyear-däcket har tappat nästan allt sitt vintergrepp medan dubbade Michelin inte alls är så tokigt.

[bild]

[bild]

[länk]
Ja, där ser man ju vad som fär en del att tro att dubbfritt är något att ha. Hur man man vikta våt och torrt grepp på barmark så högt , nu tittar jag på tabellen för bromsegenskaper, att det mellaneuropiska nya Pirelli får nästan samma (40) som det begagnade dubbdäcket ovanför (41) poäng? Det är ju direkt vansinne!

Jag har förklarat att en (liten dessutom) skillnad som är fullt möjlig att veta om vid körningens start inte kan på långa vägar jämföras med en (stooor) skillnad som plötsligt uppkommer mitt i en kurva.

Att man lite slappt lagt några färre poäng på barmarksresultaten är bara för att alla däcka ska komma i samma härad verkar det.
Så är det inte ute i verkligheten. Där kan skillnaden på is vara skillnaden mellan att du kör över nån eller stryker med själv.
Jag kan omöjligt acceptera ett sådant "test" som seriöst.

Nissens
D Dilato skrev:
Just dubbad Nokian (men även Bridgestone, Goodyear och Michelin) har ju usla vägegenskaper på vått (3 av 10) där dom bästa Nordiska dubbfria har 6 av 10).
Men du har inga problem med friktionsdäckens egenskaper på is? Oavsett om de är gamla eller nya… 🙄

Nordiska dubbfria har också 3 på vått för övrigt.. på bromsegenskaper i tabell 2.

RoTe
Ska ni inte ta upp andra säkerhetsaspekter gällande körning i halt väglag? Man kan ju inte köra en gammal bil som inte har dom absolut senaste säkerhetsfunktionerna osv. Varje år måste man lägga minst en miljon på en ny bil som har högsta betyg i krocksäkerhet osv.

• Haha
Dilato
  • Laddar…
Nissens
RoTe RoTe skrev:
Ska ni inte ta upp andra säkerhetsaspekter gällande körning i halt väglag? Man kan ju inte köra en gammal bil som inte har dom absolut senaste säkerhetsfunktionerna osv. Varje år måste man lägga minst en miljon på en ny bil som har högsta betyg i krocksäkerhet osv.
Jag byter till fabriksny bil vart tredje år. Det är helt ok, däck o annat hinner inte degraderas speciellt mycket. Alltid dubbade vinterdäck förstås. Hakkapelitta 10 sitter på bilen just nu. 😊

• Haha
Dilato
  • Laddar…
A
K karlmb skrev:
Jag har inte kollat på några tester
Du pratar ju konstant om tester?

Nissens Nissens skrev:
Jag byter till fabriksny bil vart tredje år. Det är helt ok, däck o annat hinner inte degraderas speciellt mycket. Alltid dubbade vinterdäck förstås. Hakkapelitta 10 sitter på bilen just nu. 😊
Det beror bara på att du inte betalar själv.

Om det var din privata plånbok som stod för värdeminskningen och däckkostnaden så skulle du ha en äldre bil och gamla däck precis som jag har, för när kostnaden blir privat så ändrar man åsikt.'

Oavsett vilket så vet jag att man kan hålla sig på vägen även med odubbat, det är inte däcken som bestämmer det är föraren.

Nissens
D Dilato skrev:
Det beror bara på att du inte betalar själv.
Jodå, det gör jag.
D Dilato skrev:
Om det var din privata plånbok som stod för värdeminskningen och däckkostnaden så skulle du ha en äldre bil och gamla däck precis som jag har, för när kostnaden blir privat så ändrar man åsikt.'
Det är det.
D Dilato skrev:
Oavsett vilket så vet jag att man kan hålla sig på vägen även med odubbat, det är inte däcken som bestämmer det är föraren.
Hur bestämmer föraren var isfläckarna skall vara menar du?
Fakta är att man förr eller senare blir överraskad av is på ett ställe man inte väntar sig det. Då kan dubbade vinterdäck vara helt avgörande för om man klarar livhanken.

Förutom de situationerna så kör jag till avsides ställen för jakt o annat där det tidvis faktiskt är sådana israllor att det krävs både fyrhjulsdrift och dubbade vinterdäck för att komma fram.

Mulvaden skrev:
Du pratar ju konstant om tester?
Nej, jag besvarar alla inlägg som refererar till dem.

Nissens Nissens skrev:
Inte så konstigt kanske, mer konstigt om de hade olika krav i olika delar av landet. Sen vet jag ju inte om Kiruna behöver någon halkbana. Hela Kiruna är väl en stor halkbana på vintern…

Så var det för mig också.
Kanske inte olika krav. Men ibland kan det faktiskt vara så att vissa moment inte kan utvärderas på den ort där man tar sitt körkort och därför behöver komplettera utbildningen med dessa.

När jag tog körkort så var jag tvungen att åka med körskolan till grannkommunen en heldag för att göra två delar: 1) Halkbanan 2) Stadskörning.

Man hade konstaterat att den stad/håla där jag skulle köra upp i hade för lite av de inslag som en stad normalt har. Typ cirkulationsplatser flerfiliga vägar och enkelriktade gator. Därför var vi först tvungna att gå ok på både halkbana och stadskörning innan vi fick boka uppkörning.
Uppkörningen i sig gick sedan ett varv på samma ensliga landsväg som jag övningskört hundratals gånger.

• Haha
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Nissens
Så, vad tror hjärntrusten i tråden?

Berodde masskrocken utanför Uppsala på bilar som halkade runt på friktionsdäck på is eller på bilar med dubbade vinterdäck som fick grepp på underlaget?

😂😂

Många bilar med dubbade vinterdäck som fick bilar med friktionsdäck på besök i akterskeppet… 🙄

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Så, vad tror hjärntrusten i tråden?

Berodde masskrocken utanför Uppsala på bilar som halkade runt på friktionsdäck på is eller på bilar med dubbade vinterdäck som fick grepp på underlaget?

😂😂

Många bilar med dubbade vinterdäck som fick bilar med friktionsdäck på besök i akterskeppet… 🙄
Jag tror inte det berodde på bilarna. Eller däcken. Eller vädret. Eller vägunderhållet.

• Gilla
ToRy och 3 till
  • Laddar…
Innebär det att du tror att olyckan hänt oberoende av dessa? Och blev förarna då plötsligt mycket sämre än de är en vanlig dag?

Jag tror att det var:

Många bilar med dubbade vinterdäck som framfördes av förare som inbillade sig att dubbdäck gör att man kan strunta i väglaget.

Ser det här ut som att man haft någon koll alls?
Totalskrot efter att man bromsar i tid..eller??

• Bilolycka på snötäckt väg, fronten av en bil är kraftigt demolerad. En person i orange reflexjacka står framför bilen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.