E eleson skrev:
Här kan polisen och staten verkligen dra in stålar.
En civilklädd polis i en korsning så har man snabbt fått ihop till sin månadslön.
När jag var i Australien i slutet av 80-talet så berättade föraren av sightseeing-bussen i Melbourne att de hade kameror i korsningarna. Om en bil befann sig inne i korsningen så när det slog om till rött fick man en bot hem i brevlådan.

I Sverige fungerar det nog inte lika bra eftersom vi har föraransvar, kameran måste få med föraren på bild (precis som fartkameror).

S Stuff skrev:
Ja
Det gjorde ingen större skillnad i korsningen Huvudstagatan och Storgatan i Solna.

S Stuff skrev:
Ja
Jag har blivit omkörd av två bilar när jag stannade före den spärrmarkerade korsningen med skyltning om att inte stanna i korsningen. Båda bilarna blev stående i korsningen efter att korsande trafik fått grönt - till allmän munterhet

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Fairlane
N Nerre skrev:
Dessutom kollar jag nog nästan mer i backspegeln än framåt, just eftersom framåt har man blicken ändå. Det är ju inte helt ovanligt att man ser en bil ligga i vänsterfil, och en annan bil (bägge fortkörare) kommer ikapp. och det dröjer kanske en minut innan den som blivit upphunnen märker att det ligger nån bakom och flyttar på sig. För att sen gå direkt ut i vänsterfil efter att ha blivit omkörd (trots att det är tomt i högerfil).
Ja, många är riktigt usla på att kolla i backspegeln. Ikväll körde jag riksväg 73 norrut, in mot stan vid sidan ser jag två ambulanser med blåljus. De är inte på vägen än, men jag misstänker att de inom kort kommer vara bakom mig och mycket riktigt ser jag de i backspegeln några 100 meter bakom. Jag har två bilar emellan mig och ambulanserna som fortfarande är långt bak. Jag och bilisten bakom mig byter till högerfil, men den sista bilen ligger kvar i vänsterfilen medan ambulanserna närmar sig (det finns gott om plats till höger). Dumskallen ligger envist kvar i vänsterfil med ambulanserna precis bakom med blåljus och helljusblinker, helt uppenbart att de ville förbi... Vissa ska bara inte köra bil.

• Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
ullberg
Japp, enligt inlägg #1545

Relaterat till diskussionen generellt, jag är klart imponerad av er som rör er på södra sidan stan utan att få hjärnblödning - tror iof att det finns fler vägar med mittfil söder om stan men åtminstone vänsterfiler har vi gott om även på norra sidan. När jag rör mig söderut känner jag minut för minut hur pulsen höjs och jag bara längtar tillbaka till de åtminstone mindre oordnade formerna i norr...

Det jag inte riktigt klarar att reda ut är om det är att jag känner norrort så mycket bättre och därför reagerar annorlunda i Söderort eller om det faktiskt är mindre ordnat (i bemärkelsen enligt trådens ämne) söderöver. Vad säger ni som bor närmre kontinenten? Delar ni min uppfattning eller är er uppfattning att norrort är en ända röra avseende att hålla till höger?

/U

Redigerat:
  • Gilla
Guzzi
  • Laddar…
Fairlane
70 km/h till vänster på en väg där det är 100 km/h. Föraren accepterar inte böter på 500 kr utan det måste upp i rätten. Suck, då kanske man ska dra till med vårdslöshet i trafik också. Skulle inte förvåna mig om hen sen klagar på höga skatter.

• Gilla
eleson
  • Laddar…
E4 norrut upplever jag vara ungefär samma, man ska väl förbi Kista innan folk fattar att fler än de två vänstraste filerna går att använda för färd framåt, och då vet jag ärligt talat inte hur långt till det är trefiligt. Upplands Väsby?

In mot stan norrifrån vet jag inte. Det är väl alltid kö där oavsett om det är morgon eller kväll.

• Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
ullberg ullberg skrev:
Japp, enligt inlägg #1545

Relaterat till diskussionen generellt, jag är klart imponerad av er som rör er på södra sidan stan utan att få hjärnblödning - tror iof att det finns fler vägar med mittfil söder om stan men åtminstone vänsterfiler har vi gott om även på norra sidan. När jag rör mig söderut känner jag minut för minut hur pulsen höjs och jag bara längtar tillbaka till de åtminstone mindre oordnade formerna i norr...

Det jag inte riktigt klarar att reda ut är om det är att jag känner norrort så mycket bättre och därför reagerar annorlunda i Söderort eller om det faktiskt är mindre ordnat (i bemärkelsen enligt trådens ämne) söderöver. Vad säger ni som bor närmre kontinenten? Delar ni min uppfattning eller är er uppfattning att norrort är en ända röra avseende att hålla till höger?

