B
Fairlane Fairlane skrev:
Det finns en sådan markering i närheten av ett rödlyse i närheten av där jag bor. Skulle förvåna mig om 20% begriper...
När jag tog körkort var det förbjudet att köra i spärrområde. Det där med att måla spärrområde mitt i korsningar betyder alltså att man inte får köra där överhuvudtaget, hur kommer man förbi korsningen då?

Nu var det "ett par" år sedan jag tog körkort, men jag verkar minnas rätt när jag kollar i Trafikförordningen:

3 kap. 11 §
Ett fordon får inte med något hjul föras på ett spärrområde eller över en heldragen linje.

Såhär skriver Transportstyrelsen:

Illustration av spärrområdesmarkering M9, vita snedställda streck mot svart bakgrund, med text om regler för fordon.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

P Pin skrev:
Men nu var det ju bilen framför som stod på övergångsstället. Isåfall denne som skulle backa på mig (fast det inte var jag som vi nu är överens om)
Spelar det nån roll, men ok, bilen bakom den som stod på övergångsstället backade och tyckte det såg tomt ut men iom backningen åts det upp en del av bakomkommande bilars stoppsträcka och nån (försäkringsbolag,polis?) ansåg att det var tillräckligt för att vara vållande.

hsd
Det händer ofta att framförvarande står på övergångsstället i väntan på att köra iväg, då brukar jag alltid lämna ett extra utrymme till fotgängare och cyklister så de kan passera

• Gilla
jocke31 och 2 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Jag brukar inte köra in i korsningar om det inte är fritt på andra sidan
Inte jag heller. Men väldigt "populärt" bland andra bilister. Står man still precis vid ett grönt ljus och vägrar köra över korsningen blir det väldigt uppretad stämning bakom en väldigt snabbt.

• Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
T tompaah7503 skrev:
Inte jag heller. Men väldigt "populärt" bland andra bilister. Står man still precis vid ett grönt ljus och vägrar köra över korsningen blir det väldigt uppretad stämning bakom en väldigt snabbt.
Den tar jag utan problem, det blir fel ibland för mig men jag blockerar aldrig en korsning medvetet, men som sagt det händer. Detta är en situation då man gärna gett fingret till puckona bakom men det vågar man ju inte för till sist kommer väl nån med fälgkorset och ska slåss.

V Ville_Vessla skrev:
Den tar jag utan problem, det blir fel ibland för mig men jag blockerar aldrig en korsning medvetet, men som sagt det händer. Detta är en situation då man gärna gett fingret till puckona bakom men det vågar man ju inte för till sist kommer väl nån med fälgkorset och ska slåss.
För övrigt valde jag en dålig väg i Anaheim en gång då vi skulle se hockey, körde förbi Disneyland och blev stående längst fram på nästan 10 gröna innnan det gick att köra, men där står t.o.m bötesbeloppet på skyltar vid korsningarna om man blockerar.

S sunqan skrev:
Jag har blivit omkörd av två bilar när jag stannade före den spärrmarkerade korsningen med skyltning om att inte stanna i korsningen. Båda bilarna blev stående i korsningen efter att korsande trafik fått grönt - till allmän munterhet
Ja bu på dom. Bravo till dig.

Jag tror mycket på att lägga omtanke på att utforma vägmiljön så att det ska vara lätt för trafikanten att göra rätt. Pedagogiskt utformade linjer, skyltar etc. är mycket viktigare och effektivare än om det bara står i en paragraf långt ner i en lagtext som ingen/få lägger på minnet

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Marknadsvägen i Täby.
Gissa om korsningen någon gång blockeras?
Gissa om bilister följer uppmaningen att stanna i höjd med skylten vid rött ljus?
Trafikkorsning på Marknadsvägen i Täby med stopplinje, stoppskylt och uppmaningsskylt att inte blockera korsningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
B Blazermannen skrev:
När jag tog körkort var det förbjudet att köra i spärrområde. Det där med att måla spärrområde mitt i korsningar betyder alltså att man inte får köra där överhuvudtaget, hur kommer man förbi korsningen då?

Nu var det "ett par" år sedan jag tog körkort, men jag verkar minnas rätt när jag kollar i Trafikförordningen:

3 kap. 11 §
Ett fordon får inte med något hjul föras på ett spärrområde eller över en heldragen linje.

Såhär skriver Transportstyrelsen:

[bild]
Det är nog inte ett spärrområde utan titta på bilden i Barts inlägg #1612 så ser du vad jag menar.

B
Fairlane Fairlane skrev:
Det är nog inte ett spärrområde utan titta på bilden i Barts inlägg #1612 så ser du vad jag menar.
Ja, jag förstår vilken markering som avses, jag har sett sådana i verkligheten också. Om det inte är spärrområde, vad är det då?

Jag tror att det är ett påhitt av gatuplanerare för att förhindra att folk blockerar korsningar, utfarter och vad det nu kan vara. Även om syftet är bra, att förhindra nötter att stanna mitt i korsningar osv., tror jag att det är kontraproduktivt på det hela taget. Att använda markeringar som ser ut som spärrområden tror jag inte ökar respekten för trafikreglerna - ibland är det tillåtet att köra över något som ser ut som ett spärrområde, men oftast inte, kan vara svårt att hålla reda på olika situationer.

