432 627 läst ·
6 382 svar
433k läst
6,4k svar
Folk som kör i mittenfilen även om de inte kör om
Taxi brukar få köra i bussfilen.Fairlane skrev:
Häromdagen åkte jag E4/E20 mellan Kungens Kurva och Fruängen i rusningstrafik. Trafiken är tät och ryckvis, med hastighet mellan 30 och 50 km/h. Undantaget är alla bussar i bussfil som håller högre fart. En hög andel av dessa bussar skulle dock kunna lura folk, då de inte ser ut som bussar utan som vanliga personbilar. Jag är dock övertygad om att det är maskerade bussar. Annars har jag svårt att förstå att de får köra där. De får de uppenbarligen, då en av dessa hade en polisbil bakom sig i många 100 meter utan att den senare stoppade den förre...
Jag har inte kört där. Men i Jönköping är det en liknande lösning. Där ör det tydligt skyltat att bilar kör i alla körfält. Då ska du ligga till höger om du inte kör om. Längst till vänster får inte lastbilar köra. Men man ska inte ligga i mittfilen utan anledning.harry73 skrev:
Angående mittfilen finns det tillfällen där man ska köra i mittfilen.
På E6:an vid Landskrona och vid Hallandsåsen finns det stigningsfält. Tanken är då att det högre körfält (K1) ska användas för långsamma tunga fordon. De övriga 2 körfält ska användas för alla övriga fordon (även lastbilar som kan hålla 90 där)
I övrigt har jag inga problem med att köra på höger körfält, köra om till höger med låg hastighetsskillnad och byta fil ner andra inte vill göra plats åt mig. Det betyder inte att jag gör det alltid och att jag försöker komma fram så snabbt som möjligt, men jag tycker att det är viktigt att trafiken använder alla körfält som finns till förfogande och ibland behöver man tvinga fram lite samarbete i trafiken.
Jag lämnar företräde mot varje fordon som vill använda det körfält jag är på väg in i. Det medför inte att det måste vara helt tomt i rondellen innan jag kör in.K knipo skrev:Fast det är ju det du/det fordon som är på väg in i cirkulationsplatsen måste göra, lämna företräde till alla fordon, oavsett vilken fil de befinner sig i.
Kör man in i en cirkulationsplats samtidigt som ett fordon i cirkulationsplatsen byter fil så har den som kör in felat.
Väldigt enkelt.
För att citera Trf 3:22.
”En förare som kör in i en cirkulationsplats har väjningsplikt mot varje fordon som befinner sig i cirkulationen.”
[länk]
Nej, såklart inte.D Daniel 109 skrev:
Förs fordonet i innerfilen och det är fritt i ytterfilen så är det klart att det går att köra ut.
Som sagt, samspel.
I praktiken är det säkert inga problem.
Men du skrev innan att:
”Visar man inte vart man är på väg kan man inte förvänta sig företräde mer än i den fil man är i.”
O då menade jag att du blir vållande om det händer något eftersom du kör in i cirkulationsplatsen.
Ok, sätt dig ner nu.Fairlane skrev:
Häromdagen åkte jag E4/E20 mellan Kungens Kurva och Fruängen i rusningstrafik. Trafiken är tät och ryckvis, med hastighet mellan 30 och 50 km/h. Undantaget är alla bussar i bussfil som håller högre fart. En hög andel av dessa bussar skulle dock kunna lura folk, då de inte ser ut som bussar utan som vanliga personbilar. Jag är dock övertygad om att det är maskerade bussar. Annars har jag svårt att förstå att de får köra där. De får de uppenbarligen, då en av dessa hade en polisbil bakom sig i många 100 meter utan att den senare stoppade den förre...
Ta ett djupt andetag.
Slut ögonlocken.
Dröm dig i väg....du ser en färd utan kö. Du flyger förbi alla bilar. Du köar aldrig mellan KK och Fruängen. Någonsin. Ever.
Det kan väl aldrig hända?
Jo, för mellan KK och Fruängen är det inte bussfil till höger. Bussfilen slutar på påfarten från KK.
Eftersom högerfilen nu åter saknar heldragen linje finns inget som antyder att det är fel att åka där.
En bekant har tidigare kontrollerat med transportstyrelsen vad som gäller på platsen, och i väntan på "detaljplan" för hela KK området så är denna vägsnutt vanlig fil.
Har haft poliser både framför och bakom mig på sträckan och inte ens polisen tycker jag gör fel.
Givet tidigare diskussion i tråden ska du dock passa dig för att köra fortare än 80kph. Och, anpassa dig vid fruängsavfarten annars blir du påkörd.
Vid fruängsavfarten börjar bussfilen igen, så där får du svänga av.
