432 668 läst ·
6 382 svar
433k läst
6,4k svar
Folk som kör i mittenfilen även om de inte kör om
Bör kanske nämna att i mitten ligger några bilar som kör lite under hastighetsbegränsningen och min fru vill inte köra om till höger.
Det är ofta frestande att ligga kvar i högra filen och sega sig förbi de som ligger i mitten. Jag har gjort det ett par gånger men det är så sällan att det är rena Harrisburg.
Det är ofta frestande att ligga kvar i högra filen och sega sig förbi de som ligger i mitten. Jag har gjort det ett par gånger men det är så sällan att det är rena Harrisburg.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 313 inlägg
Hade en obehaglig upplevelse i högerfilen mellan Alby och Södertälje tidigare i veckan. Tätt i mittfilen som vanligt, lång omkörningskö till vänster – jag körde lite för fort till höger.
Utan att se sig om svängde en långtradare ut från en parkeringsficka till högerfilen i extremt låg hastighet väldigt nära framför mig. Jag hittade en lucka ut i mittfil, men tror ärligt talat inte att jag hade hunnit stanna annars.
Så vilka är felande i den här situationen?
Samtidigt hopsr sig frågorna: hur rimliga är de där parkeringsfickorna på E4:an söder om Stockholm om vägen faktiskt används som den ska, med mer trafik i högerfilen än idag. Jag förfäktar i en annan tråd att man inte ska lita på tillämpningen av högerregeln. Här har ju väghållaren på sätt och vis gjort likadant och skapat p-fickor vars nyttjande egentligen bygger på att högerfilen mot regelverket är underutnyttjad.
Så hur ska man egentligen se på mittfilskörande. Uppenbarligen är det lika väntat som fel.
Utan att se sig om svängde en långtradare ut från en parkeringsficka till högerfilen i extremt låg hastighet väldigt nära framför mig. Jag hittade en lucka ut i mittfil, men tror ärligt talat inte att jag hade hunnit stanna annars.
- Jag, såklart, som valde att köra om på insidan på en väg med 100 som hastighetsgräns.
- Långtradarföraren, absolut, som svängde ut från stillastående i en fil där trafiken inte hade en rimlig chans att väja.
- Mittfilsförarna, ja, det tycker jag. De hindrar trafiken genom sitt felaktiga filval och förorsakade både att långtradaren upplevde högerfilen som tom, och (lite mer tveksamt orsakssamband) orsakade mitt beteende.
Samtidigt hopsr sig frågorna: hur rimliga är de där parkeringsfickorna på E4:an söder om Stockholm om vägen faktiskt används som den ska, med mer trafik i högerfilen än idag. Jag förfäktar i en annan tråd att man inte ska lita på tillämpningen av högerregeln. Här har ju väghållaren på sätt och vis gjort likadant och skapat p-fickor vars nyttjande egentligen bygger på att högerfilen mot regelverket är underutnyttjad.
Så hur ska man egentligen se på mittfilskörande. Uppenbarligen är det lika väntat som fel.
Är det verkligen parkeringsfickor? Har aldrig sett något liknande på någon annan motorväg.Nötegårdsgubben skrev:
Hade en obehaglig upplevelse i högerfilen mellan Alby och Södertälje tidigare i veckan. Tätt i mittfilen som vanligt, lång omkörningskö till vänster – jag körde lite för fort till höger.
- Jag, såklart, som valde att köra om på insidan på en väg med 100 som hastighetsgräns.
- Långtradarföraren, absolut, som svängde ut från stillastående i en fil där trafiken inte hade en rimlig chans att väja.
- Mittfilsförarna, ja, det tycker jag. De hindrar trafiken genom sitt felaktiga filval och förorsakade både att långtradaren upplevde högerfilen som tom, och (lite mer tveksamt orsakssamband) orsakade mitt beteende.
Jo, den där vägsträckan med sina P-fickor och alla mittfilsåkare är unik.K Kane skrev:
Fickorna är till för nödfall, men en del utländska chaufförer använde de som viloplatser.
Vanliga motorvägar har ju breda vägrenar, det finns inte här.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 313 inlägg
Ja, som @Isakare skriver är de förstås inte anlagda för att vara p-fickor, men de är väl sådär 50 meter långa och används som sådana.K Kane skrev:
Jag har faktiskt aldrig tidigare tänkt på hur ett fordon förväntas komma upp i dräglig fart från dem, även om jag ofta sett långtradare parkerade på dem. Men det känns ju långt från trafiksäkert.
.....det är INTE p-fickor och det är en jädra styggelse att använda de som viloplatser. Det finns ju stora p-platser och andra ytor att använda för sådant bara några minuters körning från dessa fickor.
C
civilingenjören
Medlem
· Sverige
· 678 inlägg
civilingenjören
Medlem
- Sverige
- 678 inlägg
Vad var det jag sa. En barnfamilj blev beskjuten i Märsta 12 maj för att de råkat ta fel avfart. Skotthål i bilen.C civilingenjören skrev:I Stockholm är det så vanligt att det är läskigt för besökare att köra i det högra körfältet. Rätt som det är blir det en avfart. Kanske till något ställe vars namn man hört alltför många gånger i nyheterna. Vet man att man ska fortsätta på vägen håller man sig i mitten för att minimera risken att komma fel. Rätt ovanligt att mittersta körfältet blir en avfart.
Alby-Södertälje och vidare in Moraberg-Klaffbron är nog den sträcka jag trafikerar där flest personer verkar fått körkortet i ett Cornflakes paket. Undantaget om man åker kvällstid även i Norrort då idiotbilarna uppenbarar sig även där. Ofta dyra Audi och BMW som antingen kör långsamt och bökigt i mitten utan blinkers eller kör som idioter och sicksackar mellan filerna. Ibland samma bil som först snigelkör och sen kör som en idiot. Ibland 2 bilar som verkar köra ikapp. Polisen borde plocka fler på denna sträcka. Om jag var trafikpolis tror jag att jag skulle ta dagsbudgeten bara på min enda körning av den sträckan.Nötegårdsgubben skrev:
Medlem
· Södermanland
· 614 inlägg
Jag har sett en YouTube video från England hur det fungerar där. Där får chauffören ringa till någon slags ledningscentral och uppge namn, registreringsnummer och plats så att dem kan leda om trafiken så att han ta sig ut på motorvägen. Jag vet inte ifall de rödkryssade körfältet, fällde ner någon bom eller skickade ut en bil som dirigerade om trafiken men han fick i alla fall vänta i luren en stund till ledningscentralen berättade att efter bilen som kommer nu så har du en lucka så att ta du kan ta dig ut.Nötegårdsgubben skrev:
Ja, som @Isakare skriver är de förstås inte anlagda för att vara p-fickor, men de är väl sådär 50 meter långa och används som sådana.
Jag har faktiskt aldrig tidigare tänkt på hur ett fordon förväntas komma upp i dräglig fart från dem, även om jag ofta sett långtradare parkerade på dem. Men det känns ju långt från trafiksäkert.
I fallet i Stockholm så får väl chauffören ringa ut en TMA bil eller ringa till polisen och be om hjälp. Han får i alla fall inte kasta sig ut i trafiken på det där sättet.