hsd
Isakare Isakare skrev:
1+2 har en bra fördel, det finns inga fartkameror :)
Jodå det finns

• Gilla
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
1+2 har en bra fördel, det finns inga fartkameror :)
Det finns, ofta i anslutning till samhällen och korsningar.

AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Det finns, ofta i anslutning till samhällen och korsningar.
Jo, men där är det ju befogat, och man lättar på gasen per automatik.

Vi har ju fått drivor med kameror ute på Ekerö, men de är ju så korkat placerade utom en. Isf för där de behövs, vid olkycksdrabbade ställen och korsningar, har man satt de på raksträckor för att göra livet surt för oss som inte är rädda för gaspedalen.

hsd
Isakare Isakare skrev:
Vi har ju fått drivor med kameror ute på Ekerö, men de är ju så korkat placerade utom en. Isf för där de behövs, vid olkycksdrabbade ställen och korsningar, har man satt de på raksträckor för att göra livet surt för oss som inte är rädda för gaspedalen.
Ja just så är det, de flesta som gasar på utgör största risken till olyckor

• Gilla
  • Älska
Hullefar och 1 till
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
Ja just så är det, de flesta som gasar på utgör största risken till olyckor
Men här handlar det inte om att gasa på och köra för fort, utan att komma om EPA traktorer som ökat med typ 500% senaste åren, eller köra om folk som verkar somnat, eller bussar som väntar in tidtabellen o,s,v.
Man har ställt kameror på de säkra omkörningssträckorna. Omkörningarna på osäkra ställen har ökat istället.

• Ledsen
Maria T
  • Laddar…
hsd
Visst medaljens baksida men det är flera faktorer som påverkar placering, ungefär lika som vid bemannade fartkontroller

Nä, de har aldrig stått mitt på rakorna, för där finns ingenstans att stå, och de skulle synas på en kilometers avstånd. Haffa står där man inte syns.

hsd
Här har de stått på de platser som har kamera, vi har dessutom en 2-milasträcka med 8 kameror
Nuförtiden är det int så frekvent med hastighetskontroller då polisen får många napp när de åker och anpr fångar obesiktat ,oskattat samt körkortslösa

Isakare Isakare skrev:
Men här handlar det inte om att gasa på och köra för fort, utan att komma om EPA traktorer som ökat med typ 500% senaste åren, eller köra om folk som verkar somnat, eller bussar som väntar in tidtabellen o,s,v.
Man har ställt kameror på de säkra omkörningssträckorna. Omkörningarna på osäkra ställen har ökat istället.
Jag tror det är A-traktorer du syftar på. EPA-traktorer har garanterat inte ökat med en enda sedan 1975.

• Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Guzzi Guzzi skrev:
Jag tror det är A-traktorer du syftar på. EPA-traktorer har garanterat inte ökat med en enda sedan 1975.
EPA är sen gammalt.
A, EPA, Mopedbil, alla skapar de köer, lätt att köra om, om man törs, det törs inte folk pga kamerorna, de tror man blir fotad på 500 meters avstånd och ställer sig på bromsen vid skylten "Kamera". Det verkliga avståndet är 12 meter.

funkar tyvärr inte då vissa kör under hastighetsbegränsningen eller exakt på den. Så man måste köra om.
Men om högra filen är helt full så går det ju såklart sakta i den, men det går ännu saktare för att alla ska köra förbi och sedan stå och knö sig in i slutet. Då går det snabbare för alla om man skippar vänsterfilen helt.

• Gilla
fiskbuggaren
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Givetvis är det helt OK att hålla eller ligga strax under hastighetsgränsen på 2+1 väg (eller vilken väg som helst) eftersom det just är en maxhastighet. Sålänge man håller till höger och inte har en trafikfarligt låg hastighet.
Det är ok att ha en trafikfarligt låg hastighet på 2+1-väg, så vitt jag vet. Detta erfor jag i somras när jag kom ikapp en karavan av A-traktorer som låg i 30 på en 1-filssträcka där skyltad hastighet var 110. Vi kan anta att jag låg i lagstadgad fart. Man kommer ikapp väldigt fort då också.

Om det inte är skyltat om annat så är det väl bara motorväg man inte får köra traktor på.

B bakterie skrev:
Det är ok att ha en trafikfarligt låg hastighet på 2+1-väg, så vitt jag vet. Detta erfor jag i somras när jag kom ikapp en karavan av A-traktorer som låg i 30 på en 1-filssträcka där skyltad hastighet var 110. Vi kan anta att jag låg i lagstadgad fart. Man kommer ikapp väldigt fort då också.

Om det inte är skyltat om annat så är det väl bara motorväg man inte får köra traktor på.
A-traktorer, mopedbilar och liknande är en styggelse som måste bort. De har ingenting att göra i trafiken. De leder bara till köbildning och farligt beteende hos andra bilister. Bättre att det bara är arbetsfordon som får trafikera vägarna.

funkar tyvärr inte då vissa kör under hastighetsbegränsningen eller exakt på den. Så man måste köra om.
Hastighetsbegränsningen är en MAX hastighet och därför ska man hålla sig under den.

• Gilla
splinter och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.