432 613 läst ·
6 382 svar
433k läst
6,4k svar
Folk som kör i mittenfilen även om de inte kör om
Moderator
· Stockholm
· 57 843 inlägg
Fast det finns ju fler "bra sätt" att köra rondell. Jag kom från E18 på bergslagsleden (västra Stockholm), där är 3 rondeller i rak följd, två filer går ihop och blir en när man åker in i den 3e rondellen. Där är tydligt skyltat, och pilar i filen som visar att man skall växla till högerfil före rondellen. Precis före rondellen ser jag i backspegeln en hantverkare van som påbörjar en omkörning. Han misslyckas och får tvärnita mot refugen innan rondellen, jag var lite orolig att han skulle lyckas preja mig precis innan rondellen.
Då, istället för att växla in bakom mig, så tar han vänstervarv i rondellen (han skall in mot Tensta), och får möte med två bilar i rondellen. Jag ser i backspegeln totalt kaos i rondellen när jag lämnat rondellen...
Då, istället för att växla in bakom mig, så tar han vänstervarv i rondellen (han skall in mot Tensta), och får möte med två bilar i rondellen. Jag ser i backspegeln totalt kaos i rondellen när jag lämnat rondellen...
Då har vi olika förnuft ;p. För jag tycker att regler ska vara konsekventa, och att blinka vänster funkar ju dåligt på en flerfilig cirkulationsplats. Blinkers ska ju använda när man byter körfält. Men ditt synsätt ska man räkna med att de som är i cirkulationen alltid ska svänga av om de inte blinkar? Det blir bara otydligt. Man ska alltid anta att man väja för bilar som är i cirkulationen. Däremot blir det som du säger, onödiga väntetider om bilister INTE blinkar när de ska ut ur cirkulationen.S Sackaros skrev:De måste inte enligt regelboken, men allmänt hyfs säger att du är i vägen om du inte gör det och en olycksrisk. Stör trafikflödet brutalt också då cirkulationsplatsen inte längre är tvåfilig. Kör man enligt sunt förnuft kan man nämligen åka två bilar bredvid varandra samtidigt och det blir högre kapacitet på vägen. Mycket uppskattat när man sitter och slösar sin fritid i bilkö.
Bra info, även om den är i Flash, på Stransportstyrelsens webbplats. https://www.transportstyrelsen.se/s...ler/Generella-trafikregler/Cirkulationsplats/
Nä, men det är otydligt. Om du blinkar vänster när du kör in i rondellen. Det är väl uppenbart att du ska in i rondellen eftersom du inte har någon annan väg att ta. Vad är din intention om du blinkar vänster; du ska köra ut i 2:a, 3:e, 5:e utfarten? Man blinkar ju när man ska ut ur rondellen, så vad tillför din blinkning?useless skrev:
Självbyggare
· Stuga i Dalsland
· 358 inlägg
I en enfilig rondell blir det ju väldigt tydligt för de som står o väntar. …. det är aldrig fel att vara övertydlig.Erik_Hansson skrev:Nä, men det är otydligt. Om du blinkar vänster när du kör in i rondellen. Det är väl uppenbart att du ska in i rondellen eftersom du inte har någon annan väg att ta. Vad är din intention om du blinkar vänster; du ska köra ut i 2:a, 3:e, 5:e utfarten? Man blinkar ju när man ska ut ur rondellen, så vad tillför din blinkning?
Blinkning har jag aldrig sagt något om, självklart höger ut och blinkning vid filbyte i cirkulationsplatsen. Det enda jag ogillar är filbyte före utkörning från cirkulationsplats eftersom det fungerar så dåligt i praktiken.Erik_Hansson skrev:Då har vi olika förnuft ;p. För jag tycker att regler ska vara konsekventa, och att blinka vänster funkar ju dåligt på en flerfilig cirkulationsplats. Blinkers ska ju använda när man byter körfält. Men ditt synsätt ska man räkna med att de som är i cirkulationen alltid ska svänga av om de inte blinkar? Det blir bara otydligt. Man ska alltid anta att man väja för bilar som är i cirkulationen. Däremot blir det som du säger, onödiga väntetider om bilister INTE blinkar när de ska ut ur cirkulationen.
Bra info, även om den är i Flash, på Stransportstyrelsens webbplats. [länk]
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 921 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 921 inlägg
Intentionen är sällan tvetydig, men visst kan det blir oklart, men sällan på ett sätt som kan skapa problem. Ytterst få använder vänsterblinkers om de ska av på andra avfarten, dvs i normalfallet ska rakt fram. Alla blinkar ju inte när de ska ut ur rondellen, så vänsterblinkers in, kan ibland visa övriga bilister att jag är en av dessa som använder blinkers, och också kommer göra det när jag ska ut ur rondellen.Erik_Hansson skrev:Nä, men det är otydligt. Om du blinkar vänster när du kör in i rondellen. Det är väl uppenbart att du ska in i rondellen eftersom du inte har någon annan väg att ta. Vad är din intention om du blinkar vänster; du ska köra ut i 2:a, 3:e, 5:e utfarten? Man blinkar ju när man ska ut ur rondellen, så vad tillför din blinkning?
