P
Ett övergångsställe utan skylt är ett trasigt övergångsställe.

Se Vägmärkesförordningen, 4:e kap, §8, M15.

”Markeringen anger ett övergångsställe och är utförd där märke B3, övergångsställe, är uppsatt.”

Enligt rangordningen är vi så på trafikregler, och du får inte köra på någon oavsett vägmarkeringars vara eller icke vara och man ska kunna stanna framför förutsägbara hinder. Till exempel gångtrafikanter som tror att det är ett fungerande övergångsställe.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
S sjoelund skrev:
som anges med vägmarkering eller vägmärke.
Ja detta måste väl tolkas om att det räcker med vägmarkering för att det ska anses vara ett övergångsställe. Någon skylt behöver ej finnas. Håller alla med?

En väldigt farlig lagstiftning kan jag tycka med tanke på att vägmarkeringar ofta är "osynliga" vintertid. Hur bedöms "övergångsställeincidenter" med en vägmarkering som är (delvis) översnöad? Är man skyldig att känna till att ett övergångsställe existerar även om vägmarkeringen som definierar det är omöjlig att se?

• Gilla
Pin
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Ja detta måste väl tolkas om att det räcker med vägmarkering för att det ska anses vara ett övergångsställe. Någon skylt behöver ej finnas. Håller alla med?
På Transportstyrelsens hemsida.
Text från Transportstyrelsens hemsida om användning av övergångsställen markerade med vägmarkering eller skyltar.

• Gilla
Nyikåk
  • Laddar…
K Kane skrev:
Så det är inte flera billängder från andra hållet eller vad menar du? Det var ju fotgängarskylten som diskuterades.
[bild]
Jo det är flera billängder på båda ställena och det är därför trafikljusen kan lysa grönt istället för att släckas. Där övergångsställen sitter alldeles innan rondellen är det släckt istf grönt då man skulle kunna köra mini rondellen på grönt ljus och inte ge företräde enligt skyltarna då trafikljus trumfar skyltning.

Är det fotgängarskylten som diskuteras? Jag trodde det var trafikljuset som vi pratade om först. Eller rondellkörning i allmänhet. Eller att köra i fel fil. Eller att köra i mittfilen. Eller att köra i mittfilen utan att köra om. ;):cool::geek:

Alfredo Alfredo skrev:
Att det saknas skylt är problematiskt, ja. Jag känner till flera gamla övergångsställen där skylten togs bort när det blev 60/70-väg, men vägmarkeringen finns kvar (halvt borttynad). Tanken var att inte låta det vara övergångsställe eftersom det måste vara bevakat vid högre hastighet, men vissa bilar stannar ändå.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
P Pin skrev:
Är det fotgängarskylten som diskuteras? Jag trodde det var trafikljuset som vi pratade om först. Eller rondellkörning i allmänhet. Eller att köra i fel fil. Eller att köra i mittfilen. Eller att köra i mittfilen utan att köra om. ;):cool::geek:
Började väl här?
Emma242 skrev:
Nej, det saknas skylt för övergångsställe och kan därför aldrig bli obevakat övergångsställe.

• Gilla
Pin
  • Laddar…
S sjoelund skrev:
Tanken var att inte låta det vara övergångsställe eftersom det måste vara bevakat vid högre hastighet, men vissa bilar stannar ändå.
Alla borde väl stanna? Som bilförare måste man väl agera utefter vägmarkeringarna (som ju verkar synas även om de är nötta) som alldeles uppenbart definierar ett övergångsställe, eller? Vad som var någons "tanke" kan väl inte vara relevant?

Eller ska man veta att det inte kan vara ett övergångsställe då maxhastigheten överstiger 50 km/h och övergångsställen då måste vara bevakade?

• Gilla
Pin
  • Laddar…
K Kane skrev:
Började väl här?
Jo men det blir ju mer än en fråga att förhålla sig till. Ska jag stanna för gående om ljuset är släckt, eller kan jag köra förbi och in i rondellen om det är fritt. Respektive om det är grönt behöver jag inte släppa förbi gående men betyder det att jag har företräde in i rondellen. Och ytterligare hur påverkas det av en skylt bredvid ljuset när det är tänt eller släckt.