Överhuvudtaget skulle trafiken fungera mycket bättre, om alla någorlunda följde de viktigaste trafikreglerna, men förr lär det nog bli två torsdagar varje vecka.

• Gilla
  • Haha
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
B Blazermannen skrev:
Ja, jag förstår vilken markering som avses, jag har sett sådana i verkligheten också. Om det inte är spärrområde, vad är det då?

Jag tror att det är ett påhitt av gatuplanerare för att förhindra att folk blockerar korsningar, utfarter och vad det nu kan vara. Även om syftet är bra, att förhindra nötter att stanna mitt i korsningar osv., tror jag att det är kontraproduktivt på det hela taget. Att använda markeringar som ser ut som spärrområden tror jag inte ökar respekten för trafikreglerna - ibland är det tillåtet att köra över något som ser ut som ett spärrområde, men oftast inte, kan vara svårt att hålla reda på olika situationer.

Överhuvudtaget skulle trafiken fungera mycket bättre, om alla någorlunda följde de viktigaste trafikreglerna, men förr lär det nog bli två torsdagar varje vecka.
I Göteborg brukar denna typ av markeringar göras gula. Det påverkar knappast betydelsen, men det minskar risken för att folk skall uppfatta dem som spärromrpden i alla fall.

• Gilla
Maria T
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
I Göteborg brukar denna typ av markeringar göras gula. Det påverkar knappast betydelsen, men det minskar risken för att folk skall uppfatta dem som spärromrpden i alla fall.
Dom skall vara gula.
En gul streckad trottoarkant betyder parkeringsförbud, en heldragen gul trottoarkant är stoppförbud
Ett fält med stoppförbud ser ut såhär:

https://korkortonline.se/teori/vagmarken/vagmarkeringar/m23/

pacman42 pacman42 skrev:
Du postade precis det som jag hade tänkt skriva... Då är vi i alla fall två som observerat att de är gula linjer kring Göteborg i de områden som folk inte skall stanna i men vitt eller gult verkar tyvärr inte hjälpa, då det oftast står bilar i områdena ändå. Alla har så dj--la bråttom att själv komma fram och inte tänka på sina medtrafikanter och det problem som detta körande skapar. Tänk om vi kunde ha någon som kunde gå fram och sätta en böteslapp på rutan på alla dessa bilister som stanna mitt i korsningen, dvs de som kör så länge det är grönt trots att det inte finns plats på "andra sidan" korsningen. Sedan står de kvar där mitt i när det blir grönt för den korsande trafiken och kaoset är ett faktum. En person i samtliga korsningar och problematiken med de som stannar mitt i skulle upphöra. Vi har ju en viss arbetslöshet, och att påstå att det inte finns pengar till detta är bara "skitsnack" eventuella böter skulle i alla fall till en början göra "systemet" självfinansierande och vi skulle få ett antal mindre arbetssökande.

• Gilla
Blazermannen
  • Laddar…
R roli skrev:
Du postade precis det som jag hade tänkt skriva... Då är vi i alla fall två som observerat att de är gula linjer kring Göteborg i de områden som folk inte skall stanna i men vitt eller gult verkar tyvärr inte hjälpa, då det oftast står bilar i områdena ändå. Alla har så dj--la bråttom att själv komma fram och inte tänka på sina medtrafikanter och det problem som detta körande skapar. Tänk om vi kunde ha någon som kunde gå fram och sätta en böteslapp på rutan på alla dessa bilister som stanna mitt i korsningen, dvs de som kör så länge det är grönt trots att det inte finns plats på "andra sidan" korsningen. Sedan står de kvar där mitt i när det blir grönt för den korsande trafiken och kaoset är ett faktum. En person i samtliga korsningar och problematiken med de som stannar mitt i skulle upphöra. Vi har ju en viss arbetslöshet, och att påstå att det inte finns pengar till detta är bara "skitsnack" eventuella böter skulle i alla fall till en början göra "systemet" självfinansierande och vi skulle få ett antal mindre arbetssökande.
Jag kommer ihåg för några år sedan när en bil fick stopp på en påfart till Oscarsleden (E45, tror dock inte denna sträckan heter Oscarsleden längre) mot E6 och stannade i vägrenen. Köerna som denna orsakade spred sig till stora delar av stan, bland annat över Göta Älvbron via Backaplan ut på Björlandavägen, allt pga att folk körde ut i korsningarna utan att veta om de skulle komma över. Detta ledde till en "dead-lock" i trafiken som varade i flera timmar och i princip gjorde all trafik i hela Göteberog stillastående. Allt detta pga en bil som egentligen inte ens var i vägen för övrig trafik, men framförallt pga folk körde ut i korsningarna utan att vara säker på att de skulle komma igenom dem...

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
hsd
Dålig trafikplanering, kan de skylla på spårvagnen eller har de en trafikplanerare som aldrig vistas i trafiken

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.