432 628 läst ·
6 382 svar
433k läst
6,4k svar
Folk som kör i mittenfilen även om de inte kör om
Men det måste du ju ändå, eftersom du inte kan anta att de ska svänga av innan du kör på, om de inte blinkar. Annars bryter du ju mot din väjningspliktuseless skrev:
Redigerat av moderator:
I trafiken finns det 2 relativt nytillkomna företeelser/regler som har förstört allt enligt min mening:
1. Möjligheten att på 70-väg eller lägre hastighet ligga och trycka i vänster körfält om det underlättar vidare färd. Då detta inte har någon gräns vad gäller sträcka så innebär det att man kan trycka i vänsterfil hela vägen från Liseberg till Olskroken för att man ska mot Partille/Lerum. Helt idiotiskt. Tyvärr är ju människan i gemen så urbota korkad att den inte kan hantera att olika regler gäller på vägar som ser likadana ut men där hastigheten skiljer sig. Detta har fått till följd att människan tar med sig det beteendet till 80-vägar och högre. Om man kommer körande från Partille/Lerum och ska upp på Röde Orm så lägger många sig gladeligen i vänsterfil redan långt innan Munkebäcksmotet.
2. Otyget att högerfil på motorväg/motortrafikled både kan börja som påfart och sluta som avfart. (Okej, det kanske finns exempel som är riktigt ganla, jag vet inte, men det har blivit mycket vanligare de senaste 15-20 åren.) Detta får till följd att om man kommer farande i högerfil och en påfart plötsligt bildar högerfil så ligger man kvar i det som nu blivit mittenfil i all evighet, ÄVEN om man tre kilometer längre fram ändå måste gå över i högerfil eftersom den då blir en avfart! Exempel: E6 söderut för en tredje fil vid Kallebäck och samma fil blir en avfart vid Åbromotet. Högerfilen däremellan är många gånger helt sopren trots tät trafik. Nej, om man ska hålla på och dribbla med antalet filer så måste det vara vänsterfilen som man tar bort eller lägger till, inget annat.
Båda dessa företeelser ligger till grund för att folk ligger och häckar i mittfil på trefiliga motorvägar. Båda har bidragit till det ofoget. Om man ändå kunde ta bort dessa så skulle mycket vara vunnet.
Vad gäller rondellkörning så är det inte så himla komplicerat. Den som ska in lämnar företräde till den som är inne, oavsett hur många filer eller vilken fil som är ockuperad, punkt. Är det en tvåfilig rondell så är grunden att man väljer högerfil om man ska höger eller rakt fram, vänsterfil om ska vänster. Fungerar det på annat sätt finns det både skyltning och markeringar i vägbanan.
1. Möjligheten att på 70-väg eller lägre hastighet ligga och trycka i vänster körfält om det underlättar vidare färd. Då detta inte har någon gräns vad gäller sträcka så innebär det att man kan trycka i vänsterfil hela vägen från Liseberg till Olskroken för att man ska mot Partille/Lerum. Helt idiotiskt. Tyvärr är ju människan i gemen så urbota korkad att den inte kan hantera att olika regler gäller på vägar som ser likadana ut men där hastigheten skiljer sig. Detta har fått till följd att människan tar med sig det beteendet till 80-vägar och högre. Om man kommer körande från Partille/Lerum och ska upp på Röde Orm så lägger många sig gladeligen i vänsterfil redan långt innan Munkebäcksmotet.
2. Otyget att högerfil på motorväg/motortrafikled både kan börja som påfart och sluta som avfart. (Okej, det kanske finns exempel som är riktigt ganla, jag vet inte, men det har blivit mycket vanligare de senaste 15-20 åren.) Detta får till följd att om man kommer farande i högerfil och en påfart plötsligt bildar högerfil så ligger man kvar i det som nu blivit mittenfil i all evighet, ÄVEN om man tre kilometer längre fram ändå måste gå över i högerfil eftersom den då blir en avfart! Exempel: E6 söderut för en tredje fil vid Kallebäck och samma fil blir en avfart vid Åbromotet. Högerfilen däremellan är många gånger helt sopren trots tät trafik. Nej, om man ska hålla på och dribbla med antalet filer så måste det vara vänsterfilen som man tar bort eller lägger till, inget annat.
