Är det enfiligt så är det bara vackert vänta tills det blir en lucka att köra om. Helt annan grej än folk med TVEKSAM intelligens som ligger och såsar i vänsterfilen vid tvåfiligt

Fairlane
Själv går jag ut på vägrenen ordentligt om det går, alltid, när jag märker att någon vill köra om. Det underlättar för alla och jag ser inget problem med det.

Jag gör för övrigt samma sak om de ligger för nära utan avsikt att köra om, då brukar de passera ändå även om det inte var deras avsikt från början.

Kör dock väldigt sällan på sådana vägar nuförtiden. De har blivit 2+1 vägar där jag kört.

• Gilla
claym och 5 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Är det enfiligt så är det bara vackert vänta tills det blir en lucka att köra om. Helt annan grej än folk med TVEKSAM intelligens som ligger och såsar i vänsterfilen vid tvåfiligt
En omkörning i vänsterfil (på flerfilig väg) är en omkörning oberoende av vilken hastighet den som kör om kör i.

Den som kommer ifatt en som gör en omkörning får vackert vänta tills det första har gjort färdigt sin omkörning.

• Gilla
Nerre och 1 till
  • Laddar…
De ytterst få gånger jag befinner mig på en väg där jag kan gå ut på en vägren och släppa fram fordon gör jag det. Jag tycker det känns bra att underlätta för någon annan, dessutom extra kul om jag får ett blink med varningsljusen (alternativt blink vänster blink höger) som givetvis genererar ett dubbelblink med helljusen för att signalera "varsågod". En lite sådär töntig grej som ändå bidrar till en gemenskap i trafiken :D

• Gilla
[SKPG]Zamora och 4 till
  • Laddar…
Kom ihåg att siffrorna på de runda gulröda skyltarna är längsta tillåtna avstånd till framförvarande bil i centimeter.

• Haha
djac och 1 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
En omkörning i vänsterfil (på flerfilig väg) är en omkörning oberoende av vilken hastighet den som kör om kör i.

Den som kommer ifatt en som gör en omkörning får vackert vänta tills det första har gjort färdigt sin omkörning.
Är det bra förutsättningar så brukar jag köra om den bilen som kör om för att slippa en onödig omkörning längre fram

J
S sunqan skrev:
Problemet med att köra i vägrenen, är att man har väjningplikt mot allt på körbanan med allt vad det innebär.
Påbörjar du en omkörning, då kommer jag att underlätta omkörningen - sänka min hastighet och om behovet uppstår och möjligheten finns, även förflytta mig i sidled.
Om du inte klarar av att göra en säker omkörning under de premisserna, då är det illa. Jag har gjort vad jag kan.
Att "tvinga" ut nån i vägrenen och sen såsa om så denne person aningen måste köra långammare för han inte kan överblicka vägrenen (och är väjningspliktig mot allt på den) eller att lägga sig och blinka och sniffa en bil som håller på med en omkörning på en tvåfilig väg är ett oskick. Om bilen avslutat sin omkörning, det finns en stor lucka till höger, dennes hastighet är ungefär som högerfilens eller iallafall inte så hög att denne bil måste bromsa kraftigt för att komma in i luckan och sen inte blir utsläppt igen pga trafiken är tät även i vänsterfilen... Då är det OK att blinka till. Men annars är det ett fult beteende. Är det "fullt" i vänsterfilen och man håller samma hastighet som den framför är det ett jävla oskick av den bakom att nosa röv och blinka.

P Pin skrev:
Jag kör väldigt sällan med den adaptiva farthållaren. Den är för primitiv. Den passar bra för den som kör långsammare än snittet och hållet sig i högerfilen.

Om jag kör på motorväg 120 och ställer in farthållaren på det upplever jag det så här:
1. Inställt på långt avstånd så bromsar bilen mjukt men alltför tidigt. Byter jag fil strax innan för att köra om kan bilen jag skulle köra om också byta fil framför mig, eller så kommer det ikapp bilar bakifrån som jag hindrar. Farthållarna borde även ha radar bakåt som varnar föraren från att någon kommit ikapp. Altruistiska farthållare.
2. Jag ställer in ett kortare avstånd. Då blir det en rejält kraftig inbromsning när jag kommer ikapp lastbilar och släpvagnar som kör 80 i högerfilen. Sedan när jag kör om blir det en kraftig acceleration när det är fritt framför. Ryckig körning.

Jag föredrar att köra själv. Skulle jag mot förmodan tappa uppmärksamheten och komma alldeles för nära går autobromsen in. Men jag tappar mer uppmärksamhet när alla hjälpsystem är på och jag knappt behöver köra själv.

Kanske är andra (nyare) bilar bättre på detta?
Jag har haft 3-4 golfar med adaptiv farthållning, avslutad med en passat med nåt som kallades "travel assist". Den sista fungerade faktiskt både filhålling och farthållare helt tillfredställande, men som sagts, bäst av allt i köer när faktiskt man kunde upplåta det mesta till bilen, sen chilla och tänka att man inte kan påverka situationen genom att "kryssa" mellan filer för att vinna några sekunder. Klart avstressande.