Redigerat:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 921 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 921 inlägg
Det var inte lördag el dag före helg ?? Bekant som bor i Fruängen blev stoppad där på en lördag, och fick lära poliserna vad skyltarna betyder.Fairlane skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 921 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 921 inlägg
Aha, det var intressant. Det finns skyltar som antyder bussfil, men jag ska kolla mer noga nästa gång.MathiasS skrev:
Och en gång till för att inte hamna
Ok, sätt dig ner nu.
Ta ett djupt andetag.
Slut ögonlocken.
Dröm dig i väg....du ser en färd utan kö. Du flyger förbi alla bilar. Du köar aldrig mellan KK och Fruängen. Någonsin. Ever.
Det kan väl aldrig hända?
Jo, för mellan KK och Fruängen är det inte bussfil till höger. Bussfilen slutar på påfarten från KK.
Eftersom högerfilen nu åter saknar heldragen linje finns inget som antyder att det är fel att åka där.
En bekant har tidigare kontrollerat med transportstyrelsen vad som gäller på platsen, och i väntan på "detaljplan" för hela KK området så är denna vägsnutt vanlig fil.
Har haft poliser både framför och bakom mig på sträckan och inte ens polisen tycker jag gör fel.
Givet tidigare diskussion i tråden ska du dock passa dig för att köra fortare än 80kph. Och, anpassa dig vid fruängsavfarten annars blir du påkörd.
Den som byter fil är ansvarig för att det sker på ett säkert sätt.K knipo skrev:Nej, såklart inte.
Förs fordonet i innerfilen och det är fritt i ytterfilen så är det klart att det går att köra ut.
Som sagt, samspel.
I praktiken är det säkert inga problem.
Men du skrev innan att:
”Visar man inte vart man är på väg kan man inte förvänta sig företräde mer än i den fil man är i.”
O då menade jag att du blir vållande om det händer något eftersom du kör in i cirkulationsplatsen.
Det har ingen betydelse, det kommer typ aldrig hända, mittfilarna åker i mitten, så är det bara.Fairlane skrev:
Men tipsa inte alla om den filen. Det är ju min fil.
Jag kör ofta Essingeleden, nästan dagligen E4/E20 Kungens kurva / Södertälje, och flera gånger i veckan Nynäsvägen mellan Trångsund och Handen. På Essingeleden är det 70 så det går utmärkt att glida förbi till höger. På E4/E20 är det inte tillåtet. Många ligger och kör i mittfil, men håller åtminstone nästan hastigheten. Nynäsvägen däremot... Där är det 110 km/h som tillåten hastighet. Sommar eller vinter, natt eller dag, det spelar ingen roll, de allra flesta trängs i mittfil i 80 km/h, självklart med för lite avstånd.
Nynäsvägens bilister får bilisterna på E4/E20 att se ut som proffs.
La ut ett tips på en lokal Facebook grupp för nått år sen, att man istället för att köa hur länge som helst i vårt centrum för vänstersväng, kunde ta höger, åka 100 meter, vända runt i en rondell och åka tillbaka. Jag har fortfarande inte sett nån som tog till sig av det tipset.
Jag tror inte vi kommer någonstans i denna diskussionen.D Daniel 109 skrev:
Men grundregeln är som jag skrivit tidigare, att den som kör in i en cirkulationsplats har väjningsplikt mot ALLA fordon i cirkulationen. Det gäller även de som byter fil på ett felaktigt sätt. Oavsett så är det den som kör in i cirkulationsplatsen som kommer att få böterna om det smäller.
Läs länken jag skickade innan.
Nej, det finns, såvitt jag kan påminna mig, inga stigningsfält varken över Hallandsåsen eller Glumslövs backar såvida det inte blivit det den senaste veckan. Det är helt enkelt en 3--filig motorväg och alla som inte kör om för tillfället skall köra i det högra körfältet.harry73 skrev:
Angående mittfilen finns det tillfällen där man ska köra i mittfilen.
På E6:an vid Landskrona och vid Hallandsåsen finns det stigningsfält. Tanken är då att det högre körfält (K1) ska användas för långsamma tunga fordon. De övriga 2 körfält ska användas för alla övriga fordon (även lastbilar som kan hålla 90 där)
I övrigt har jag inga problem med att köra på höger körfält, köra om till höger med låg hastighetsskillnad och byta fil ner andra inte vill göra plats åt mig. Det betyder inte att jag gör det alltid och att jag försöker komma fram så snabbt som möjligt, men jag tycker att det är viktigt att trafiken använder alla körfält som finns till förfogande och ibland behöver man tvinga fram lite samarbete i trafiken.