411 046 läst ·
5 966 svar
411k läst
6,0k svar
Folk som kör i mittenfilen även om de inte kör om
Jag håller absolut med att man ska ha marginaler i trafiken och inte hitta på egna regler. Det gäller både de som "rättar" andra och de som medvetet ligger och såsar i mittfilen och förstör trafikrytmen.P pjkw skrev:För det första, om du är en av dom som gör så för att visa att någon har fel, så borde du genast sluta med det, hur mittfilen ska användas kan diskuteras och i slutändan påverkar det nog mest framkomligheten, men att göra en poäng genom att utsätta dig själv och dina medtrafikanter för potentiell livsfara låter extremt idiotiskt.
För det andra sker detta oftast på tvåfilig väg är min erfarenhet. Och då är det alltså jag som ligger i höger fil och någon tycker att vänstra filen är så helig att de prompt ska in i den högra så fort som möjligt istället för att stanna i den vänstra filen tills man har ett rimligt avstånd.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 926 inlägg
Ja, det är en lustig väg det där (ska dock medge att jag inte kör den så ofta söder om Sköndal).Fairlane skrev:
Hur som haver, det känns som om det är samma trafikrytm vare sig det är skyltat 70 (Enskede), 90 (Farsta) eller 110 (Skogås? och söderut). I alla fall södergående. Vet inte om det är för att det är lite backigt som folk inte kommer upp i fart eller om man är ovan vid 110 så nära stan, men det senare känns osannolikt då de flesta som kör där säkert gör det ofta.
Men högerfältet skyr folk förstås även där. Även de som ska av typ i Länna är väl oroliga att högerfilen försvinner bara en mil efter deras avfart.
C
civilingenjören
Medlem
· Sverige
· 674 inlägg
civilingenjören
Medlem
- Sverige
- 674 inlägg
Nu är jag efterklok, men det "fick" du nog inte. Man får inte tvärnita och stanna för att man inte kan byta körfält där man vill och det kommer någon efter en. Då är det meningen att man fortsätter i sitt körfält. Även om det blir ett varv extra.Fairlane skrev:
Vad gäller cirkulationsplatser och vägskyltar/vägmarkering så blev jag för många år sedan inblandad i en olycka i en cirkulationsplats. Jag låg i vänsterfil och skulle "rakt fram", helt ok enligt skyltning och vägmarkering. Snett framför mig låg en bil som kör in på samma plats som jag i högerfil, tydligen med intentionen att köra 3/4 varv, vilket inte var ok enligt skyltning och vägmarkering. Jag fick tvärnita och hann stanna, men blev tyvärr påkörd bakifrån.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 947 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 947 inlägg
Ja, så hade man också kunnat göra, men när någon oväntat svänger in framför en så är det nog rätt naturligt att bromsa. Det är inte frågan om att man har 1 sekund eller 2 på sig att tänka igenom vad man ska göra.C civilingenjören skrev:
Ja, jag skulle byta fil i och med att jag ska ut ur cirkulationssplatsen från vänsterfil (till en tvåfilig väg), men min körning är åtminstone korrekt enligt skyltning och vägmarkering, till skillnad från den som körde in framför mig.
Det kan knappast ses som oväntat att någon ligger kvar i sin fil. Du måste alltid ha koll på att det är fritt i filen du byter till eller passerar.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 947 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 947 inlägg
Ja, så är det, men man bör också vara medveten om att man kommer halvera genomströmningen i många cirkulationsplatser som man inte kan använda vänsterfilen på det sätt som det är tänkt (skyltning och vägmarkering). Om någon då bryter mot skyltning och vägmarkering så känner jag att ett visst ansvar ligger på den personen också och att det inte är helt fel att bromsa kraftigt för den som bli hindrad (i detta fall föraren av bilen i vänsterfil).
C
civilingenjören
Medlem
· Sverige
· 674 inlägg
civilingenjören
Medlem
- Sverige
- 674 inlägg
Att bromsa kraftigt när det kommer ett fordon efter är en högriskmanöver (vilket visade sig). Att fortsätta i sitt körfält hade varit riskfritt. Att någon annan bryter mot skyltning och vägmarkering gör det inte rätt att välja en högriskmanöver framför det riskfria alternativet. Att någon gör ett fel betyder inte att alla andra gör rätt.
