TRJBerg
OT, men häromdan (vardag em) på väg 70 norrut från Enköping mot Sala var ett par bönder ute och lyckades irritera många. Vägen är en relativt nyrenoverad väg av typen med mitträcke där långa sträckor är enfilig. Hastighetsgränsen är 100 och det är ofta mycket trafik.
Traktorerna, de färdades separat långt mellan varandra, höll då typ 30 eller långsammare (den ena hade släp som verkade väldigt tungt). Det blev låånga köer.

B Bästerortarn skrev:
Jag tänker hyffsat likadant när det gäller gångtrafikanter och cyklister, delvis kanske för att jag har knappt tre år gammalt körkort och är lite försiktig. Och att det är himla trevligt att få en vink och ett leende ibland. Men i andra trafiksituationer har jag kommit på mig själv att jag är onödigt lättretlig.

Hamnade i en situation i våras som känns aktuell m.t.p. dom senaste inläggen. På väg in i en rondell med tre avfarter där jag ska svänga direkt höger. Precis innan rondellen går en sån cykelpassage/överfart (fan vet vilken typ) och cykelbanan som kommer från vänster är lång rak och lutar nedåt vilket innebär att cyklisterna kommer med en jävla fart. Det är dessutom halvdålig sikt åt vänster där kamikazecyklisterna kommer. Dessutom är det ett övergångsställe till höger och väldigt mycket gångtrafikanter. Vid den nedre entren till Kista Galleria för er som är bekanta med området. P.g.a. omständigheterna tycker jag att bilister och gångtrafikanter är ovanligt (för Sthlm) försiktiga. Vissa cyklister däremot .......

Jag ligger bakom två bilar som ska samma väg som mig och jag har ett par bilar bakom mig också. Precis när jag korsar cykeltjofräsen tar det tvärstopp framför mig. Första bilen har fått stopp och där står tvärs över och har små möjligheter att flytta på mig. Efter att ha stått där 20 sekunder så kommer en MEMIL i hög fart från vänster, tvärnitar och får stopp på cykeln ett par decimeter innan han bränner in i min passagerardörr. Till saken är att där jag står så syns jag för cyklister från ca. 300 meter bort så vilken värd den jönsen för tillfället var i vete fan. Jag slår ut med armarna som i en ursäktande gest och försöker förmedla att "sorry kompis, kan inte göra så mycket." när jönsen dunkar näven i taket på min bil ett par gånger och gapar något.

Ridå! Jag har en historia av att ha lite svårt att behärska mig men den gången lyckades jag hålla mig till ett verbalt motangrepp av sådant slag att det nog blev lite vått i jönsens kissbyxor. Mitt budskap löd ungefär "Tror du jag står här med flit eller för att jag tycker det är kul. Vad är din ursäkt för att vara ett r*vhål?"

Men men, eftersom jag vet att många cyklister av denna typ är rövhål så tar jag det alltid lugnt när det är cykelbanor, överfarter, passager eller vad det nu må heta. Och för sakens skull får jag väl erkänna att jag själv är ett fd. cyklande rövhål bl.a i form av en brevbärare på Kungsholmen.
Du gjorde fel. Man ska ha bättre framförhållning än att bli stående på och hindra gång- och cykelbanor inför en korsning (eller andra ställen för den delen).

Cyklisten gjorde förstås också fel, men din ursäkt att du inte kunde påverka var du blev stående håller inte, även om det är ett fel även många mer erfarna bilförare också gör.

• Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Maria T
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Du gjorde fel. Man ska ha bättre framförhållning än att bli stående på och hindra gång- och cykelbanor inför en korsning (eller andra ställen för den delen).

Cyklisten gjorde förstås också fel, men din ursäkt att du inte kunde påverka var du blev stående håller inte, även om det är ett fel även många mer erfarna bilförare också gör.
Min tolkning av @Bästerortarn :s beskrivning är att han hamnade där för att bilen/bilarna framför fått tvärnit... stämmer det är det inte så himla mycket han kunde göra åt situationen.

• Gilla
Eriond och 2 till
  • Laddar…
Tja, jag bedömer det som att han inte hade koll på om han skulle komma vidare innan han körde ut på överfarten. Eftersom att man även har väjningsplikt mot trafiken i rondellen lär det funnits skäl att tänka mer än fem meter framåt.

• Gilla
civilingenjören och 5 till
  • Laddar…
Maria T Maria T skrev:
stämmer det är det inte så himla mycket han kunde göra åt situationen.
Han skulle naturligtvis ha hållit så pass avstånd att framförvarande bils tvärnit inte tvingade honom att stanna på olämpligt ställe! "inte så himla mycket han kunde göra...". GAAAAHHH!!! 😡😉

Men visst, vi hamnar alla i dessa lägen då och då, men det betyder inte att det inte är vårt eget och ingen annans fel. 😉

• Gilla
civilingenjören och 5 till
  • Laddar…
Maria T Maria T skrev:
Jag hävdar sällan min rätt även om lagen är på min sida, är rädd om min bil och min egen hälsa. Antar oftast att cyklister inte har någon koll på trafikreglerna, tyvärr.
Bil med röd "blodig" lackering, text skämtar om respekt från gående/cyklister i trafiken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Haha
  • Gilla
  • Älska
  • Ledsen
Eriond och 5 till
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Alla tre kan göra något för att avväpna situationen, men den enda som är skyldig till att göra den farlig från början är den som kör för fort.
Alla tre är skyldiga att göra precis allt vad de kan för att "avväpna situationen"! Självklart ska den som kör på i lagstadgad hastighet och blir omkörd vara medveten om situationen och vad de två andra bilarna pysslar med, och minska sin hastighet om det behövs för att minska riskerna för en olycka.

