F
V Ville_Vessla skrev:
Finns ju inte på kartan att man backar vid stopp vid olycka utan att blåjlus ger order om det, en cyklist kan ju lätt ta en annan väg. Men har jag väl stannat ska det mycket till innan jag flyttar mig.
Nu var väl detta inte stopp vid olycka utan stopp pga kö.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Fairlane
V Ville_Vessla skrev:
Finns ju inte på kartan att man backar vid stopp vid olycka utan att blåjlus ger order om det, en cyklist kan ju lätt ta en annan väg. Men har jag väl stannat ska det mycket till innan jag flyttar mig.
Som fsn skriver så var det inte frågan om någon olycka, men en meter bör man normalt kunna backa för att underlätta för andra trafikanter om det ändå är stillastående, och man inte har en bil mindre än en meter bakom.
Jag brukar inte köra in i korsningar om det inte är fritt på andra sidan, jag brukar inte köra upp på övergångsstället om det inte går att komma vidare, jag brukar inte köra enda fram till bilen som stannat i rondellen etc, utan försöker alltid skapa en lucka för trafikanter som kommer från andra håll, så att de kan passera.
Väldigt många trafikanter tänker inte så utan blockerar glatt korsningar till och med när det finns skyltning om att inte göra det för att problemet är så vanligt i den korsningen. Om jag skulle klanta mig och blockera så, skulle jag utan tvekan backa en meter eller två om det var fritt.

• Gilla
tompaah7503 och 3 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Nu var väl detta inte stopp vid olycka utan stopp pga kö.
Vilket väl egentligen inte är speciellt mycket bättre, varför backar man i en kö?

V Ville_Vessla skrev:
Vilket väl egentligen inte är speciellt mycket bättre, varför backar man i en kö?
I det fallet som diskuteras här för att den framför har ställt sig över övergångsstället. För att underlätta passage.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
P Pin skrev:
I det fallet som diskuteras här för att den framför har ställt sig över övergångsstället. För att underlätta passage.
Var då helt säker att det är tomt bakom vilket uppenbarligen inte var fallet här. Håll inte på med dumheter som att backa oväntat om det inte är blåljus som kräver passage, cyklisten får ju givetvis vänta även om jag gjort fel. Låter helt absurt att folk faktiskt stöder detta beteende.

V Ville_Vessla skrev:
Var då helt säker att det är tomt bakom vilket uppenbarligen inte var fallet här. Håll inte på med dumheter som att backa oväntat om det inte är blåljus som kräver passage, cyklisten får ju givetvis vänta även om jag gjort fel. Låter helt absurt att folk faktiskt stöder detta beteende.
Du har inte läst hela diskussionen. När backningen påbörjades var det ingen bakom.

• Gilla
Demmpa och 3 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Som fsn skriver så var det inte frågan om någon olycka, men en meter bör man normalt kunna backa för att underlätta för andra trafikanter om det ändå är stillastående, och man inte har en bil mindre än en meter bakom.
Jag brukar inte köra in i korsningar om det inte är fritt på andra sidan, jag brukar inte köra upp på övergångsstället om det inte går att komma vidare, jag brukar inte köra enda fram till bilen som stannat i rondellen etc, utan försöker alltid skapa en lucka för trafikanter som kommer från andra håll, så att de kan passera.
Väldigt många trafikanter tänker inte så utan blockerar glatt korsningar till och med när det finns skyltning om att inte göra det för att problemet är så vanligt i den korsningen. Om jag skulle klanta mig och blockera så, skulle jag utan tvekan backa en meter eller två om det var fritt.
Håller med. Väldigt vanligt att man inte planerar längre än näsan räcker. Man bara kör fram för att det är grönt men tar inte alls hänsyn till att det redan är fullt av stillastående bilar på andra sidan och i korsningen. Sen slår det om till rött när man står stilla mitt i korsningen och all korsande trafik börjar tuta ilsket.

I USA var det väldigt vanligt att rita spärrområden mitt i korsningen. Där fick man aldrig stå utan man fick bara köra in i ett sånt område om det var fritt fram att kunna passera till andra sidan. Sånt skulle man vilja se mer av även i Sverige

• Gilla
Fujim och 1 till
  • Laddar…
S Stuff skrev:
I USA var det väldigt vanligt att rita spärrområden mitt i korsningen. Där fick man aldrig stå utan man fick bara köra in i ett sånt område om det var fritt fram att kunna passera till andra sidan. Sånt skulle man vilja se mer av även i Sverige
Det är redan förbjudet, skulle folk följa det bättre vara för det vore en massa mönster i korsningen? Det brukar vara såna spärrområden på ställen där det ofta blir kö på grund av t.ex. broöppning eller kö till färja, men de flesta verkar inte bry sig om det.

3 kap. 20 §
När en förare närmar sig eller kör in i en vägkorsning, skall körsättet anpassas så att det inte uppstår onödigt hinder för trafiken på den korsande vägen, om fordonet tvingas stanna i korsningen.

N Nerre skrev:
Det är redan förbjudet, skulle folk följa det bättre vara för det vore en massa mönster i korsningen? Det brukar vara såna spärrområden på ställen där det ofta blir kö på grund av t.ex. broöppning eller kö till färja, men de flesta verkar inte bry sig om det.
Ja

N Nerre skrev:
Här kan polisen och staten verkligen dra in stålar.
En civilklädd polis i en korsning så har man snabbt fått ihop till sin månadslön.
Och när förarna inte längre har råd att dumma sig, och börjar agera vettigt,
så kan samme polis börja använda övergångsställena.

V Ville_Vessla skrev:
Det var tomt bakom
Det var inte jag som backade
Varför blir det bättre om blåljus är inblandat? Han på övergångsstället får väl maka på sig om blåljuset kör på gångbanan...
Jag har inte tagit ställning för något beteende, bara förtydligat eftersom du inte verkade begripa situationen i inlägget du svarade på.

F
V Ville_Vessla skrev:
på riktigt, behöver du fråga det? Det var ju tydligt skrivet att det var för att släppa fram en cyklist.

skall en cykel över finns det säker ett övergångställe, fartgränsen var med atörsta sannolikhet 50km/h. Det är naturligtvis så att om detta har gått till som beskrivet så har den påkörande kört fel, fått en avsugning, skickat ett SMS eller nåt sånt.

man kör helt enkelt inte in i röven på folk oavsett om dom råkat backa en meter med god marginal eller inte. Det enda felet som gjordes var att den påkörda berättade om backningen.

Redigerat:
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Fairlane
S Stuff skrev:
Håller med. Väldigt vanligt att man inte planerar längre än näsan räcker. Man bara kör fram för att det är grönt men tar inte alls hänsyn till att det redan är fullt av stillastående bilar på andra sidan och i korsningen. Sen slår det om till rött när man står stilla mitt i korsningen och all korsande trafik börjar tuta ilsket.

Det finns en sådan markering i närheten av ett rödlyse i närheten av där jag bor. Skulle förvåna mig om 20% begriper...

Fairlane
V Ville_Vessla skrev:
cyklisten får ju givetvis vänta även om jag gjort fel. Låter helt absurt att folk faktiskt stöder detta beteende.
Jag tycker det är absurt att folk tänker så...
Oj, jag gjorde fel, äh någon annan får vänta. Eller oj,jag kan hjälpa en medtrafikant, äh han får vänta...

• Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
F
Fairlane Fairlane skrev:
Jag tycker det är absurt att folk tänker så...
Oj, jag gjorde fel, äh någon annan får vänta. Eller oj,jag kan hjälpa en medtrafikant, äh han får vänta...
Jag håller med men alla skall inte ha hjälp. jag mötte en Taxi i rodellen tidigare i veckan. Han blev irriterad tre ggr. Först för att jag tutade länge på honom och sen när jag spärrade vägen för honom genom att köra mitt i filen (enfilig rondell) och sen för att jag skällde ut honom när han stod där och viftade och ville fram. Det var tydligen förnedrande att nån talade om att han inte borde ha körkort när han hade kunder i bilen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.