Det har talats om Brommarondellen en del i denna tråd. grannrondellen är Åkeshovsrondellen. Det är en liten rondell, där säkert 95% av all trafik går rakt igenom. Den är dessutom tvåfilig, vilket innebär i detta fall att man får köra ut från vänsterfil. Den som väljer att köra 3/4 varv i högerfil riskerar helt klart en bil i sidan. Självklart kommer påkörande bil anses som vållande, men om man inte tillåter utkörning från vänsterfil så halverar man i princip trafikmängden som tar sig igenom cirkulationsplatsen. Ligger man i vänsterfil finns det ingen möjlighet att avgöra om bilisten till höger blinkar höger för att svänga av. I denna rondell så är det nog också så att ännu färre än vanligt blinkar höger om de ligger i högerfil och följer trafikströmmen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Normal trafikström är som de blåa linjerna är. Troligen 95% av trafiken går denna väg. Någon enstaka kommer in från sidan och någon enstaka svänger av till höger. De orsakar inget problem. Där det blir incidenter är normalt när någon kör som den röda linjen visar. Det är självklart helt tillåtet. Problemet är att det är oväntat. En vänsterblinkers här får de flesta bilförarna som ska in i rondellen att reagera på att något är annorlunda. Sen finns de alltid någon som undrar varför hen blinkar vänster och drar slutsatsen att hen ska köra upp på gränsmattan, men det problemet är inte så stort.
windestal
Husägare
· Västergötland
· 354 inlägg
windestal
Husägare
- Västergötland
- 354 inlägg
När jag tog körkort (2005-2006) lärde min körskolelärare mig så här (rätt eller fel säger jag inte):
Du ska blinka in och ut i rondeller, dvs ska du vänster i rondellen blinkar du vänster när du kör in, sedan höger när det är dags att köra ut. Ska du höger blinkar du höger när du kör in och ut. Ska du rakt blinkar du inte när du ska in, men höger när du ska ut. (Plus givetvis ev blinkande för filbyten som vanligt, om det är flerfaldigt rondell) Blir lite tveksamt ibland när om rondellen har fler avfarter, eller om de är "sneda" så att inget är riktigt rakt fram, men funkar för det mesta. Om något ändrats sedan dess vet jag inte. Tycker det blir tydligt för andra trafikanter vart jag är på väg. Sedan litar jag aldrig på att andra trafikanter i en rondell blinkar på samma sätt, eller över huvud taget, men det är en annan sak...
Du ska blinka in och ut i rondeller, dvs ska du vänster i rondellen blinkar du vänster när du kör in, sedan höger när det är dags att köra ut. Ska du höger blinkar du höger när du kör in och ut. Ska du rakt blinkar du inte när du ska in, men höger när du ska ut. (Plus givetvis ev blinkande för filbyten som vanligt, om det är flerfaldigt rondell) Blir lite tveksamt ibland när om rondellen har fler avfarter, eller om de är "sneda" så att inget är riktigt rakt fram, men funkar för det mesta. Om något ändrats sedan dess vet jag inte. Tycker det blir tydligt för andra trafikanter vart jag är på väg. Sedan litar jag aldrig på att andra trafikanter i en rondell blinkar på samma sätt, eller över huvud taget, men det är en annan sak...
Moderator
· Stockholm
· 57 843 inlägg
Jag blev vittne till en sådan olycka i just Åkeshovsrondellen för ett par år sedan. Fast lite annorlunda. Där är ju den extra svårigheten att det finns ljusreglerade övergångsställen precis vid utfarterna. Då blir det stillastående kö igenom rondellen. Trafiken utmot Vällingbyhållet stod still, en bil tråcklade sig igenom från höger (norr) för att köra ut mot Brommaplanshållet, vänstersväng i rondellen alltså. Den hinner till innerfilen när en bil i vänsterfil kör in i rondellen i hög fart och klipper den i bakänden från sidan. Det var lite svårt att se vem som borde lämnat företräde, vem var först i rondellen. Men den påkörande bilen höll så hög fart att den troligen skulle smällt med en bil som stod vid rödljuset på utfarten, om den inte först hade träffat bilen som var på väg igenom rondellen.Fairlane skrev:
Intentionen är sällan tvetydig, men visst kan det blir oklart, men sällan på ett sätt som kan skapa problem. Ytterst få använder vänsterblinkers om de ska av på andra avfarten, dvs i normalfallet ska rakt fram. Alla blinkar ju inte när de ska ut ur rondellen, så vänsterblinkers in, kan ibland visa övriga bilister att jag är en av dessa som använder blinkers, och också kommer göra det när jag ska ut ur rondellen.
