428 287 läst ·
6 382 svar
428k läst
6,4k svar
Folk som kör i mittenfilen även om de inte kör om
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 12 615 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 12 615 inlägg
Bägge bilarna körde dessutom om mig i filen för högersvängande trafik.S Stuff skrev:Ja bu på dom. Bravo till dig.
Jag tror mycket på att lägga omtanke på att utforma vägmiljön så att det ska vara lätt för trafikanten att göra rätt. Pedagogiskt utformade linjer, skyltar etc. är mycket viktigare och effektivare än om det bara står i en paragraf långt ner i en lagtext som ingen/få lägger på minnet
Så jag tror ärligt inte att det spelar nån roll hur tydligt man skyltar och hur tydligt man markerar.
Men nu pratar du ju fortfarande om två specifika bilar. Att det alltid finns folk som inte kan eller vill förstå kommer man ju aldrig ifrån. Det viktigaste för ett väl fungerande trafiksystem är ju att den stora massan sköter sig.S sunqan skrev:
Att dessutom prata om enskilda korsningar som exempel är ju inte tillräckligt och är det någon som sällan förekommer i trafikmiljön så är det svårt för folk att förstå. Om man däremot gör ett större grepp och målar alla/många korsningar samtidigt som man informerar om varför så kommer alla att bli bekanta med företeelsen och effekten blir bättre
Ja, och alla kommer att köra i rätt fil bara man skyltar och informerar.S Stuff skrev:Men nu pratar du ju fortfarande om två specifika bilar. Att det alltid finns folk som inte kan eller vill förstå kommer man ju aldrig ifrån. Det viktigaste för ett väl fungerande trafiksystem är ju att den stora massan sköter sig.
Att dessutom prata om enskilda korsningar som exempel är ju inte tillräckligt och är det någon som sällan förekommer i trafikmiljön så är det svårt för folk att förstå. Om man däremot gör ett större grepp och målar alla/många korsningar samtidigt som man informerar om varför så kommer alla att bli bekanta med företeelsen och effekten blir bättre
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 7 110 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 7 110 inlägg
I Sverige har vi en korsningsregel. Enligt den får man inte bli stående i en korsning. Kommer inte ihåg den exakta formuleringen men syftet torde vara att inte hindra korsande trafik. Utöver den ganska självklara och enkla regeln finns det på många ställen i storstäderna gula rutmarkeringar där man inte får bli stående i en korsning som man redan inte får bli stående i. Man får alltså VERKLIGEN inte bli stående i just de korsningarna. Inte fan hjälper det.S Stuff skrev:Håller med. Väldigt vanligt att man inte planerar längre än näsan räcker. Man bara kör fram för att det är grönt men tar inte alls hänsyn till att det redan är fullt av stillastående bilar på andra sidan och i korsningen. Sen slår det om till rött när man står stilla mitt i korsningen och all korsande trafik börjar tuta ilsket.
I USA var det väldigt vanligt att rita spärrområden mitt i korsningen. Där fick man aldrig stå utan man fick bara köra in i ett sånt område om det var fritt fram att kunna passera till andra sidan. Sånt skulle man vilja se mer av även i Sverige
En notorisk sådan korsning i Göteborg är vid nya gamla Ullevi, början på allén. Gulmarkeringar överallt och till och med lokaltrafikens yrkeschaufförer ställer sig gladeligen mitt i korsningen. Vansinne. Begriper inte att polisen inte ställer sig där någon gång ibland. De har väl inte tid...
Edit. Ser nu att frågan diskuteras flitigt under de två sista sidorna (som jag inte orkade läsa...) men vafan, ett inlägg mer eller mindre spelar väl ingen roll...
Om någon vill GAAHH:a för att jag inte läste heeeeela tråden så varsågod!
Redigerat:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 101 inlägg
Jag har aldrig tänkt på att sådana fält är/borde vara gula eller kan blandas ihop med spärrfält vid exempelvis motorvägsavfarter.
Alla korsnings-spärrfält jag kan komma på i Stockholm är vita och inte heller kan jag tänka mig att någon blandar ihop dem med fält där man inte får köra.
Sen att det är lite si och så med att följa de extra påbuden att inte fastna där, ja det är ju som det är. Men lite hjälper det nog. Och kanske har de ett annat tekniskt namn än spärrfält, men i dagligt tal tror jag de flesta förstår vad som avses med spärrfält i korsningar.