När planen är att köra ut ur cirkulationsplatsen från vänster körfält ska man vara beredd på att det inte garanterat går och följaktligen ha en reservplan (anser att det ingår i begreppet defensiv körning). Och den bör vara att fortsätta i sitt körfält och åka ett varv extra. Jag hoppas ni alla som läser detta också kan lära er av denna händelse och tar till er detta tänkesätt och att det blir automatiskt för er. Det ökar säkerheten och att inte krocka ökar även genomströmningen.
När planen är att köra ut ur cirkulationsplatsen från vänster körfält ska man vara beredd på att det inte garanterat går och följaktligen ha en reservplan (anser att det ingår i begreppet defensiv körning). Och den bör vara att fortsätta i sitt körfält och åka ett varv extra. Jag hoppas ni alla som läser detta också kan lära er av denna händelse och tar till er detta tänkesätt och att det blir automatiskt för er. Det ökar säkerheten och att inte krocka ökar även genomströmningen.
Redigerat:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 947 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 947 inlägg
Ja, det är klart, kan man hitta alternativet "kör ett varv till" på en tiondels sekund så är det såklart bättre. Enligt mig så var det tre personer som felade i situationen.
1. Personen som inte följer skyltning och vägmarkeringar
2. Personen som inte var tilräckligt säker på att det var fritt att byta (dvs jag)
3. Personen som låg för nära bakom och inte hann stanna.
Jag får lite känslan av att du tycker att det största ansvaret ligger på nummer 2?
Som bekant så finns cirkulationsplatser av olika storlek och utformning. Det finns de som har en rondell på 1 meter och de som har en rondell på närmare 100 m. Det finns de med mycket trafik och de med lite trafik. Det finns de där alla infarter/utfarter är ungefär lika belastade och de där vissa vägar ytterst sällan används. Det finns de där det är ok (enligt skyltning/vägmarkering) att köra 3/4 varv i högerfil och de där det inte är det. Reglerna är samma överallt, men för att det praktiskt ska fungera måste man vara lite flexibel. Visst, en krock försämrar genomflödet, det är ju självklart. Det finns dock cirkulationsplatser där det i högtrafik är helt omöjligt att använda vänsterfil om man slaviskt följer reglerna, men i praktiken fungerar det utmärkt, eftersom de flesta är praktiska. Där skulle genomströmningen halveras och köerna skulle bli ännu längre än vad de är idag.
För övrigt kan jag väl nämna att den som körde på mig bedömdes som 100% vållande, så att bromsa kraftigt ansågs åtminstone av försäkringsbolagen vara ett ok alternativ.
1. Personen som inte följer skyltning och vägmarkeringar
2. Personen som inte var tilräckligt säker på att det var fritt att byta (dvs jag)
3. Personen som låg för nära bakom och inte hann stanna.
Jag får lite känslan av att du tycker att det största ansvaret ligger på nummer 2?
Som bekant så finns cirkulationsplatser av olika storlek och utformning. Det finns de som har en rondell på 1 meter och de som har en rondell på närmare 100 m. Det finns de med mycket trafik och de med lite trafik. Det finns de där alla infarter/utfarter är ungefär lika belastade och de där vissa vägar ytterst sällan används. Det finns de där det är ok (enligt skyltning/vägmarkering) att köra 3/4 varv i högerfil och de där det inte är det. Reglerna är samma överallt, men för att det praktiskt ska fungera måste man vara lite flexibel. Visst, en krock försämrar genomflödet, det är ju självklart. Det finns dock cirkulationsplatser där det i högtrafik är helt omöjligt att använda vänsterfil om man slaviskt följer reglerna, men i praktiken fungerar det utmärkt, eftersom de flesta är praktiska. Där skulle genomströmningen halveras och köerna skulle bli ännu längre än vad de är idag.
För övrigt kan jag väl nämna att den som körde på mig bedömdes som 100% vållande, så att bromsa kraftigt ansågs åtminstone av försäkringsbolagen vara ett ok alternativ.
Jag håller med om att alla tre har kört på ett olämpligt sätt. Men visst är det den som kör in i någon som får ta det juridiska ansvaret.