Det har talats om Brommarondellen en del i denna tråd. grannrondellen är Åkeshovsrondellen. Det är en liten rondell, där säkert 95% av all trafik går rakt igenom. Den är dessutom tvåfilig, vilket innebär i detta fall att man får köra ut från vänsterfil. Den som väljer att köra 3/4 varv i högerfil riskerar helt klart en bil i sidan. Självklart kommer påkörande bil anses som vållande, men om man inte tillåter utkörning från vänsterfil så halverar man i princip trafikmängden som tar sig igenom cirkulationsplatsen. Ligger man i vänsterfil finns det ingen möjlighet att avgöra om bilisten till höger blinkar höger för att svänga av. I denna rondell så är det nog också så att ännu färre än vanligt blinkar höger om de ligger i högerfil och följer trafikströmmen.
[bild]
Normal trafikström är som de blåa linjerna är. Troligen 95% av trafiken går denna väg. Någon enstaka kommer in från sidan och någon enstaka svänger av till höger. De orsakar inget problem. Där det blir incidenter är normalt när någon kör som den röda linjen visar. Det är självklart helt tillåtet. Problemet är att det är oväntat. En vänsterblinkers här får de flesta bilförarna som ska in i rondellen att reagera på att något är annorlunda. Sen finns de alltid någon som undrar varför hen blinkar vänster och drar slutsatsen att hen ska köra upp på gränsmattan, men det problemet är inte så stort.
Vad jag vet så finns det inga ska-krav att signalera på vägen in men många rekommenderar det ändå för tydlighets skull.windestal skrev:
När jag tog körkort (2005-2006) lärde min körskolelärare mig så här (rätt eller fel säger jag inte):
För min del känner jag att vänsterblink inte tillför någonting. Möjligtvis i en pytteliten rondell där man har överblick på var de andra bilarna kommer in och var den då förväntas åka in. I en större rondell och/eller med mycket trafik så kanske jag inte vet varifrån den andre bilen kom. Jag kanske vet att den ska ut på 4e men om den kom från 1a och alltså ska svänga vänster eller om den kom från 2a och ska köra "rakt" är egentligen helt oviktigt. Att den blinkar höger för att visa att den ska ut eller byta fil är fullt tillräcklig information. Att den inte blinkar alls är en fullt tillräcklig indikation på att den ska fortsätta åtminstone en avfart till.
windestal
Husägare
· Västergötland
· 354 inlägg
windestal
Husägare
- Västergötland
- 354 inlägg
Kan du gå på det så lever du i en väldigt "duktig" del av landet, där jag kör är det många som inte blinkar när de ska ut, en hel del som struntar i det trots att de är i innerfil i rondellen dessutom...S Stuff skrev:
Som sagt, i rondeller litar jag aldrig på att vad andra trafikanter signalerar (eller inte) faktiskt stämmer med vad de tänker göra!
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 921 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 921 inlägg
Ja, trafikljusen på väg ur rondellen (mot Vällingbyhållet) kan skapa situationer i sig. Det brukar dock lösas gonom att de flesta som är i rondellen eller på väg in i den från Brommaplan kör fram och blockerar hela rondellen, på samma sätt som vissa bilister tycker att det smartaste man kan köra i korsningar med rödljus är att köra in i dessa trots att det inte finns plats på andra sidan...H hempularen skrev:
De ljusreglerade övergångsställena före Brommarondellen har jag sett ett antal incidenter i också. Bilister som är så fokuserade på den läskiga rondellen så att de missar att det är rött ljus.
För många år sedan hade klasskamrat som tog körkort och valde omvägar för att slippa Brommarondellen. Jag kan delvis förstå det, då den är lite lurig, men jag har snarare inställningen att man inte lär sig om man inte försöker. Å andra sidan ska man hellre undvika situationer man känner att man inte kommer klara av. Lite andra saker i personens kunskap om trafiken och osäkerhet i denna gjorde dock att jag var tveksam till om vederbörande borde fått körkort.
Fast det blir ju inte bättre av att göra ett extra "fel" så att säga. Den enda tydliga regeln är ju att blinka höger eller vid filbyten. Annars blir det ju som @windestal skrev i #159 att man får otyliga regler "om att köra rakt fram..." osv. Bättre att vara konsekvent rätt och att vurma för att andra ska göra rätt ocksåwindestal skrev:
Verkligen inte en duktig del. En av mina hobbys är att skrika på folk som inte använder blinkerswindestal skrev:
Kan du gå på det så lever du i en väldigt "duktig" del av landet, där jag kör är det många som inte blinkar när de ska ut, en hel del som struntar i det trots att de är i innerfil i rondellen dessutom...
Som sagt, i rondeller litar jag aldrig på att vad andra trafikanter signalerar (eller inte) faktiskt stämmer med vad de tänker göra!
Därför skrev jag indikation. Använder sällan signalens vara eller icke vara som indikation men avvaktar ändå alltid tills jag ser var de verkligen tar vägen innan jag bestämmer mig och kör ut. Att man kör ut utan att blinka ser jag dagligen. Ibland förekommer till och med de omvända. Att någon blinkar höger men ångrar sig och kör rakt fram. Kommer någon i hög fart och blinkar höger så tar jag det säkra före det osäkra och avvaktar trots att de signalerar. Åtminstone tills dess att jag ser att de slår av på farten eller på annat sätt visar med sitt beteende att de ska svänga. Detta gäller både cirkulationsplatser och korsningar