J
N Nerre skrev:
Ja, men om jag inte minns fel handlar det om att med dubbdäck blir det för högt buller i Sollentuna (det är rätt mycket bostäder som ligger nära motorvägen där och jag antar att det är billigare att sänka hastigheten än att förbättra de bullerdämpande åtgärderna).
Det kan det absolut vara, kommunen och Trafikverket skyller på varandra och motorvägen har tydligen smygbreddats utanför budget där med resultat att bullernivåerna ökar men inga medel att förbättra bullervallar finns... I rusningstrafik är det ändå kö så personligen tycker jag man kan ha lägre hastighet här jämt.

• Gilla
  • Arg
Sernando och 1 till
  • Laddar…
S
Nyfniken Nyfniken skrev:
För all del, men då kan det väl vara 80 för jämnan? De där 20 sekunderna man sparar sommartid kan man ju lika gärna vara utan.
Ja det kan ju lika gärna vara 30 överallt i hela Sverige, så kan alla köra på slicks året om och inget buller behöver bekämpas... 🤦🏼

• Haha
  • Älska
  • Gilla
TRJBerg och 3 till
  • Laddar…
S Sernando skrev:
Ja det kan ju lika gärna vara 30 överallt i hela Sverige, så kan alla köra på slicks året om och inget buller behöver bekämpas... 🤦🏼
Så gör vi!

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Och ingen kommer reta sig på A-traktorerna heller!

Win-Win!

• Haha
  • Älska
pacman42 och 3 till
  • Laddar…
S Sernando skrev:
Jag vet inte om du är bekant med sträckan? Det handlar alltså om 8 st 80-/100-skyltar som vägverket åker ut och flyttar någon kilometer.

Det har ingen större betydelse, för trafiken på platsen går i 30 till 130 km/h, beroende på trafik och helt orelaterat vad det står på skyltarna.

• Gilla
  • Haha
Sernando och 3 till
  • Laddar…
De flyttar inga skyltar, de sitter där och 80-skyltarna täcks över på sommaren.

• Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Idag höll jag koll på en körskolebil från Södertälje.
Den ledde en lång kö av bilar i mittfilen hela vägen till Slagsta där jag svängde av.
Jag följde en lastbil i 80-85 och hade körskolebilen inom synhåll hela tiden.
Bilen hade en extra skylt "Körprov"
Undra om eleven fick nått körkort ??

• Wow
  • Haha
  • Gilla
Dilato och 7 till
  • Laddar…
Mikael_L
Nyfniken Nyfniken skrev:
Det har ingen större betydelse, för trafiken på platsen går i 30 till 130 km/h, beroende på trafik och helt orelaterat vad det står på skyltarna.
Otroligt bra erfarenheter du har.
Jag har nog köat i 10 km/h också där.

Eller vänta nu, vi snackar norr om Häggvik ...?
Ja då har jag nog inte drabbats av så långsam kö, men jag håller med om att någon gång kan det börja gå neråt 30-40km/h

Men förbi Frösunda-avfarten har jag krupit fram i 10.

Redigerat:
Isakare Isakare skrev:
Idag höll jag koll på en körskolebil från Södertälje.
Den ledde en lång kö av bilar i mittfilen hela vägen till Slagsta där jag svängde av.
Jag följde en lastbil i 80-85 och hade körskolebilen inom synhåll hela tiden.
Bilen hade en extra skylt "Körprov"
Undra om eleven fick nått körkort ??
Säkerligen. Hen körde ju inte för fort.