/U
Jag kör E4 norröver med jämna mellanrum och nej, jag kan inte påstå att jag upplever att trafikreglerna skulle slagit igenom i större omfattning där. Tycker det är samma röra och jag får samma tryck över tinningarna.

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
och då vet jag ärligt talat inte hur långt till det är trefiligt. Upplands Väsby?
Ja. Jag jobbar i Kista och bor i Väsby så jag ligger rätt ofta i samma fil hela vägen från Häggvik till Upplands väsby (mellan Akalla-motet och Häggvik är det en högerfil som försvinner vid Häggvik, så det blir ett körfältsbyte precis innan Häggvik.

Den värsta sträckan upplever jag är mellan Rotebro och Bredden (norrgående alltså), framförallt nu på vintern när hastighetsbegränsningen där går från 80 till 100. Karavanen i mittenfilen brukar sällan öka farten, så jag får ligga kvar i 85-90 i högerfil trots att det är 100 (för om jag går ut i vänsterfilen får jag en massa ljustuta från de som tycker att det är 120 där).

De roliga är att många av de som ligger kvar i mitten kör om mig på 80-sträckan, men ökar sen alltså inte till 100 när det blir 100. Och det är inte helt ovanligt att det visar sig att många av de som ligger i mittenfilen ska av vid Väsby, så de hade kunnat ligga i högerfil hela tiden.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Jag blev vållande då jag blev påkörd bakifrån i en stillastående kö. Jag backade bak en meter så att en cyklist skulle ta sig mellan min bil och bilen framför (så att han inte skulle behöva ta en mycket farligare väg). Ett par sekunder efter detta så kommer en bil i hög fart bakifrån och kör in i mig efter att jag stannat. Trots att jag hade stannat så blev jag vållande då man inte får backa utan fara (det bedömdes tydligen att bilen bakom hade hunnit stanna om jag stått en meter längre fram). Hade jag inte backat så hade han säkert kört in i mig med högre fart då backljusen borde ha varnat honom mer än bromsljusen enbart...

Helt vansinnigt regelverk, men jag har förståelse för att man inte kan göra individuella bedömningar i varje enskilt fall. Nu blev det inga skador på varken min bil eller den påkörande, men jag fick betala skadebesiktningen av den andra bilen. Tusen kronor kostade det mig att vara snäll med en cyklist (bilen framför stod över cykelbanan och jag stod tätt mot den bilen, så cyklisten kunde inte passera).
Du får ju bara backa om det kan ske utan fara. Nu var det fara och du backade. Det hjälper ju inte att det inte var ditt fel och dessutom hade hänt ändå (om du inte backat).

D Dr Jumping Jack skrev:
Du får ju bara backa om det kan ske utan fara. Nu var det fara och du backade. Det hjälper ju inte att det inte var ditt fel och dessutom hade hänt ändå (om du inte backat).
Det var ju utom fara utifrån det jag kände till (jag kan ju inte veta att folk inte kan köra bil). Men det spelar ingen roll nu. Jag lyfte bara detta som ett exempel på att man kan bli vållande när man blir påkörd.

• Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Jag har oxå blivit påkörd och vållande, fast i en annan situation.
Jag var vållande enligt regler, men om funnits en kamera som filmat olyckan, skulle även motparten minst blivit av med körkortet, och kanske även vållande??
Bilen passerade en stillastående lastbil till höger vid ett obevakat övergångsställe i ca 50 km/h innan den smällde in i mig som gjorde vänstersväng.
Lastbilen åkte tyvärr iväg när han såg att vi klev ur bilarna oskadda, så det fanns inget vittne.

P Pin skrev:
Det var tomt bakom
Det var inte jag som backade
Varför blir det bättre om blåljus är inblandat? Han på övergångsstället får väl maka på sig om blåljuset kör på gångbanan...
Jag har inte tagit ställning för något beteende, bara förtydligat eftersom du inte verkade begripa situationen i inlägget du svarade på.
Har väl aldrig påstått att det är du som gjort nåt, men ifall jag kört för långt fram och blockerar korsningen för blåljus gör jag väl mitt bästa för att underlätta passage vilket kan inkludera backande även om det inte kanske är helt säkert. Står jag bara på ett övergångsställe och det inte är blåljus som ska över så är det nog mer tveksamt om det inte är helt tomt vilket det tydligen inte var i detta fall.

V Ville_Vessla skrev:
Har väl aldrig påstått att det är du som gjort nåt, men ifall jag kört för långt fram och blockerar korsningen för blåljus gör jag väl mitt bästa för att underlätta passage vilket kan inkludera backande även om det inte kanske är helt säkert. Står jag bara på ett övergångsställe och det inte är blåljus som ska över så är det nog mer tveksamt om det inte är helt tomt vilket det tydligen inte var i detta fall.
Men nu var det ju bilen framför som stod på övergångsstället. Isåfall denne som skulle backa på mig (fast det inte var jag som vi nu är överens om)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.