Alla korsnings-spärrfält jag kan komma på i Stockholm är vita och inte heller kan jag tänka mig att någon blandar ihop dem med fält där man inte får köra.
Sen att det är lite si och så med att följa de extra påbuden att inte fastna där, ja det är ju som det är. Men lite hjälper det nog. Och kanske har de ett annat tekniskt namn än spärrfält, men i dagligt tal tror jag de flesta förstår vad som avses med spärrfält i korsningar.
Den där korsningen och även vägen upp förbi gamla Ullevi har jag upplevt som den farligaste jag varit med om som fotgängare, lantis men brukar besöka liseberg varje sommar. På kvällen ligger folk som verkar vara rätt unga i 100+ km/h och verkar skita fullständigt i alla regler, på dagen går det väl lite saktare men folk skiter i reglerna då också. Blev faktiskt en kort polisjakt en gång när vi gick där runt 22 en kväll, nån kom i väldigt hög fart och mötte polisen som slog på blåljusen,men innan dom lyckats vända var ju förövaren försvunnen.T ToRy skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 770 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 770 inlägg
Dagens resa från Kungens Kurva och söderut:
Det börjar vid Kungens Kurva där en vit Volvo XC-någonting ligger i vänsterfil med en Volvo V70 alldeles för nära bakom (max 10 meter). Jag funderar varför bil 2 ligger så nära för den främre bilen kör ju om bilar i mittfilen, där det är så tätt att man inte gärna klämmer sig in, särskilt inte med hastighetsskillnad.
Hastighetsbegränsningen ökar sedan till 80 km/h i slutet av backen vid Vårby och de två bilarna ligger kvar i vänsterfil, men bil två alldeles för nära och bda kör fortfarande om bilar i mittfil. Jag ligger som bil 3, men med betydligt större avstånd.
Strax senare händer det som man aldrig tror ska ske, mittfilen blir tom! Det ligger bilar till höger, ingen i mittfilen på säkert 300-400 meter, så jag byter lugnt in i mittfil och passerar bilar som ligger i höger. Snett framför mig i vänsterfil ligger de två Volvo-bilarna kvar som om de körde med bogserlina...
Vid Hallunda ökar farten till 100 km/h och jag kan då byta till ett tomt högerfält. Längst till vänster ligger... Ja ni gissar rätt, två Volvo-bilar fortfarande med ungefär 10 meters avstånd. De håller väl cirka 100 km/h. Lite senare kommer jag ikapp en bil med släpkärra som håller sina lagliga 80 km/h, tyvärr i mittfil. Det finns två sätt att passera, olagligt till höger, eller genom att lägga sig till vänster tillsammans med de två lekkamraterna. Jag kör inte Volvo så jag känner att jag nog inte får vara med i leken och kör om till höger. Det sista jag ser av de två vänsterfilsförarna är att de fortfarande ligger i samma vänsterfil runt Salem. Förmodligen kommer de inte ur den filen förrän bränslet tar slut (den bakre kanske försökte spara bränsle?). Så det finns inte bara mittfältsförare (som han med släpet) utan också folk som konstant ligger till vänster, trots att det finns plats att byta till höger. Suck
Det börjar vid Kungens Kurva där en vit Volvo XC-någonting ligger i vänsterfil med en Volvo V70 alldeles för nära bakom (max 10 meter). Jag funderar varför bil 2 ligger så nära för den främre bilen kör ju om bilar i mittfilen, där det är så tätt att man inte gärna klämmer sig in, särskilt inte med hastighetsskillnad.
Hastighetsbegränsningen ökar sedan till 80 km/h i slutet av backen vid Vårby och de två bilarna ligger kvar i vänsterfil, men bil två alldeles för nära och bda kör fortfarande om bilar i mittfil. Jag ligger som bil 3, men med betydligt större avstånd.
Strax senare händer det som man aldrig tror ska ske, mittfilen blir tom! Det ligger bilar till höger, ingen i mittfilen på säkert 300-400 meter, så jag byter lugnt in i mittfil och passerar bilar som ligger i höger. Snett framför mig i vänsterfil ligger de två Volvo-bilarna kvar som om de körde med bogserlina...
Vid Hallunda ökar farten till 100 km/h och jag kan då byta till ett tomt högerfält. Längst till vänster ligger... Ja ni gissar rätt, två Volvo-bilar fortfarande med ungefär 10 meters avstånd. De håller väl cirka 100 km/h. Lite senare kommer jag ikapp en bil med släpkärra som håller sina lagliga 80 km/h, tyvärr i mittfil. Det finns två sätt att passera, olagligt till höger, eller genom att lägga sig till vänster tillsammans med de två lekkamraterna. Jag kör inte Volvo så jag känner att jag nog inte får vara med i leken och kör om till höger. Det sista jag ser av de två vänsterfilsförarna är att de fortfarande ligger i samma vänsterfil runt Salem. Förmodligen kommer de inte ur den filen förrän bränslet tar slut (den bakre kanske försökte spara bränsle?). Så det finns inte bara mittfältsförare (som han med släpet) utan också folk som konstant ligger till vänster, trots att det finns plats att byta till höger. Suck
Från att dagligen åkt denna sträcka till att jobba hemifrån (pga Corona) åker jag nu bara ett par gånger i månaden. Det är otroligt skönt att slippa köra denna sträcka. Det är lite förvånande att det mellan kungens kurva och Södertälje finns så otroligt många urkassa bilister. För eftersom jag väldigt frekvent trafikerar den norra sidan också så kan jag se en skillnad i hur trafiken flyter. Kan ju iofs bero på trafikintensitet och vägarnas utformning, men jag tror det mer är en beteendefråga och jag verkligen hoppas polisen kan jaga alla dessa mittfilsåkare och västerbromsar, samt även fartdårarna som då och då sicksackar genom trafiken i 160.Fairlane skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 770 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 770 inlägg
Ja, Södertäljepolisen jobbar iallafall med det ibland, men bara upp till Salem om jag förstått det rätt.J JohanLun skrev:
Ja, fartdårarna som sicksackar är jag gärna utan också. Igår (åt andra hållet) hade jag helt plötsligt en Porsche 2 meter framför mig när jag låg laglig fart till höger. Det var en av dessa dumskallar som kom i vänsterfil i betydligt högra fart, upptäckte att där var det blockerat och i mittfil också, så han körde in så han nästan tog min framände med bakre delen av sin bil, sen full gas och kör om en bil i mittfil innan han var ute i vänsterfil igen.
På 5 km tjänade han kanske 100 meter mot mig. Jag höll laglig fart och han körde som en idiot... 100 meter, jippi, 4-5 sekunders tidsvinst. Inte så att jag aldrig kör för fort, men lite känsla för när det är läge kan man ju ha.
Typ som i går på E22an strax söder om Mönsterås, när en lastbil (betongbil) får punktering på vänster framdäck och pressar in en personbil i mitträcket.
Personbilen stannar ganska fort men lastbilen hamnar ca 200m bort.
Lastbilen går in drygt i halva motgående körbana innan den vänder ut igen.
Föraren av personbilen sa att det flög en massa ”skrot” upp på dens vindruta precis innan lastbilen viker av åt vänster.
Personbilsföraren hade ont i bröstet bla, ”fick inte” åka in med ambulansen till sjukhus utan blev hemskjutsad. MEN blev tvungen att ringa efter ambulans någon timme senare för rejäl smärta över bröstet.
Edit:
https://www.barometern.se/monsteras/larm-om-trafikolycka-pa-e22-eb4c2d4f/
Personbilen stannar ganska fort men lastbilen hamnar ca 200m bort.
Lastbilen går in drygt i halva motgående körbana innan den vänder ut igen.
Föraren av personbilen sa att det flög en massa ”skrot” upp på dens vindruta precis innan lastbilen viker av åt vänster.
Personbilsföraren hade ont i bröstet bla, ”fick inte” åka in med ambulansen till sjukhus utan blev hemskjutsad. MEN blev tvungen att ringa efter ambulans någon timme senare för rejäl smärta över bröstet.
Edit:
https://www.barometern.se/monsteras/larm-om-trafikolycka-pa-e22-eb4c2d4f/
Redigerat:
Hade en "juvel" i en Dodge Ram med släpvagn bakom framför mig i vänsterfilen genom två rondeller.
Efter den andra körde jag om han på högersidan men såg hur han fortsatte ligga i vänsterfilen genom två rondeller till, men ja, i den fjärde skulle han ju ur till vänster....
En sträcka på 2km uppskattningsvis i "slutajobbettid"...
Efter den andra körde jag om han på högersidan men såg hur han fortsatte ligga i vänsterfilen genom två rondeller till, men ja, i den fjärde skulle han ju ur till vänster....
En sträcka på 2km uppskattningsvis i "slutajobbettid"...