Alfredo Alfredo skrev:
Alla borde väl stanna? Som bilförare måste man väl agera utefter vägmarkeringarna (som ju verkar synas även om de är nötta) som alldeles uppenbart definierar ett övergångsställe, eller? Vad som var någons "tanke" kan väl inte vara relevant?

Eller ska man veta att det inte kan vara ett övergångsställe då maxhastigheten överstiger 50 km/h och övergångsställen då måste vara bevakade?
Ja det senare ska man väl veta, men lite farligt om man tar fel på hastighetsbegränsningen.

P Pin skrev:
Jo men det blir ju mer än en fråga att förhålla sig till. Ska jag stanna för gående om ljuset är släckt, eller kan jag köra förbi och in i rondellen om det är fritt. Respektive om det är grönt behöver jag inte släppa förbi gående men betyder det att jag har företräde in i rondellen. Och ytterligare hur påverkas det av en skylt bredvid ljuset när det är tänt eller släckt.
Blanda inte ihop trafikljusen och övergånsställena här med rondellen.
Du ser t.ex. i denna bild att det är väjningsplikt in i rondellen.
Bilar i kö vid rött ljus nära en rondell med tydlig väjningspliktmarkering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

K Kane skrev:
Blanda inte ihop trafikljusen och övergånsställena här med rondellen.
Du ser t.ex. i denna bild att det är väjningsplikt in i rondellen.
[bild]
Det är ju exakt det jag skriver. När det är det avståndet som i bilden så gäller ljus och skylt separat. Om övergångsstället är alldeles vid rondellen hamnar ljus och skylt nära varandra och ljuset gäller då före skylten. Därför är då ljuset släckt istf grönt.

Det övergångsstället är så långt innan så det har inget med rondellen att göra. Det ser annorlunda ut på de olika infarterna i den stora rondellen och i övriga rondeller längs Drottningholmsvägen och sedan Bergslagsvägen.

Alfredo Alfredo skrev:
Kommunen tycker att markeringarna är så otydliga att de inte behöver tas bort och att det inte är ett övergångsställe längre. Men hur ska man veta det? Fotgängare står och väntar. Bilar stannar och fotgängare vågar inte gå över förrän bilen är helt still. Är det oklara regler så tar man det säkra före det osäkra och det gör allting långsammare.

• Gilla
Pin
  • Laddar…
P Pin skrev:
Ja det senare ska man väl veta, men lite farligt om man tar fel på hastighetsbegränsningen.
Kanske man ska men jag visste det inte... :oops:

Frågan är väl om man kommer undan med att hävda att det på grund av hastighetsbegränsningen inte kan existera ett övergångsställe, efter det att man kört på någon, på ett med vägmarkeringar och vägmärken tydligt angivet obevakat övergångsställe, där hastigheten är 60 km/h?

Så bara så att jag inte missförstår. Det är alltså "lag på" att övergångsställen på vägar med en hastighetsbegränsning på 60 km/h eller högre måste vara bevakade? Och som vanligt älskar jag lagreferenser...

Alfredo Alfredo skrev:
Kanske man ska men jag visste det inte... :oops:

Frågan är väl om man kommer undan med att hävda att det på grund av hastighetsbegränsningen inte kan existera ett övergångsställe, efter det att man kört på någon, på ett med vägmarkeringar och vägmärken tydligt angivet obevakat övergångsställe, där hastigheten är 60 km/h?

Så bara så att jag inte missförstår. Det är alltså "lag på" att övergångsställen på vägar med en hastighetsbegränsning på 60 km/h eller högre måste vara bevakade? Och som vanligt älskar jag lagreferenser...
Nej om det är skylt och streck på gatan ska du väl släppa över gående? Jag menade om det saknas skylt och är gamla utnötta streck på gatan som de inte brytt dig om att ta bort.

Tror det är svårt att komma undan med köra på någon oavsett om man ”har rätt”.

P Pin skrev:
Om övergångsstället är alldeles vid rondellen hamnar ljus och skylt nära varandra och ljuset gäller då före skylten.
Finns det såna ställen i Sthlm? Jag kommer inte på något.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.