• Gilla
  • Ledsen
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Tobbe.A
Bilden visar en 80-väg. Det låg inte en bil i höger körfält på ett antal hundra meter, varken bakom eller framför. Vi kände oss ensamma 😢

Det syns inte riktigt på bilden men mittkörfältet är fullt med bilar. De håller samma hastighet som oss, 82 km/h. Flera av bilarna bytte till höger körfält efter några kilometer när mitten-och vänsterfilen gick mot en bro 💪😊

• Vy från bil på en 80-väg med tomt höger körfält, mittkörfält med trafik och en blå buss framför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Wow
  • Ledsen
karlmb och 3 till
  • Laddar…
Tobbe.A Tobbe.A skrev:
Bilden visar en 80-väg. Det låg inte en bil i höger körfält på ett antal hundra meter, varken bakom eller framför. Vi kände oss ensamma 😢

Det syns inte riktigt på bilden men mittkörfältet är fullt med bilar. De håller samma hastighet som oss, 82 km/h. Flera av bilarna bytte till höger körfält efter några kilometer när mitten-och vänsterfilen gick mot en bro 💪😊
Ja, det där är ett typställe, (Partille). Vi pratar många km 3-filigt här utan några av eller påfarter. Dessutom är det egentligen en 130 motorväg.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
E20 Partille förbi Sävenäs mot Göteborg?
Där har ju påfarten från Partille centrum blivit högerfilen, innan motet var det tvåfiligt. Sådana ställen, där påfarter blir högerfil, är i min mening en av anledningarna till att folk trycker i mittfil. De ligger i högerfilen innan en påfart och sen ligger de kvar i samma fil som nu blivit mittfil, och tanken att kunna byta till den nya högerfilen dyker inte upp i deras trötta hjärnor. Det märkliga är att när en högerfil blir avfart då lär de sig minsann att byta till mittfil kilometervis i förväg om de ska rakt fram.
Som vid bron som nämns, antar att du menar Röde orm? Där delar sig filerna i tre huvudriktningar. Längst till vänster går mot E45 och Göteborgs norra centrum. Folk lägger sig i vänsterfil flera kilometer innan 70-skylten för att de ska dit. Skiter fullständigt i att de puttrar i 70 medans kön bakom blir längre och längre, och folk kör om i mittfil.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Tobbe.A
T ToRy skrev:
E20 Partille förbi Sävenäs mot Göteborg?
Där har ju påfarten från Partille centrum blivit högerfilen, innan motet var det tvåfiligt. Sådana ställen, där påfarter blir högerfil, är i min mening en av anledningarna till att folk trycker i mittfil. De ligger i högerfilen innan en påfart och sen ligger de kvar i samma fil som nu blivit mittfil, och tanken att kunna byta till den nya högerfilen dyker inte upp i deras trötta hjärnor. Det märkliga är att när en högerfil blir avfart då lär de sig minsann att byta till mittfil kilometervis i förväg om de ska rakt fram.
Som vid bron som nämns, antar att du menar Röde orm? Där delar sig filerna i tre huvudriktningar. Längst till vänster går mot E45 och Göteborgs norra centrum. Folk lägger sig i vänsterfil flera kilometer innan 70-skylten för att de ska dit. Skiter fullständigt i att de puttrar i 70 medans kön bakom blir längre och längre, och folk kör om i mittfil.
Stämmer bra!

Jag kom från Lerum, en bilist kör på från Partille och ligger i det som blir den ny högerfil (och det är tomt framför honom som på bilden), han börjar blinka för att lägga sig i mittfilen. Jag vägrade släppa in honom och eftersom jag hade högre hastighet så körde jag om och la mig sedan till höger. Jag ser i backspegeln att han byter till mittfilen och stoppar den trafik som jag hade bakom mig. Han körde nog närmare 70 km/h än 80.

Hela E20 den sträckan är hopplös, åt båda håll. Det är ännu värre när man kör mot Lerum och det blir 100 km/h vid backen mot Jerikotunneln, när påfarten från Jonsered blir högerfilen. Folk mösar kvar i mittfilen i 80-90 och det är lastbilar/bussar i högerfilen. Många byter ju först efter Jerikotunneln när vänsterfilen upphör.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Tobbe.A
K karlmb skrev:
Ja, det där är ett typställe, (Partille). Vi pratar många km 3-filigt här utan några av eller påfarter. Dessutom är det egentligen en 130 motorväg.
Vissa kör ju också i 130 där…

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Tobbe.A Tobbe.A skrev:
Ja, sådär ser det ofta ut för mig som ligger i högerfil.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.