428 287 läst ·
6 382 svar
428k läst
6,4k svar
Folk som kör i mittenfilen även om de inte kör om
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 101 inlägg
Vi har förstås bättre vägar i Stockholm. Upplysta, flerfiliga och ofta körfältsseparerade. Jag förstår mycket väl att det är farligare att köra bil på landet.
Tror det mer har att göra med att förare som ofta kör i tät trafik med stora krav på vakenhet fortare blir vana förare och att Stockholm har lite färre bilar per innevånare.AndersMalmgren skrev:
Så skillnaden är nog mindre I verkligheten.
Men folk som påstår att man i regel inte kan köra bil i landets mest trafiktäta område kan jag bli småirriterad på.
Under tiden jag bodde i Södra Lappland så var jag vänners vän till fler förare som har kört av vägen eller orsakat olyckor än vad jag någonsin har varit på tidigare.
Dock så blir det fler och fler för varje år som kör "som svin" i Stockholm.
Ofta av en viss kategori i BMW, Audi, MB osv....
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 770 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 770 inlägg
Jag vet inte faktiskt om jag tycker Stockholmare är så fantastiska bilförare. En klar majoritet tycker ju att mittfilen är bäst och vet inte ens om att man inte får köra där konstant om det är fritt till höger. Det är väl inga bra bilförare som gör sånt?
Om man ser bilar som utseendemässigt, stilmässigt etc som lätt tolkas som "utsocknes" passera sthlm på E4:an så är det inte sällan i mittfilen...
Men jag håller med om att antalet mittfilsåkare ökar konstant! Ett sabla otyg!
Men jag håller med om att antalet mittfilsåkare ökar konstant! Ett sabla otyg!
Renoverare
· Stockholm
· 20 169 inlägg
Det är nog flera faktorerHuddingebo skrev:
Tror det mer har att göra med att förare som ofta kör i tät trafik med stora krav på vakenhet fortare blir vana förare och att Stockholm har lite färre bilar per innevånare.
Så skillnaden är nog mindre I verkligheten.
Men folk som påstår att man i regel inte kan köra bil i landets mest trafiktäta område kan jag bli småirriterad på.
Under tiden jag bodde i Södra Lappland så var jag vänners vän till fler förare som har kört av vägen eller orsakat olyckor än vad jag någonsin har varit på tidigare.
Dock så blir det fler och fler för varje år som kör "som svin" i Stockholm.
Ofta av en viss kategori i BMW, Audi, MB osv....
De hade ju med hela länet. Väldigt många i Stockholms län bor utan effektiv kollektivtrafik.useless skrev:
Men visst har du rätt i att det påverkar resultat.
Men knappast så pass att det får bilförare i Stockholm till sämst i landet.
Är det något som sticker ut sommartid i storstadstrafiken så är det alla hitresta som verkar helt ha glömt bort alla trafikregler och i ren panik gör alla möjliga konstiga manövrar.
Det som gör att man som utböling kör konstigt i Stockholm är navigeringen...är man inte van vid mängden vägar, avfarter, antalet medtrafikanter osv är det lätt att göra konstiga manövrer därför att man är rädd att komma vilse. Jag har ett tämligen dåligt lokalsinne och föredrar att ha med en navigatör. Moderna navhjälpmedel är utmärkta för att komma fram, men har den nackdelen att man inte lär sig hitta om man inte törs slå av dem.Huddingebo skrev:
Jag skulle säga att det är helt olika bilkörning på landet vs. Stockholm. Att hålla bilen på vägen på smala hala vägar med älgar som hoppar fram är inte riktigt samma sak som att hålla sig skadefri i tät trafik med filbyten och mercor som cruisar mellan filerna i bästa knarklangarmanér. Bråkar du med fel gubbe i trafiken har han automatvapen i bilen... Så jag skulle säga att Stockholmare generellt är smidigare i trafiken när det gäller köer, filbyten och att visa var man vill åka (ett filbyte i Stockholm är lite som en dans, du måste föra och får då plats). Men att åka på halvtaskigt plogade smala vägar i totalt mörker är nog norrlänningen bättre på.
