432 631 läst ·
6 382 svar
433k läst
6,4k svar
Folk som kör i mittenfilen även om de inte kör om
Hur får du motstånd mot övervakningssamhället att bli = anarki?F frasen_36 skrev:
Vägen till totalitär stat kantas av goda föresatser. Titta lite österut bara.
Konstig koppling mellan trafikövervakning (vilket det handlade om) och bankers bedömning av kunders kreditvärdighet....RoTe skrev:
Vad har Kina med vår trafikövervakning att göra?RoTe skrev:
Jag har absolut inget emot bättre trafikövervakning här, då jag inte har något att dölja.
Men det är klart att det finns vissa som inte tål detta av olika anledningar.
Det är faktiskt exakt så det funkar Kina. Går du mot röd gubbe så får du högre ränta, dina barn kommer inte in på universitetet osv.F frasen_36 skrev:
Med det sagt så tror jag inte vi i nuläget behöver vara jätteoroliga för lite fler trafikkameror. Det vore kalas med kameror som kunde hantera t ex rödljuskörningar, folk som inte blinkar vid filbyte, inte håller avståndet, kör mot heldraget och mittfilscampar.
Och det säger jag som fått böter för att jag körde i 73 km/tim i Sicklatunneln… Jag anser att det finns rätt många trafikförseelser som är värre än måttliga fortkörningar.
Vore ju kalas med kameror lite här och var på t ex E4:an mellan Stockholm och Södertälje.
I förlängningen är det lätt att hamna där.F frasen_36 skrev:
Öiberalare syn på övervakning och vad den skall användas till tenderar att bli mer strikt ju längre den pågår och reglerna kring vad den får användas till luckras upp.
Plötsligt kommer "fel" regering till makten, andra regler börjar gälla och vips!
Du får ingen tågbiljett för att du pratade med en regimkritiker för en månad sedan.
Det är precis det som pågår i Kina just nu.
Tråden handlar om biltrafik och det utspelar sig oftast på offentlig plats. Kräver kanske viss minimiintilligens för att förstå?G gaidin skrev: