P
K knipo skrev:
Fast jag tycker inte det är alls förvirrat eller konstigt.
Lämna företräde när du kör in, tillämpa reglerna för körfältsbyte inne i cirkulationsplatsen.
Svårare än så är det inte.
Håller med. Men jag tror att många fått lära sig konstiga saker och kanske ofta hört att det ska vara krångligt.

I praktiken är ju varje påfart till en cirkulationsplats en vanlig T-korsning med en enkelriktad väg (blå påbudsskylt) åt höger med tillägget att man ska lämna företräde (orange triangel).
Illustration av en cirkulationsplats med bilar, påbudsskylt och väjningspliktstecken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

När man väl är i cirkulationsplatsen är det egentligen en vanlig väg med med korsning åt höger. Det som kanske saknas är varningsmärket "varning för vägkorsning där trafikanter på anslutande väg har väjningsplikt" i anslutning strax före påfarterna.
Svenskt vägmärke för "Väjningsplikt", orange triangel med svart T-korsningssymbol.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
GreenYoda och 1 till
  • Laddar…
Olsin Olsin skrev:
Jag gillar de som kör in på 73:an i Trångsund, går ut i mittfilen för att byta till högerfil när de ska svänga av till Handen.
Eller de som kommer upp på Essingeleden från stan/Bromma och måste kasta sig över heldraget före eller i Fredhällstunneln, för att sen fortsätta söder ut i landet.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
J
Erik_Hansson skrev:
Håller med. Men jag tror att många fått lära sig konstiga saker och kanske ofta hört att det ska vara krångligt.

I praktiken är ju varje påfart till en cirkulationsplats en vanlig T-korsning med en enkelriktad väg (blå påbudsskylt) åt höger med tillägget att man ska lämna företräde (orange triangel).
[bild]
När man väl är i cirkulationsplatsen är det egentligen en vanlig väg med med korsning åt höger. Det som kanske saknas är varningsmärket "varning för vägkorsning där trafikanter på anslutande väg har väjningsplikt" i anslutning strax före påfarterna.
[bild]
Håller med om att man bör vara väldigt noga att lämna företräde till båda bilarna ovan, eftersom det ju är först ungefär i den vänstra bilens läge som föraren ska börja blinka för att göra filbyte, och ska man hinna reagera och stanna bör man i det läget redan ha börjat saktat in. Det tar ju nån halvsekund innan blinkersen slår på i värsta fall, så ska man blint kolla om bilen inne i rondellen börjat blinka ut är risken att man inte hinner upptäcka det. Blinkar den utkörande tidigare än det så kan man toka det som att denne skulle köra ut i avfarten tidigare. Iallafall för gemene man är väl bäst att tillägga. Trafikreglerna är inte gjorda för ninjor eller oss rappa forumister.

S StevieGee skrev:
Det beror som sagt på skyltningen.
I detta exemplet som jag kör varje dag vid Åbro-motet i Mölndal så får orange bil endast svänga vänster. Och ska således ta orange väg ut ur rondellen eftersom att grön bil också får ta vänster och ska ta grön väg ut ur rondellen.
Men! Väldigt ofta väljer orange bil som ska vänster att byta fil ut ur rondellen och väljer gröns väg. Detta blir ju fullkomligt galet!
Väldigt ofta vill även orange bil köra rakt fram, men detta är inte tillåtet enligt skyltningen och borde ha bytt fil innan rondellen.
Jag kör ju mest i Stockholmsområdet och i regel fungerar det så att högerfilen används för högersväng eller rakt fram, vänsterfilen för vänster och rakt fram. Oftast alltså, sen förekommer det ju skillnader och där är ju tricket att dra på lite när man kör i vänsterfilen eftersom man har kortare sträcka och högre fart än velpannorna i högerfilen så uppstår aldrig någon kollisionsrisk. Sen vågar jag nästan påstå att du blir kraftigt tutad på om du försöker köra högervarv i Stockholm. Vi har inte tid för såna slöfockar helt enkelt.

D Daniel 109 skrev:
Hur tolkade du mig egentligen? Man ska naturligtvis ge företräde till bilar i den fil man är på väg in i eller passerar. Samt bilar som är på väg till den filen. Visar man inte vart man är på väg kan man inte förvänta sig företräde mer än i den fil man är i.
Och man ska alltid lämna företräde till alla fordon i cirkulationen. Oavsett deras position och körriktning. Väjningsplikten är inte villkorad på något annat än "befinner sig inne i cirkulationen".
Den som inte gör så gör fel. Du tycker inte att man behöver tolka lagen bokstavligt, jag håller inte med.

Den som inte inte använder sina körriktningsvisare vid filbyte eller utfart ur rondellen gör också fel.

Sen kan man tycka att det ena felet är värre än det andra, men oavsett detta är det två fel som potentiellt resulterar i plåtskador och whiplashskador eller ännu värre.

• Gilla
1
  • Laddar…
P
Finns det någon gräns ur många varv man kan köra runt i höger- eller vänsterfil?

Erik_Hansson skrev:
Finns det någon gräns ur många varv man kan köra runt i höger- eller vänsterfil?
Det tror jag inte annat än soppatorsk..

P
Nä precis. Men då faller ju de argument att de som ligger i högerfil måste åka ut i första eller andra avfarten, om det är nån som har det.

Att blinka vänster när man kör in har väl dock aldrig varit OK?

P
useless useless skrev:
"onödigtvis störande körning"
[länk]
LOL himla kul :crysmile:. Men nu var det väl hastigheten och avsaknad av blinker när han körde ut som var största problemet där? Men är det tjockt med bilar kan det ju vara svårt att komma ut ur vänsterfilen i tid, så ett extra varv kan ju vara nödvändigt.

Erik_Hansson skrev:
Det har väl alltid varit OK, dock inte nödvändigt?

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
P
useless useless skrev:
Det har väl alltid varit OK, dock inte nödvändigt?
Jasså? Man blinkar väl inte vänster när man ska köra till höger i en korsning?

Erik_Hansson skrev:
Nä precis. Men då faller ju de argument att de som ligger i högerfil måste åka ut i första eller andra avfarten, om det är nån som har det.

De måste inte enligt regelboken, men allmänt hyfs säger att du är i vägen om du inte gör det och en olycksrisk. Stör trafikflödet brutalt också då cirkulationsplatsen inte längre är tvåfilig. Kör man enligt sunt förnuft kan man nämligen åka två bilar bredvid varandra samtidigt och det blir högre kapacitet på vägen. Mycket uppskattat när man sitter och slösar sin fritid i bilkö.

Erik_Hansson skrev:
Jasså? Man blinkar väl inte vänster när man ska köra till höger i en korsning?
Det är väl aldrig fel att visa sina avsikter?

• Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Erik_Hansson skrev:

Fast rakt fram i brommaplansrondellen är tredje utfarten och då bör man ligga i högerfilen hela vögen och inte "gena" via vänsterfilen...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.