C
civilingenjören
Medlem
· Sverige
· 674 inlägg
civilingenjören
Medlem
- Sverige
- 674 inlägg
Kan inte säga vem det största ansvaret ligger på utan att veta hur hårt du bromsade och hur nära den andra körde bakom. Ansvarsfrågan i det fallet är ju redan avgjord åtminstone civilrättsligt. Vill bara att folk ska lära av händelsen. Därför säger jag att man ska ha planerat alternativet "kör ett varv till" om det inte går att köra ut så att man inte behöver hitta det på en tiondels sekund. Vissa talar om PACE (primary, alternative, contingency, emergency). I detta fallet är P "att köra ut" och A "att fortsätta runt".
Man bör ständigt ha en uppfattning om hur nära det finns någon bakom och därmed vad som skulle kunna hända om man tvärbromsar.
Man bör ständigt ha en uppfattning om hur nära det finns någon bakom och därmed vad som skulle kunna hända om man tvärbromsar.
Redigerat:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 947 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 947 inlägg
Jag bromsade hårt till stopp såklart. Annars hade jag träffat den andra bilen i sidan.
Visst kan man alltid köra ett varv till, men som trafiken ser ut på platsen i rusningstrafik så kan man aldrig vara 100% säker på att folk inte kör 3/4 varv, dvs man kommer nog köra många varv. Alternativet är att alla alltid kör i högerfilen. Då kan alla köra hur många var de vill och det blir inget problem med att folk kör 3/4-varv. Som tidigare nämnts skulle det såklart påverka mängden fordon som kan passera under en viss tidsperiod.
Jag antar att du inte kört på platsen i fråga under rusningstrafik?! Defensiv körning är bra, men man måste också vara aktiv, annars kommer man ingenstans där, om man inte väntar tills trafiken lugnar sig exempelvis pga rött ljus och man tar högerfil.
Visst kan man alltid köra ett varv till, men som trafiken ser ut på platsen i rusningstrafik så kan man aldrig vara 100% säker på att folk inte kör 3/4 varv, dvs man kommer nog köra många varv. Alternativet är att alla alltid kör i högerfilen. Då kan alla köra hur många var de vill och det blir inget problem med att folk kör 3/4-varv. Som tidigare nämnts skulle det såklart påverka mängden fordon som kan passera under en viss tidsperiod.
Jag antar att du inte kört på platsen i fråga under rusningstrafik?! Defensiv körning är bra, men man måste också vara aktiv, annars kommer man ingenstans där, om man inte väntar tills trafiken lugnar sig exempelvis pga rött ljus och man tar högerfil.
C
civilingenjören
Medlem
· Sverige
· 674 inlägg
civilingenjören
Medlem
- Sverige
- 674 inlägg
Vet ju inte exakt hur det gick till, men antog att du hade kunnat undvika att träffa den andra bilen i sidan även genom att vrida på ratten åt vänster och följa ditt körfält i stället för att bromsa. Jag tänker mig att jag inte hade börjat urkörningen förrän jag hade sett att bilen till höger hade börjat köra ur. (Har respekt för stockholmstrafiken. Var där förra året och ska snart dit igen.)
Problemet är ju att du inte hade koll på ytterfilen innan du körde ut. Jag kör vänsterfil i rondeller dagligen. Jag har alltid koll på om eventuella bilar i högerfilen kör ut i högerfil eller fortsätter. Även om de inte borde fortsätta så är det inget man kan utgå ifrån. Jag riskerar inte att behöva ställa mig på bromsen.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 947 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 947 inlägg
Alla cirkulationsplatser är inte lika. Vänsterfil i en cirkulationsplats kan skilja från en annan. Det kan skilja när på dygnet och faktiskt även från vilken påfart man kommer och vilken avfart man ska till. Bara för att du aldrig har ett problem att hålla koll på bilarna i högerfil i den cirkulationsplats du kör i dagligen, så innebär det inte att du har det i samtliga cirkulationsplatser. Är trafikmängden tillräckligt tät så finns ingen chans att se om bilen till höger om dig ska höger eller inte. Då måste du ligga tillräckligt långt bak för att se det, men då har du genast en annan bil vid din högersida.