F
K karlmb skrev:
Jajjemän, och vi kommer att få såna system förr eller senare i detta land.
Men jag är säker på vad de kommer att användas till i 99% av fallen..
Så länge de används till att hålla efter de som inte "orkar" följa lagar och regler är det helt ok.

RoTe
"Du nekas bolån pga att du låg 351 sekunder i mittfil i onödan"

• Haha
  • Gilla
  • Älska
HenrikHuslöse och 7 till
  • Laddar…
Intressant dilemma, jag gillar inte automatisk övervakning a la Kina, känns helt fel.
Däremot skulle jag inte ha något bekymmer med fler poliser i trafiken.
🤔

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
F frasen_36 skrev:
Så länge de används till att hålla efter de som inte "orkar" följa lagar och regler är det helt ok.
Det där är ett mkt förenklat synsätt.

RoTe RoTe skrev:
Karma!

13th Marine 13th Marine skrev:
Intressant dilemma, jag gillar inte automatisk övervakning a la Kina, känns helt fel.
Däremot skulle jag inte ha något bekymmer med fler poliser i trafiken.
🤔
Jag kan tänka mig viss sådan, men då ska vi ha direktdemokratiska beslut på vad som ska övervakas, och vad straffen ska vara. Att tex som i Sverige rutinmässigt rycka lappen vid +30 km/h, oavsett förhållanden är inte OK öht.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Jag kan tänka mig viss sådan, men då ska vi ha direktdemokratiska beslut på vad som ska övervakas, och vad straffen ska vara. Att tex som i Sverige rutinmässigt rycka lappen vid +30 km/h, oavsett förhållanden är inte OK öht.
Jag håller med, det borde vara vid +1.

• Haha
karlmb
  • Laddar…
F
K karlmb skrev:
Det där är ett mkt förenklat synsätt.
Just för att det är "förenklat" vore det möjligt att införa.
Behöver kanske inte behöva innebära rättslig påföljd, utan debitering typ trängselskatt - men med en helt annan avgift.
Det skulle naturligtvis krävas nån form av lagändring, men det det är väl genomförbart.

F
RoTe RoTe skrev:
Vem har nämnt något om bankers rutiner?

Det handlar om ändamålsglidning. Övervakningen införs med motiveringen att den ska användas för brottsbekämpning, sen när det väl finns på plats är det enkelt att lobba för utökning.

Det börjar kanske med att siter som Lexbase börjar publicera överträdelserna, och sen är det enkelt för banken att använda Lexbase för att se om folk som ansöker om lån har begått brott. Det står ju banken helt fritt att välja vilka brott folk som de tillåter för låntagare.

Liknande har hänt med flera olika övervakningslagar som införts.

• Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
F
N Nerre skrev:
Det handlar om ändamålsglidning. Övervakningen införs med motiveringen att den ska användas för brottsbekämpning, sen när det väl finns på plats är det enkelt att lobba för utökning.

Det börjar kanske med att siter som Lexbase börjar publicera överträdelserna, och sen är det enkelt för banken att använda Lexbase för att se om folk som ansöker om lån har begått brott. Det står ju banken helt fritt att välja vilka brott folk som de tillåter för låntagare.

Liknande har hänt med flera olika övervakningslagar som införts.
Ge några konkreta exempel !

kashieda kashieda skrev:
Jag håller med, det borde vara vid +1.
Som man drar kortet?

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
F
N Nerre skrev:
FRA-lagen.När de infördes lovade politikerna att den naturligtvis inte skulle användas för att spana mot svenskar och att främmande makt såklart inte skulle få ta del av informationen.

[länk]
Vad har detta med Trafikverket och banklån att göra?
Med din analogi så ska vi införa anarki för att inte lagbrott ska kunna försvåra banklån...

Redigerat:
N Nerre skrev:
FRA-lagen.När de infördes lovade politikerna att den naturligtvis inte skulle användas för att spana mot svenskar och att främmande makt såklart inte skulle få ta del av informationen.

[länk]
Nå, vad hände med den propositionen då?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.