432 611 läst ·
6 382 svar
433k läst
6,4k svar
Folk som kör i mittenfilen även om de inte kör om
Attitudeswe
Husägare
· Partille
· 2 365 inlägg
Attitudeswe
Husägare
- Partille
- 2 365 inlägg
Idag blev jag (nästan) prejad av en mittfilsåkare just på denna sträckan i Partille.K karlmb skrev:
Kom på vid Partille C och satte farthållaren på 85. Mittfilen låg faktiskt i 85-90 denna morgon. 4x fler bilar i mittfil än höger fil.
Efter att ha blivit omkörd av en bil per minut så saktar mittfilen in pga köbildning till 75. Jag fortsätter i 85 då min fil är fri iaf 400m.
Mittfilsåkaren som alltså haft 7km på sig att byta till rätt fil vill plötsligt ha höger fil när hen ligger bredvid mig (ok halva bilen överlappar så jag är medveten om att jag ligger i döda vinkeln, men vi har ju ändå legat statiskt i 4-5km så. Jag kom på motorvägen bredvid dom men sen vann dom 400m på att köra 5km/h snabbare än mig i 4km))
Föraren vinglar mot mig och fortsätter blinka. Då det går väldigt långsamt (i sidled) antar jag att dom observerat sitt misstag (2 i deras bil). Men icke efter 2-3 sekunder passeras linjen och jag får tuta varpå dom gasar ut i vänsterfil istället (suck).
Attitudeswe
Husägare
· Partille
· 2 365 inlägg
Attitudeswe
Husägare
- Partille
- 2 365 inlägg
Iom att det egentligen inte är tillåtet att köra om på höger sida när hastighetsbegränsningen är >70km/h så är ju folk i regel mindre beredda på att nån ska svisha förbi på höger sida och därmed också något sämre på att använda sin högra backspegel.S Sernando skrev:
Därför är det rimligt att vara mer havlspänd när man kör på det sättet
Testa att lägga er i röven på bilen som sniglar sig fram i mitten och blinka med helljus och se om något händer, rapportera här sedan. Min rapport är: en kalkon med släpvagn som körde ca. 15km/h under max hastighet reagerade inte alls!S Stuff skrev:Iom att det egentligen inte är tillåtet att köra om på höger sida när hastighetsbegränsningen är >70km/h så är ju folk i regel mindre beredda på att nån ska svisha förbi på höger sida och därmed också något sämre på att använda sin högra backspegel.
Därför är det rimligt att vara mer havlspänd när man kör på det sättet![]()
Ja det är lite det som är problematiken med mittfilskörare.Jonatan79 skrev:
De blockerar ju egentligen både mittfilen och (den tomma) filen till höger om sig.
Sen kan man ju i praktiken strunta i det. Kanske ersätta helljusen med en tågtuta så att de vaknar till ordentligt?
Jag tror faktiskt inte att de är mindre beredda att bli förbikörda på höger sida vid >70 km/h. En mittfilscampare är nog alltid en mittfilscampare och är då van att det swishar förbi bilar på båda sidor utan att deras begränsade förstånd reagerar.S Stuff skrev:Iom att det egentligen inte är tillåtet att köra om på höger sida när hastighetsbegränsningen är >70km/h så är ju folk i regel mindre beredda på att nån ska svisha förbi på höger sida och därmed också något sämre på att använda sin högra backspegel.
Därför är det rimligt att vara mer havlspänd när man kör på det sättet![]()
Det som såg ut som en trött campare blev till ett aggressivt vansinnesmonster när det krävdes..Attitudeswe skrev:
Idag blev jag (nästan) prejad av en mittfilsåkare just på denna sträckan i Partille.
Kom på vid Partille C och satte farthållaren på 85. Mittfilen låg faktiskt i 85-90 denna morgon. 4x fler bilar i mittfil än höger fil.
Efter att ha blivit omkörd av en bil per minut så saktar mittfilen in pga köbildning till 75. Jag fortsätter i 85 då min fil är fri iaf 400m.
Mittfilsåkaren som alltså haft 7km på sig att byta till rätt fil vill plötsligt ha höger fil när hen ligger bredvid mig (ok halva bilen överlappar så jag är medveten om att jag ligger i döda vinkeln, men vi har ju ändå legat statiskt i 4-5km så. Jag kom på motorvägen bredvid dom men sen vann dom 400m på att köra 5km/h snabbare än mig i 4km))
Föraren vinglar mot mig och fortsätter blinka. Då det går väldigt långsamt (i sidled) antar jag att dom observerat sitt misstag (2 i deras bil). Men icke efter 2-3 sekunder passeras linjen och jag får tuta varpå dom gasar ut i vänsterfil istället (suck).
Nej då kommer "ingen kan tvinga mig att flytta mig!"S Stuff skrev:
Det är inte klokt hur enfaldiga och egoistiska så många är. De spärrar 60% av vägen och saboterar därmed vägens kapacitet. Säkert många av dem som gnäller över framkomligheten också...Tobbe.A skrev:
Bilden visar en 80-väg. Det låg inte en bil i höger körfält på ett antal hundra meter, varken bakom eller framför. Vi kände oss ensamma 😢
Det syns inte riktigt på bilden men mittkörfältet är fullt med bilar. De håller samma hastighet som oss, 82 km/h. Flera av bilarna bytte till höger körfält efter några kilometer när mitten-och vänsterfilen gick mot en bro 💪😊
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 277 inlägg
Hade idag en mittfilskampare som höll på att klippa vänster framskärm på min bil. Låg i högerfil på Essingeleden (70 där, så inte olagligt filval i sig av den andre. Strax innan vägen delar sig i E4 resp. E20 börjar förstås fanskapet snett framför långsamt glida in i min fil. Då kammade han sig och höll sin fil.
Men sen saktade fanskapet in, och bytte fil till min bakom mig, återigen utan att blinka. Uppenbarligen hade han ingen koll på trafiken bakom sig, men att ens i stunden hitta blinkersspaken ens gång två, nej det var för svårt.
Att man inte kan lita på att dessa mittfilskampare märker av eller tar hänsyn till annan trafik, det är nog det som stör mig medt med dem.
Men sen saktade fanskapet in, och bytte fil till min bakom mig, återigen utan att blinka. Uppenbarligen hade han ingen koll på trafiken bakom sig, men att ens i stunden hitta blinkersspaken ens gång två, nej det var för svårt.
Att man inte kan lita på att dessa mittfilskampare märker av eller tar hänsyn till annan trafik, det är nog det som stör mig medt med dem.
Jajjemän, och vi kommer att få såna system förr eller senare i detta land.F frasen_36 skrev:
Men jag är säker på vad de kommer att användas till i 99% av fallen..