Var i Sundsvall veckan före jul, och behövde flera gånger dagligen åka igenom Birsta handelsområde.
Det är stökigt i alla handelsområden före jul, men här var det extra stökigt, för folk stannade i rondellerna !!
Såg det flera gånger under de 5 dagar jag var där, blev även själv insläppt av en som stannade, som i sin tur höll på att bli påkörd av bilen bakom.
Aldrig sett nått liknande i Stockholm.
Rondeller är väl ingen nyhet i Sundsvall ??
Det är stökigt i alla handelsområden före jul, men här var det extra stökigt, för folk stannade i rondellerna !!
Såg det flera gånger under de 5 dagar jag var där, blev även själv insläppt av en som stannade, som i sin tur höll på att bli påkörd av bilen bakom.
Aldrig sett nått liknande i Stockholm.
Rondeller är väl ingen nyhet i Sundsvall ??
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 770 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 770 inlägg
Visst finns de, men så vansinnigt många är de inte tycker jag. Man ser några som upptäcker att de ligger i fel fil och håller på att missa en avfart, eller åka åt fel håll och så blir det en galen panikmanöver, men det ser jag många Stockholmare som gör också. De som ligger i mittfil året runt i Stockholmstrakten är knappast hitresta utifrån.Huddingebo skrev:
Jag tror en stor faktor att man som Stockholmare ser hitresta som sämre bilförare beror på att de inte hittar. Kommer jag som Stockholmare till Göteborg så är jag en sämre bilförare också, för jag måste lägga mer tid/uppmärksamhet på att klura ut var jag ska och i vilken fil jag ska ligga, något som sitter i ryggmärgen hemma. Sen finns det såklart de som är klart sämre. Jag hade besök från en liten by i norrland och det fanns noll rutin att köra i rondeller etc. Å andra sidan vet jag flera Stockholmare som inte kan tänka sig att köra bil i innerstan och då av anledningen att de är osäkra och ogillar intensiteten etc. Deras självinsikt kanske å andra sidan gör de till bättre förare, förare som är medvetna om sina begränsningar.
Renoverare
· Stockholm
· 20 169 inlägg
Då är du ju inte stockholmare, svårt ta sig till bostaden utan att köra i city om du är stockholmareFairlane skrev:
Visst finns de, men så vansinnigt många är de inte tycker jag. Man ser några som upptäcker att de ligger i fel fil och håller på att missa en avfart, eller åka åt fel håll och så blir det en galen panikmanöver, men det ser jag många Stockholmare som gör också. De som ligger i mittfil året runt i Stockholmstrakten är knappast hitresta utifrån.
Jag tror en stor faktor att man som Stockholmare ser hitresta som sämre bilförare beror på att de inte hittar. Kommer jag som Stockholmare till Göteborg så är jag en sämre bilförare också, för jag måste lägga mer tid/uppmärksamhet på att klura ut var jag ska och i vilken fil jag ska ligga, något som sitter i ryggmärgen hemma. Sen finns det såklart de som är klart sämre. Jag hade besök från en liten by i norrland och det fanns noll rutin att köra i rondeller etc. Å andra sidan vet jag flera Stockholmare som inte kan tänka sig att köra bil i innerstan och då av anledningen att de är osäkra och ogillar intensiteten etc. Deras självinsikt kanske å andra sidan gör de till bättre förare, förare som är medvetna om sina begränsningar.
Renoverare
· Stockholm
· 20 169 inlägg
08 och stockholmare är ju inte helt 1:1 dock.Isakare skrev:
Men antar lantisarna inte har koll. Å andra sidan säger jag Norrland om allt norr om Uppsala så det kanske inte är mer än rätt.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 770 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 770 inlägg
Jag räknar fler än de som bor i innerstan som Stockholmare. Ska man bara räkna de som bor i innerstan så är nog Stockholmare riktigt usla bilförare. Många kör inte alls, har kanske inte ens körkort och resterande kör väl bara SUVen ner till Stureplan?AndersMalmgren skrev: