windestal
hsd hsd skrev:
En boggi är ett underrede som är vridbart mot ett fordons kaross. Boggin har vanligen fyra hjul, som sprider fordonets last på fler axlar och minskar axeltrycket, ökar lastförmågan och förbättrar kurvtagningen.
Fel tråd?

Fairlane
windestal windestal skrev:
Fast att köra i mitten för att man är osäker kan jag till viss mån förstå, i vissa lägen. I större städer kan plötsligt antingen högra eller vänstra filen vara den man måste vara i för att köra till något visst mål
Ja, även jag har förståelse för detta, även om det normalt skyltas minst 1000 meter i förväg. Kör man i 90 km/h så har man 40 sekunder på sig att byta fil, vilket är rätt mycket.
Men som sagt, jag kan ha förståelse på samma sätt som att jag kan ha förståelse för den turist som kör om hela kön för att upptäcka längst fram att "oj här måste jag korsa heldraget för att komma rätt". Man ser oftast skillnad på turisten och den fräcka föraren i detta läge. Problemet är väl att 80% av Stockholmarna är så osäkra när de kör i Stockholm, vilket känns märkligt.

hsd
windestal windestal skrev:
Fel tråd?
Oops :sweat:

Fairlane Fairlane skrev:
Jag tycker det är helt ok att folk ligger i vänsterfil på 70-sträckor och att det är tillåtet att köra om till höger. Det finns säkert platser där det är mindre lämpligt, men på många ställen kan man slippa onödiga filbyten, filbyten som kan skapa risksituationer.

Jag tror inte att det är anledningen till att folk ligger i mittfil på trefiliga 110-vägar. De som ligger där känner varken till regeln att det är ok på 70-sträckor eller att det det inte är ok på 110-sträckorna.

Vad gäller att det skapas en ny fil till höger vid en påfart så är det väl det enklaste sättet att göra en trefilig väg till tvåfilig? Jag tycker normalt att det fungerar väl också då det ger folk chansen att komma upp i fart, vilket tydligt är ett problem för många (av någon anledning så kan jag komma upp i 110 km/h på påfarten i en golf med 115 hk, medan andra inte klarar det med en Volvo V70 med 200 hk. Troligen för att Volvon är tyngre...). Vid Upplands Väsby söderut är det så och där har Trafikverket (?) ställt upp skyltar som uppmanar folk att använda högerfil. Det senare fungerar väl sådär, men det är ändå ett bra försök tycker jag.
Det är tydligen så att många tror att högerfilen bara ska användas när man ska köra av vid nästa avfart...

Mikael_L
Fairlane Fairlane skrev:
Men tipsa inte alla om den filen. Det är ju min fil. :D
Ja den är en sk "Fairlane" . :crysmile:

• Haha
Anna_H och 4 till
  • Laddar…
Fairlane
Ja, man undrar lite om de funderat på varför man gör tre filer hela vägen. Om tanken är att man bara ska använda den högra filen en kort bit vid påfart och avfart så kunde man ju skippa den däremellan. Man kanske skulle kunna ge dessa fält ett bättre namn en höger körfält, kanske påfartssträcka och avfartssträcka.... Att man inte klurat ut något sådan på trafikverket.

Mikael_L
Erik_Hansson skrev:
Jasså? Man blinkar väl inte vänster när man ska köra till höger i en korsning?
Jag tycker att ni som ha så kraftiga åsikter om hur man ska blinka och köra (framförallt om ni är av den fasta uppfattningen att en CPL en väg med på/av-farter på höger sida) ska läsa denna dom ifrån HD.
Här resonerar t.o.m HD om att CPL har olika regler beroende på storlek och utformning.
https://lagen.nu/dom/nja/1994s591

En länk till detta HD domskäl fanns även i en länk i ett inlägg någonstans runt #125

Men i min länk hittar ni alla instansers dom och domskäl.

Tomture61
Har inte läst alla inlägg men , det tråkiga med att ligga i högraste körfältet (ja det försöker jag göra så ofta jag kan ) är alla filbyten man måste göra när lastbilar och de som kör saktare än gällande fartgräns + alla som ska köra upp på vägen .