Båda dessa företeelser ligger till grund för att folk ligger och häckar i mittfil på trefiliga motorvägar. Båda har bidragit till det ofoget. Om man ändå kunde ta bort dessa så skulle mycket vara vunnet.
Vad gäller rondellkörning så är det inte så himla komplicerat. Den som ska in lämnar företräde till den som är inne, oavsett hur många filer eller vilken fil som är ockuperad, punkt. Är det en tvåfilig rondell så är grunden att man väljer högerfil om man ska höger eller rakt fram, vänsterfil om ska vänster. Fungerar det på annat sätt finns det både skyltning och markeringar i vägbanan.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 921 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 921 inlägg
Korrekt i sak, men vill man också ha någon form av trafikflöde så går det inte alltid att vänta på att någon ska blinka höger för att komma ur cirkulationsplatsen. Ibland är ju själva rondellen bara cirka en meter i diameter. Om 95 % av trafiken kör "rakt fram" i norr-sydlig riktning så blir det för de flesta tydligare om den som vill köra 3/4 visar det med en vänsterblinkers. Alternativt kan alla stå och vänta på att bilen i cirkulationsplatsen ska blinka höger vilket de 50% av gångerna inte gör. Även om de gör det så kan det innebära att någon annan redan är på väg in i cirkulationsplatsen bakom bilen jag väntar på, vilket betyder att jag får vänta på den också, och nästa och nästa. Vid ett köpcenter kan jag bli stående i 10 minuter och bygga upp en kö bakom. Eller så försöker man samarbeta och göra det tydligt om man bryter mot normen, dvs ska köra 3/4-varvErik_Hansson skrev:
Jo, men istället för att behöva stanna när jag inser att dom ska svänga så kan jag sakta in och anpassa farten så att jag kan smita in direkt bakom. Men storstadsbor verkar gilla att köa, stoppa och starta varje gång det blir mer än 5 bilar på samma stället, så dom kanske inte resonerar så...Erik_Hansson skrev:
Självbyggare
· Stuga i Dalsland
· 358 inlägg
Nä det enda som är rätt då är att de som ska ut ska blinka först.Tallguy196 skrev:
Men det är väl lite mycket begärt när inte ens polisen i krokarna kan blinka rätt
Självbyggare
· Stuga i Dalsland
· 358 inlägg
Plus det trista faktum att man inte ser om fordonet blinkar ut, om det ska rakt fram. Alla rondeller är inte perfekta i anslutningen...Erik_Hansson skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 921 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 921 inlägg
Jag tycker det är helt ok att folk ligger i vänsterfil på 70-sträckor och att det är tillåtet att köra om till höger. Det finns säkert platser där det är mindre lämpligt, men på många ställen kan man slippa onödiga filbyten, filbyten som kan skapa risksituationer.
Jag tror inte att det är anledningen till att folk ligger i mittfil på trefiliga 110-vägar. De som ligger där känner varken till regeln att det är ok på 70-sträckor eller att det det inte är ok på 110-sträckorna.
Vad gäller att det skapas en ny fil till höger vid en påfart så är det väl det enklaste sättet att göra en trefilig väg till tvåfilig? Jag tycker normalt att det fungerar väl också då det ger folk chansen att komma upp i fart, vilket tydligt är ett problem för många (av någon anledning så kan jag komma upp i 110 km/h på påfarten i en golf med 115 hk, medan andra inte klarar det med en Volvo V70 med 200 hk. Troligen för att Volvon är tyngre...). Vid Upplands Väsby söderut är det så och där har Trafikverket (?) ställt upp skyltar som uppmanar folk att använda högerfil. Det senare fungerar väl sådär, men det är ändå ett bra försök tycker jag.
