432 610 läst ·
6 382 svar
433k läst
6,4k svar
Folk som kör i mittenfilen även om de inte kör om
"Mittfilaren" saboterar ju vägens kapacitet genom att framtvinga upp till 4 onödiga filbyten för den som ligger i högerfil och vill passera.ÅkeSun skrev:
Men oj vad man kan reagera när någon förespråkar tolerans, det ligger väl i tidsandan. Men om man inte ens vill försöka förstå motparten kommer man aldrig bli en del av lösningen.
Jag tycker inte att mittfältskörning är så hemskt att jag ens bryr mig. Hur svårt är det att gå ut i ytterfil för omkörning? Så länge ytterfilen är fri så är det väl inget problem värt att reta upp sig på? Blir det en olycka är det knappast bara mittfältarens fel. Är det något jag lärt mig under mina första 150 000 mil är att försöka förstå mina medtrafikanter och acceptera att dom inte alltid gör som jag tycker.
Den som blir förbannad över små saker är väl inte större än så?
Ja, och det är liksom inte samma sak som att glömma en blinker på eller att komma på för sent att man måste byta fil i tät trafik.F frasen_36 skrev:
Det är då vi ska krama varandra i trafiken och hjälpas åt.
Inte när folk rutinmässigt gör fel som påverkar många ständigt!
I veckan såg jag nått riktigt bra exempel i ämnet.
E4an norr om Stockholm söder ut.
Fullt i mittfilen som en packad sillburk, jag och en lastbil långt bort i högerfilen
I vänstern ligger en flygbuss, 2 polisbilar på utryckning kommer ikap bakom. Bussen upptäcker det och blinkar höger, men trött mössorna i mitten reagerar inte !!
Det tog uppåt en minut innan bussen kunde få en lucka och flytta på sig.
Den bakre polisbilen hade då redan tagit sig över till högerfilen framför mig och dragit vidare, men den andra låg inlåst bakom bussen.
Synd att jag inte hade en dashkam och filmat spektaklet.
Fullt i mittfilen som en packad sillburk, jag och en lastbil långt bort i högerfilen
I vänstern ligger en flygbuss, 2 polisbilar på utryckning kommer ikap bakom. Bussen upptäcker det och blinkar höger, men trött mössorna i mitten reagerar inte !!
Den bakre polisbilen hade då redan tagit sig över till högerfilen framför mig och dragit vidare, men den andra låg inlåst bakom bussen.
Synd att de inte kunde beivra camparna.Isakare skrev:
I veckan såg jag nått riktigt bra exempel i ämnet.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 274 inlägg
Jag är inte så säker på att det handlar om mittfilscamping här. Jag antar att det är den här platsen (möjligen tidigare, då blir mina kommande argument svagare):
Utöver ovanstående skyltning tror jag att det är 70 där, men det kan jag ha fel i.
Vi kan alltså se att man måste ligga i de två vänstraste filerna för att fortsätta på E4. Det är förbjudet för tunga lastbilar att köra i vänsterfilen (det är det en långdel av vägen även tidigare).
Är bussen en tung lastbil? Nej. Den gör alltså inget formellt fel, men bör kanske tänka på varför ett sånt förbud finns.
Gör de andra fel? Nja, inte här, men kanske tidigare. Är det 70 får de dock välja körfält efter mål.
Kanske kör bilarna för tätt, så är det nog. Förmodligen har busschauffören även för dålig uppsikt bakåt. Så är det nog.
Men strängt taget tror jag ingen gjort särskilt mycket fel här. Det blir fel ändå.
Race incident
Edit: Läste om @Isakares inlägg och ser att han skriver om tre filer, då är det inte här, och sannolikt minst 80. Låter dock mitt inlägg ligga kvar med denna lilla not om att jag nog missförstod.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Utöver ovanstående skyltning tror jag att det är 70 där, men det kan jag ha fel i.
Vi kan alltså se att man måste ligga i de två vänstraste filerna för att fortsätta på E4. Det är förbjudet för tunga lastbilar att köra i vänsterfilen (det är det en långdel av vägen även tidigare).
Är bussen en tung lastbil? Nej. Den gör alltså inget formellt fel, men bör kanske tänka på varför ett sånt förbud finns.
Gör de andra fel? Nja, inte här, men kanske tidigare. Är det 70 får de dock välja körfält efter mål.
Kanske kör bilarna för tätt, så är det nog. Förmodligen har busschauffören även för dålig uppsikt bakåt. Så är det nog.
Men strängt taget tror jag ingen gjort särskilt mycket fel här. Det blir fel ändå.
Race incident
Edit: Läste om @Isakares inlägg och ser att han skriver om tre filer, då är det inte här, och sannolikt minst 80. Låter dock mitt inlägg ligga kvar med denna lilla not om att jag nog missförstod.