Det spelar ingen roll om de två omkörande "fartdårarna" begår hur många trafikbrott som helst. Den som blir omkörd är likväl skyldig att göra allt han kan för att minska riskerna för olycka och öka säkerheten i trafiken.

• Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Nja, är du verkligen skyldig att göra precis allt man kan? Är en trafikant skyldig att köra för fort för att undvika att bli påkörd? Det vill jag nog ha en källa på.

Men det oavsett ändrar inte på det jag sa. Den som gör att situationen blir farlig från början är den som kör för fort. Håller du inte med?

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
TRJBerg
Alfredo Alfredo skrev:
Han skulle naturligtvis ha hållit så pass avstånd att framförvarande bils tvärnit inte tvingade honom att stanna på olämpligt ställe! "inte så himla mycket han kunde göra...". GAAAAHHH!!! 😡😉

Men visst, vi hamnar alla i dessa lägen då och då, men det betyder inte att det inte är vårt eget och ingen annans fel. 😉
Vad gäller cykelöverfarter finns det en svårlöslig (legal) situation:
1. Du ska köra in på en väg i en korsning.
2. Du är skyldig att ha god uppsikt innan du kör in på vägen.
3. För att uppfylla 2 behöver du vara såpass nära körsningen att du måste stå (åtminståne delvis) på cykelöverfarten.

• Gilla
  • Ledsen
Nerre och 2 till
  • Laddar…
TRJBerg TRJBerg skrev:
3. För att uppfylla 2 behöver du vara såpass nära körsningen att du måste stå (åtminståne delvis) på cykelöverfarten.
Det stod två (2) bilar mellan cykelöverfarten och rondellen. Ditt resonemang är alltså fel i det här fallet. Plats finns.

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Nja, är du verkligen skyldig att göra precis allt man kan?
Allt man kan inom rimliga gränser naturligtvis. Se trafikförordningen:

Svensk text om trafikregler, omsorg i trafiken, hänvisar till alla trafikanter.

tveksamt tveksamt skrev:
Men det oavsett ändrar inte på det jag sa. Den som gör att situationen blir farlig från början är den som kör för fort. Håller du inte med?
Jo jag håller med, men jag tycker även att den som sakta segar sig om och därmed skapar irritation för andra bidrar till ett försämrat samspel i trafiken och därmed ökad risker. Även om denne inte gör något formellt fel så är vi alla skyldiga att underlätta för varandra. Det gör man inte om man nyttjar en hel omkörningssträcka för att sakta sega sig förbi i en utdragen omkörning.

• Gilla
Unikt namn och 3 till
  • Laddar…
TRJBerg TRJBerg skrev:
Ja en dålig verklighet gör naturligtvis att en teoretisk perfektion inte alltid är möjlig...

• Gilla
Bästerortarn och 3 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Allt man kan inom rimliga gränser naturligtvis. Se trafikförordningen:

[bild]

Jo jag håller med, men jag tycker även att den som sakta segar sig om och därmed skapar irritation för andra bidrar till ett försämrat samspel i trafiken och därmed ökad risker. Även om denne inte gör något formellt fel så är vi alla skyldiga att underlätta för varandra. Det gör man inte om man nyttjar en hel omkörningssträcka för att sakta sega sig förbi i en utdragen omkörning.
Det finns inget där jag kan tolka som att man är skyldig att bryta mot lagen. Som jämförelse kan man ju säga att man vid omkörning inte har någon skyldighet att gå ut på vägrenen exempelvis. Eller att man vid en blåljusutryckning kan bli rapporterad om man underlättar för blåljuspersonalen genom att öka hastigheten eller kör ut i en korsning mot rött ljus.

Bra, då är vi överens om den saken i alla fall. =)
Hur kan man anses sega sig om i det fall man håller maximal tillåten hastighet?
Vad ger någon rätt att bli upprörd på mig för att jag kör så fort jag bara tillåts göra och därigenom tycka sig ha rätten att tvinga mig att köra ännu fortare och riskera böter?
Jag hävdar att ingen i trafiken någonsin är skyldig att underlätta för andra genom att begå lagbrott.
Man kan diskutera nödvändigheten i att köra om någon som ligger i 95 på 100-sträcka om man själv ligger i 100, men den som så vill har inte mindre tillåtelse att göra om körningen än den som ligger i 130.
Tar det verkligen emot så mycket att säga att det är den som kör för fort som gör fel och gör situationen farlig?

TRJBerg
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det stod två (2) bilar mellan cykelöverfarten och rondellen. Ditt resonemang är alltså fel i det här fallet. Plats finns.
Du är helt fel ute:
1. Jag jämförde eller hänvisade inte till "det här fallet". Det var ett delvis OT-inlägg. Delvis pga det inte matchade situationen men ändå var relevant.
2. Du borde kunna se att min kommentar uppenbart inte matchade nämnda situation. Det är mycket tydligt.

TRJBerg TRJBerg skrev:
En cykelöverfart är 4 (?) meter lång. Det är mycket enkelt, kör inte upp på den om din bil inte får plats på andra sidan.

Precis som att du i en kö inte blockerar korsningen bara för att du har grönt. Får inte bilen plats på andra sidan så är det jättedumt att köra in i korsningen.

• Gilla
civilingenjören och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.