Jag tror inte att det är anledningen till att folk ligger i mittfil på trefiliga 110-vägar. De som ligger där känner varken till regeln att det är ok på 70-sträckor eller att det det inte är ok på 110-sträckorna.
Vad gäller att det skapas en ny fil till höger vid en påfart så är det väl det enklaste sättet att göra en trefilig väg till tvåfilig? Jag tycker normalt att det fungerar väl också då det ger folk chansen att komma upp i fart, vilket tydligt är ett problem för många (av någon anledning så kan jag komma upp i 110 km/h på påfarten i en golf med 115 hk, medan andra inte klarar det med en Volvo V70 med 200 hk. Troligen för att Volvon är tyngre...). Vid Upplands Väsby söderut är det så och där har Trafikverket (?) ställt upp skyltar som uppmanar folk att använda högerfil. Det senare fungerar väl sådär, men det är ändå ett bra försök tycker jag.
En kompis körde så i mitten för att hon var osäker. Det var lixom mer lagom så...Fairlane skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 921 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 921 inlägg
Vad gäller cirkulationsplatser och vägskyltar/vägmarkering så blev jag för många år sedan inblandad i en olycka i en cirkulationsplats. Jag låg i vänsterfil och skulle "rakt fram", helt ok enligt skyltning och vägmarkering. Snett framför mig låg en bil som kör in på samma plats som jag i högerfil, tydligen med intentionen att köra 3/4 varv, vilket inte var ok enligt skyltning och vägmarkering. Jag fick tvärnita och hann stanna, men blev tyvärr påkörd bakifrån. Personen i bilen bakom erkände sitt misstag, att hen legat för nära. Vi var båda rätt överens om att bilen som valt att köra 3/4 var åtminstone delvis vållande, men enligt försäkringsbolaget så hade jag fått 100% vållande om jag kört på den bilen. Mitt filbyte vägde mycket tyngre än vägmarkeringar/skyltning. De sa att vägmarkering kan vara täckt av snö och skyltar likaså, så det brydde man sig inte om.
Tipset är alltså att vill man vara säker på att inte bli dömd som vållande, välj högerfil i cirkulationsplatsen, oavsett fortsatt mål...
Tipset är alltså att vill man vara säker på att inte bli dömd som vållande, välj högerfil i cirkulationsplatsen, oavsett fortsatt mål...
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 921 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 921 inlägg
Ja, sådana finns också. Kanske man bör kolla upp vad som gäller om man är osäker, istället för att köra så år efter år. Utbildningen verkar ha fallerat också, då detta har gällt sedan urminnes tider. Vissa kanske fick körkort utan tillräckliga kunskapskrav?!Erik_Hansson skrev:
windestal
Husägare
· Västergötland
· 354 inlägg
windestal
Husägare
- Västergötland
- 354 inlägg
Fast att köra i mitten för att man är osäker kan jag till viss mån förstå, i vissa lägen. I större städer kan plötsligt antingen högra eller vänstra filen vara den man måste vara i för att köra till något visst mål. Är det mycket trafik och man inte kan vägarna, så man vet exakt när detta kommer i förväg, kan det bli svårt att byta till rätt fil först efter att det skyltats om man då måste korsa flera filer, särskilt om man inte kör "buffligt", utan vill hålla avstånd, inte tränger sig osv (om man inte vill mer eller mindre stanna helt i den fil man är, och vänta på snäll medtrafikant som släpper in en, något de bakom i samma fil som en själv inte lär uppskatta). Sedan ska man givetvis se till att inte vara i vägen för andra för det, eller snigla fram, så om en fil är helt tom är det ju ingen ursäkt.
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 7 167 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 7 167 inlägg
En boggi är ett underrede som är vridbart mot ett fordons kaross. Boggin har vanligen fyra hjul, som sprider fordonets last på fler axlar och minskar axeltrycket, ökar lastförmågan och förbättrar kurvtagningen.