Bussen? Den kör ju i sitt högra körfält (om ni vägen delar sig inom kort). Man får väl ändå anse att när skyltar om vägdelning kommer upp utan angivande av hur pass nära förestående det är, så är det rätt att placera sig i de filer som leder till ens mål.Nötegårdsgubben skrev:
Jag är inte så säker på att det handlar om mittfilscamping här. Jag antar att det är den här platsen (möjligen tidigare, då blir mina kommande argument svagare):
[bild]
Race incident
Ja jag antar att det var betydligt längre norrut, snart när dubbdäcksförbudet är här så är det väl 100 hela vägen från Väsby till Häggvik också (vintertid är det 80 från Rotebro och söderut).
Efter Häggvik blir det fler filer hit och dit, mellan Häggvik och Akalla/Tureberg är det väl 5-filigt, och sen 4-filigt till Kista. Efter Kista blir det 5-filigt igen ett tag har jag för mig. Den där bilden är ju tagen efter Järva krog, där blir det 70, och sen efter Haga norra så är det två filer som går vidare mot Essingeleden (de två vänstra?), två filer som går in till stan och sen tror jag det är en bussfil längst till höger?
Efter Häggvik blir det fler filer hit och dit, mellan Häggvik och Akalla/Tureberg är det väl 5-filigt, och sen 4-filigt till Kista. Efter Kista blir det 5-filigt igen ett tag har jag för mig. Den där bilden är ju tagen efter Järva krog, där blir det 70, och sen efter Haga norra så är det två filer som går vidare mot Essingeleden (de två vänstra?), två filer som går in till stan och sen tror jag det är en bussfil längst till höger?
Ja, det var längre upp mellan Rotebro och Häggvik, 3 filer, ingen avfart i närheten.
Hela gänget i mitten hade fritt till höger.
Flygbussarna brukar ha bra fart, de är vad jag känner till ingen tung lastbil och får köra fortare än 85 och i ytterfilen ??
Problemet här var att ingen skapade lucka så bussen kunde flytta på sig.
Hela gänget i mitten hade fritt till höger.
Flygbussarna brukar ha bra fart, de är vad jag känner till ingen tung lastbil och får köra fortare än 85 och i ytterfilen ??
Problemet här var att ingen skapade lucka så bussen kunde flytta på sig.
Tyvärr är ju ofta samma mittfilskampare rätt bra på att ligga i häcken på bilen framför och INTE lämna lucka om nån vill "byta ut". Deras världsbild är det nog så att bäst är att ligga i mitten och att bäst vore om alla gjorde det och aldrig bytte fil nån gång. Förstod de att lämna lucka när nån blinkar och det är tajt så hade de nog också förstått att de borde legat till höger.Fairlane skrev:
Men vänder man på det. Om man går in i mittfil för att släppa om nån som vill köra fortare, men sen vill byta ut igen för att man vill köra fortare än mittfil så vinns massor av vänsterfilskampare som heller inte fattar att det blir smidigast om man håller luckor och släpper in folk. Underlättar man filbyte så alla klarar det så underlättas också att "släppa om och in" andra.
Det är ju också helt bisarrt i sig. Att lägga skattepengar på att skylta om ett par kilometer motorväg varje höst/vår.N Nerre skrev:
(Jag har fått fortkörningsböter för 103 på 80-sträckan, med dubbbfritt. Kan vara del i min upprördhet. 😅)
Ja, men om jag inte minns fel handlar det om att med dubbdäck blir det för högt buller i Sollentuna (det är rätt mycket bostäder som ligger nära motorvägen där och jag antar att det är billigare att sänka hastigheten än att förbättra de bullerdämpande åtgärderna).Nyfniken skrev:
Attitudeswe
Husägare
· Partille
· 2 365 inlägg
Attitudeswe
Husägare
- Partille
- 2 365 inlägg
Det är inga problem att hitta mittfilscampare på streetview. Här är det 3-4km till där vägen delar sig och 1.5-2km till nästa påfart. 80 väg från Partille in mot Göteborg. Lilla Fabian har stannat i mittfil minst 1km (och så även streetview bilen)
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Jo, det kan jag hålla med om. Jag åker ju sträckan regelbundet (eftersom jag bor i Väsby och jobbar i Kista och ibland tar bilen till jobbet, dessutom bor mina föräldrar i Sollentuna), jag har nån gång (typ söndagsmorgon) provat att köra hela sträckan i 70 och det blev ingen markant tidsskillnad på hela resan. Det som tar mest tid är alla trafikljus och korsningar på vägen där man behöver stanna (innan och efter motorvägen).Nyfniken skrev:
Jag tror dock att folk skulle respektera 80-gränsen för dåligt sommartid. Jag har nån gång hört om att gamla E4 genom Uppsala (innan den nya byggdes) skyltades i 70 bara för att ingen ändå höll 50. (Men det är ju lite konstigt argument för det var inte många som höll 70 heller när det var 70, även om 70 då faktiskt gav grön våg hela vägen.)