Jag har också funnit att man antingen ska köra lite fortare än resten av trafiken för att inte fastna bakom en långsam bil när ett "tåg" av bilar med Malmgrens-avstånd till varandra blockar hela vänsterfilen. Kör man med farthållare måste man ut till vänster låååååångt innan man hinner upp bilen framför. Om folk höll vettigt avstånd skulle man kunna accelerera och tajma in i en lucka i vänsterfil för att sen gå tillbaka till högerfil. Men många i vänsterfil vill då "blocka" de i högerfil från att komma ut. Och då åker egoismen fram hos andra, att inte gå in i höger igen för att då kommer man inte ut.

Nu har jag tyvärr inte längre nån bil med adaptiv farthållare. Men eftersom sträckan jag kör till vardags (essingeleden och E4 kring) inte lämpar sig för farthållaren så lider jag inte så mycket annat än när det är fetköer. Då var det rätt bekvämt med den...

• Gilla
Pin
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Den som vill köra om får inte genom signalering eller genom sitt körsätt tvinga ut framförvarande bilister på vägrenen. Man har nämligen ingen skyldighet att köra ut på vägrenen.
Det var intressant, det har jag aldrig sett tidigare. Var står det i lagen?

Demmpa Demmpa skrev:
Att inte gå ut på vägrenen när man håller gällande hastighet (eller strax under) är inget som strider mot "att underlätta för någon att göra en omkörning".

Att tex som husvagnsförare undvika att gå ut på vägrenen är inget som gör att man bryter mot "att underlätta för någon att göra en omkörning".

Är det tex backig och krokig väg så kan det vara till nackdel för tex husvagnsförare att gå ut på vägrenen.
För risken är att det kan finnas stillastående fordon eller annat på vägrenen.
Och att då försöka att komma in på körbanan igen kan vara bökigt/omöjligt (Edit: se tidigare inlägg med filmklipp).
Fast nu skrev jag inte att du måste gå ut på vägrenen om det är skymd sikt eller något slags hinder där. Så släpp den halmgubben.

Fairlane Fairlane skrev:
Själv går jag ut på vägrenen ordentligt om det går, alltid, när jag märker att någon vill köra om. Det underlättar för alla och jag ser inget problem med det.

Jag gör för övrigt samma sak om de ligger för nära utan avsikt att köra om, då brukar de passera ändå även om det inte var deras avsikt från början.

Kör dock väldigt sällan på sådana vägar nuförtiden. De har blivit 2+1 vägar där jag kört.
Ja, vad är egentligen problemet med det tankesättet?
Det är väl meningen att vi ska hjälpa varandra till förmån för "ingen ska tvinga mig!" ?

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Fast nu skrev jag inte att du måste gå ut på vägrenen om det är skymd sikt eller något slags hinder där. Så släpp den halmgubben.
Har jag skrivit att man inte ska gå ut på vägrenen för att underlätta?
Nej.

Bakomvarande fordon kan aldrig "tvinga" någon att gå ut på vägrenen.

Återigen, kör man i laglig hastighet (eller strax under) så har man ingen skyldighet att gå ut på vägrenen för att underlätta för någon att göra en omkörning.
Att inte gå ut på vägrenen (när man kör i laglig hastighet) är lagligt.

De flesta LGF-fordon/fordonståg ska köra på vägrenen.
Traktor a (max 40 km/h i konstruerad hastighet) ska köra på vägrenen där sådan finns.
Traktor b (max 50 km/h i konstruerad hastighet) ska köras på körbanan.

Det med husvagnen var bara ett exempel på när det kan vara dåligt att gå ut på vägrenen.

• Gilla
Nerre och 1 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Nej.

Återigen, kör man i laglig hastighet (eller strax under) så har man ingen skyldighet att gå ut på vägrenen för att underlätta för någon att göra en omkörning.

Traktor a (max 40 km/h i konstruerad hastighet) ska köra på vägrenen där sådan finns.

Det med husvagnen var bara ett exempel på när det kan vara dåligt att gå ut på vägrenen.
Mkt varmluft för lite ull.
Se mitt svar #3804.

Demmpa Demmpa skrev:
Nej.

2+1 väg saknar ju vägrenen som e22 så dom blockar ju hela filen

M maria01 skrev:
2+1 väg saknar ju vägrenen som e22 så dom blockar ju hela filen
Nu gällde det inlägget om man är tvungen att gå ut på vägrenen för att underlätta omkörning.

Typ alla 2+1-vägar har vägren om än väldigt smal samt heldragen linje mellan körbanan & vägrenen.

F
K karlmb skrev:
Den mötande bilen? Nej jag vill att du som ligger framför mig ska flytta dig ut på vägrenen.
Hur menar du att jag ska berätta det för dig när jag ligger på lagom avstånd i samma fart som du?
Du får inte begära (som du skriver "önska") genom helljussignal att den framför dig ska bereda plats gör dig genom att köra ut på väggrenen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.