• Gilla
7ender
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag tycker att ni som ha så kraftiga åsikter om hur man ska blinka och köra (framförallt om ni är av den fasta uppfattningen att en CPL en väg med på/av-farter på höger sida) ska läsa denna dom ifrån HD.
Här resonerar t.o.m HD om att CPL har olika regler beroende på storlek och utformning.
[länk]

En länk till detta HD domskäl fanns även i en länk i ett inlägg någonstans runt #125

Dock är det en dom från 1994 och i och med att lagen ändrats efter det är det inte solklart att den fortfarande är det man ska gå efter. (Givetvis gäller det enbart de aspekterna som ändrats).

Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Dock är det en dom från 1994 och i och med att lagen ändrats efter det är det inte solklart att den fortfarande är det man ska gå efter. (Givetvis gäller det enbart de aspekterna som ändrats).
Definitionen av cirkulationsplats är dessutom en av sakerna som förändrats/förtydligats...

Mikael_L Mikael_L skrev:
[länk]

Den domen bekräftar ju att man måste se sig för vid körfältsbyte och att det är ok att köra i höger körfält även om man skall svänga vänster i cirkulationsplatsen.

För övrigt existerar inte VTR (Vägtrafikkungörelsen) längre utan är ersatt av TrF. (Trafikförordningen.)
O 30§ i VTR skiljer sig lite från samma i TrF:en.

Fairlane
MathiasS MathiasS skrev:
Jo, för mellan KK och Fruängen är det inte bussfil till höger. Bussfilen slutar på påfarten från KK.
Eftersom högerfilen nu åter saknar heldragen linje finns inget som antyder att det är fel att åka där.
En bekant har tidigare kontrollerat med transportstyrelsen vad som gäller på platsen, och i väntan på "detaljplan" för hela KK området så är denna vägsnutt vanlig fil.
Har haft poliser både framför och bakom mig på sträckan och inte ens polisen tycker jag gör fel.
Givet tidigare diskussion i tråden ska du dock passa dig för att köra fortare än 80kph. Och, anpassa dig vid fruängsavfarten annars blir du påkörd.
Jag körde där ikväll och du har helt rätt. När gjorde man den förändringen? Det har säkert varit länge nu, men inte alltid. Det är lite vägarbeten som kanske påverkat. Tackar för detta, här har jag tid att vinna på morgonen.
MathiasS MathiasS skrev:
Vid fruängsavfarten börjar bussfilen igen, så där får du svänga av.
Dottern går i skola i Fruängen så det passar mig utmärkt. :)

• Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Fairlane
Körde ikväll från Hallunda norrut och sedan tillbaks. Norrut fungerade det riktigt bra, dvs folk höll rätt bra högerfilen, vilket inte tillhör vanligheterna.

Söderut lite senare... Högerfilen är helt tom långa sträckor. Jag väljer att köra om bilarna i mittfilen på korrekt sätt, dvs byta från höger till mitt till vänster och sen tillbaka. Det gick bra bortsett från att jag fick en helljusblink från en BMW X5 för att jag inte var tillräckligt snabb ur vänsterfilen (jag kunde säkert svängt in några meter tidigare utan att skrapa lacken på den bil jag då körde om...). Föraren av X5:an satt i telefon om jag såg rätt och visste inget om att högerfil var användbar för honom under de km jag såg. Två långtradare passerade jag på resan, en svenskreggad som låg i mittfil (där det är 100 km/h) och en utlandregistrerad som låg till höger.

Fairlane Fairlane skrev:
Aha, det var intressant. Det finns skyltar som antyder bussfil, men jag ska kolla mer noga nästa gång.
Ja jäkla, det var ingen bussfil där.
Svängde av för att tanka i morse vid KK, när jag kom ut igen låg en helt tom fil framför mig, det var helt stilla i de andra. Svängde av mot Segeltorp, vände runt i rondellen och åkte ut igen, o vips så jade jag sluppit köa en kvart :D

• Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
harry73
Så från och med nu vet ni att de flesta bilister som kör där är medlemmar på BH :)

• Haha
  • Gilla
Anna_H och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.